Behöver hjälp med att löda om.....

mikber
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 januari 2021, 13:28:21
Ort: Floda, Lerums kommun

Behöver hjälp med att löda om.....

Inlägg av mikber »

"Vad gör man åt digitallinjal som glappar på något sätt" har jag frågat här tidigare. Hjälpsamma medlemmar har kommit fram till att läshuvudet behöver lödas om. Finns det någon på forumet som håller till Göteborg - Alingsås som har kompetens, och tid att göra detta jobb? Se tråden ovan för info.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14128
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Behöver hjälp med att löda om.....

Inlägg av swesysmgr »

Jag kan löda om din läsare och mäta upp utsignalerna med oscilloskop ifall du inte fått tag på någon firma som kan göra det. Vore kul att se om den går att laga.
mikber
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 januari 2021, 13:28:21
Ort: Floda, Lerums kommun

Re: Behöver hjälp med att löda om.....

Inlägg av mikber »

Igår fick jag ett tips från en kille som har en antenn-firma (men inte lött sedan han gick i skolan..) att jag skulle kolla med cykel- och mopedreparatören i Floda (där jag bor). Efter att varit i kontakt med allt från maskinleverantören till elutbildningen på gymnasiet så tar jag alla chanser. Tipset med I-phone-reparatören lät inte riktigt seriöst, när jag hade kontakt med dem. De kunde försöka, för 600:-. Utan garanti. Så jag knallade ner till cykelreparatörens lilla verkstad i källaren. Jodå, han blev intresserad, men visste knappt vad det var för nått, men han fattade snabbt när jag förklarade. Han är pensionär nu men hade jobbat som elektronikingenjör på Seimens tidgare. Han tog med den hem där han hade bättre resurser och bättre ljus. Efter att kollat alla komponenterna noga och inte funnit några fel så upptäckte han en kabel som var dåligt ansluten. Lite lödning där så fungerade allt som det skulle! : ) Så idag kunde jag hämta den i cykelverkstan. Vad bra! Då behöver det inte framställas en ny till mig! Cykelreparatören var inte bara kunnig, han var generös med, och tyckte att han skulle vara nöjd utan betalning. Men eftersom jag var mer än nöjd så fick han rejält betalt. Så han blev nog nöjd med! : )
Fixat och klart!
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
Ort: Dalsland

Re: Behöver hjälp med att löda om.....

Inlägg av notetoself »

Fantastisk historia! Man ska tydligen inte underskatta cykelreparatörer :bravo: .
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Behöver hjälp med att löda om.....

Inlägg av taimanov »

Sådana reparatörer tycker om och dom ska belönas rikligt, bra gjort!
Skriv svar