T: Hjälp mig att rita av profilen så att jag kan 3D-printa den (Trollhättan, Göteborg)

sthlm30
Inlägg: 19
Blev medlem: 8 oktober 2012, 17:13:11

T: Hjälp mig att rita av profilen så att jag kan 3D-printa den (Trollhättan, Göteborg)

Inlägg av sthlm30 »

Hej!

Jag har köpt nya högtalare till bilen, men de nya har inte alls lika låg profil som de OEM-högtalarna som satt i.

Så givetvis passar inte original-höljet som sitter monterat ovanpå högtalarna.

Försökt och försökt, kollat tutorial efter tutorial på youtube om hur Sketchup fungerar - jag lyckas sådär...

Finns det någon i omnejd Trollhättan, Göteborg som kan hjälpa mig att rita av den gamla profilen, höja den från 10mm till ungefär 15mm.

Jag kan givetvis betala för mig.

Bild
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: T: Hjälp mig att rita av profilen så att jag kan 3D-printa den (Trollhättan, Göteborg)

Inlägg av swesysmgr »

Antar det är den vita delen du vill ha? Har du lite mått på yttre dimensioner, hålet i mitten, skruvhål m.m.

Skall den 3D-printas? Ok med en .f3d fil som läggs ut här?
sthlm30
Inlägg: 19
Blev medlem: 8 oktober 2012, 17:13:11

Re: T: Hjälp mig att rita av profilen så att jag kan 3D-printa den (Trollhättan, Göteborg)

Inlägg av sthlm30 »

Det svarta på bilden i första inlägget är höljet. Gjorde ett försök att lägga in i sketschup och rita ovanpå på bilden, men det gick sådär. Den vita är mitt försök när jag mätte höljet med skjutmått. Men som du ser, de är inte alls lika :rofl

Inga problem med att .f3d läggs ut här, då kan fler skriva ut samma del när de väl gör uppdatering på sin merca :tumupp:

Jag har sådär bra mått. Men vissa rundade och fasade kanter är extremt svåra att mäta. Något tips på bra mätmetod?

EDIT:

Jag skannade in höljet.



Ovansida
Bild

Undersida
Bild

Yttermått: 137mm
Tjocklek på godsets kant: 3mm
Diametern: 103mm

Jag vet inte hur jag skall beskriva resten av måtten :shock:
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: T: Hjälp mig att rita av profilen så att jag kan 3D-printa den (Trollhättan, Göteborg)

Inlägg av GeekJoan »

clarion1.jpg
clarion.zip
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: T: Hjälp mig att rita av profilen så att jag kan 3D-printa den (Trollhättan, Göteborg)

Inlägg av taimanov »

snyggt!
sthlm30
Inlägg: 19
Blev medlem: 8 oktober 2012, 17:13:11

Re: T: Hjälp mig att rita av profilen så att jag kan 3D-printa den (Trollhättan, Göteborg)

Inlägg av sthlm30 »

GeekJoan skrev: 7 december 2021, 10:06:35 clarion1.jpg
clarion.zip
Det där är riktigt coolt!

Jag undrar om Mercedes/Clarion ens hade en sån snygg ritning -88 :lol:

Stort tack!
Skriv svar