T: Lödning av ledare på kretskort i linköpingstrakten [fixat]

Eriksson89
Inlägg: 3
Blev medlem: 6 januari 2021, 20:01:32

T: Lödning av ledare på kretskort i linköpingstrakten [fixat]

Inlägg av Eriksson89 »

Hej alla!

Har efter några misslyckade försök insett att jag inte klarar av detta projekt. Erbjuder därför en påse bullar, en hundring eller utmaningen i sig eller vad som nu önskas till den som hjälper mig.

Det som ska lödas är ett litet kretskort, det är inget fel på det i dagsläget utan vill utöka möjligheten till att använda brytarna separat och har då tänkt löda på vanliga ledare som förlängs till externa tryckknappar.

(Funktionen på denna manick är snabbinställningar av Launch control, traction control, motorbroms med mera på min räserhoj. Jag vill alltså flytta möjligheten att manövrera denna manick till ett par knappar som jag har bättre placerade på min styrhalva!)

Brytarna sitter fast vad jag kan se i fyra lödpunkter, det är alltid kontakt mellan det vänstra paret internt, likaså det högra. Det blir kontakt mellan paren när man sluter brytaren. Funktionen på manicken fungerar lika bra när jag kortsluter vänster och höger lödning som när jag trycker på knappen.

Det är tre brytare totalt, vilket borde innebära sex kablar ut. Jag vill om möjligt behålla brytarna kvar då den funktionen förmodligen är bra att ha kvar. Det bör vara rätt tunna ledare då ett gummiskal ska på igen för att visa funktion och inställningar med alla dessa led som sitter på.

Jag har testat själv, utan framgång. Det blev bara riktigt dåliga kalllödningar, säkert en kombination av dålig lödvana och skakiga fingrar.
Använde en hyfsad lödstation med digital tempinställning och vanligt lödtenn.

Den här prylen är rätt dyr så jag uppskattar om du har god erfarenhet av sådana här projekt/lösningar innan.

Hoppas det inte låter omöjligt, Hade uppskattat detta som tusan om det gick att lösa!

Just ja, bor i Linlöping så du finns gärna här med omnejd, annars kan jag tänka mig att åka en bit också!

Bild
Bild

Edit: jag fick hjälp av zekkexavior, problemet löst 😊
Senast redigerad av Eriksson89 10 januari 2021, 10:12:18, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: T: Lödning av ledare på kretskort i linköpingstrakten

Inlägg av Glenn »

Ser inte så krångligt ut, relativt stora lödpunkter för nån som är van.

Finns säkert nån i närheten som kan titta på det.

Du skriver att ledarna ska ut genom gummiskalet, vilket jag fröstår, men har du funderat på hur du ska ta dej ut ? du lär ju behöva modifiera skalet något ? eller tänkte du att du skulle klämma dom bara ?
Användarvisningsbild
zekkexavior
Inlägg: 560
Blev medlem: 16 oktober 2011, 00:50:42
Skype: zekkexavior
Ort: Östergötland

Re: T: Lödning av ledare på kretskort i linköpingstrakten

Inlägg av zekkexavior »

Jag skulle kunna ta en kik. Skicka ett PM.
Eriksson89
Inlägg: 3
Blev medlem: 6 januari 2021, 20:01:32

Re: T: Lödning av ledare på kretskort i linköpingstrakten

Inlägg av Eriksson89 »

Min tanke är att dra ledarna ner till undersidan över kretskortet bara kortast väg (det rör ju sig inte om så lång sträcka), skalet är av gummi.
Samla ihop de till en härva, sätta krympslang över ledarna ut med ev stöttning.

Skickar PM! :tumupp:
Skriv svar