Ljusskylt för gatunummer på huset, tips på material.

Foppson
Inlägg: 46
Blev medlem: 15 december 2018, 14:34:06

Ljusskylt för gatunummer på huset, tips på material.

Inlägg av Foppson »

Jag tänkte tillverka två siffror i något transparent material, typ plexi, lexan, gjuta med epoxi eller dylikt.
I dessa siffror tänkte jag sätta lysdioder och måla baksidan svart så att det på dagen ser ut som svarta siffror och när det är mörkt så får de lysa upp av dioderna.
Tar tacksamt emot tips på lösningar eller var man kan köpa passande material.

/Tommy
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Ljusskylt för gatunummer på huset, tips på material.

Inlägg av E Kafeman »

Vill du belysa väggen bakom siffrorna så är det väggens yta och graden av avskämning som mycket påverkar resultatet, hur väl det syns och hur tydligt ströljuset ser ut.
Led_walllight.jpg
Enklare och mer lättläst är att ha siffrornas sidor ljustäta och förse fronten med mer eller mindre ljusgenomsläppligt mjölkglas
Lumi.jpg
Lumi-letter går kombinera med bakgrunds väggbelysning men för bra effekt ska ska avståndet till väggen hållas kort om bak-ljuset ska vara format av siffrorna.
Det går göra fräckare effekt genom kontrasterande färger på vägg-belysningen resp färgen som släpps genom mjölkglaset.
Denna typ av belysning, för att se bra ut kräver viss tjocklek, samt att tjockleken gör det enklare att arrangera och dölja lysdiods-slinga så kan en enkel väg vara att 3D-printa om inte siffrorna ska vara stora.
Skära färgad plexiglas kan vara ett annat alternativ. En siffra kan byggas upp av flera lager hoplimmade plexi.
Ska det sitta ute ska är sol-UV och väder begränsande i vilka material och färger som inte bryts ned allt för fort.

Jag gjorde en väldigt enkel variant genom att beställa PCB från Kina. Kretskorten ytterkontur utformades efter bokstäverna och kopparen togs bort 5 mm utefter ytterkanten så att den matta glasfiberytan runt tecknen blev upplyst och på baksidan gjordes kopplings-mönster för att kunna placera bakvända SMD lysdioder, lysdioder som lyser in i kretskortet i en färg och några lysdioder som lyser åt andra hållet i annan färg. https://www.digikey.sg/en/product-highl ... cc-smd-led
Det ger en upplyst kant-effekt (röd-orange) samt kontrastrerande bakljus (blått).
Kopparytan polerades och klarlackades med epoxi.
Det går lätt att göra varianter där man t.ex. gör ytor halvperforerade eller solida linjer med genomlysning i olika färger. Styrbar RGB kan vara ett spännande alternativ..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 530
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Ljusskylt för gatunummer på huset, tips på material.

Inlägg av sommarlov »

Jag köpte ett par bokstäver på Panduro, satte den på en plexiglasskiva (transparent) och sen ledstip under. Blev väldigt effektfullt.
DSC_0007.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ConnyK
Inlägg: 186
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: Ljusskylt för gatunummer på huset, tips på material.

Inlägg av ConnyK »

Nu var jag sugen med, intressant tråd kommer att följa den.
Om någon har bilder när det är mörkt får de gärna lägga upp dom
/Conny
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Ljusskylt för gatunummer på huset, tips på material.

Inlägg av lond »

Ett annat sätt att göra skyltar som ser effektfulla ut är att ta enkelsidigt glasfiberlaminat och "etsa bort siffrorna", sedan polerar man upp kopparn och lackar eller bara låter kopparn vara om man vill ha den gröna patinan. Efter det är det bara att belysa bakifrån. Använder man sig av dubbelsidigt laminat, kan man etsa mönster på baksidan så att man kan montera belysningen direkt på skylten..

/// Marcus
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Ljusskylt för gatunummer på huset, tips på material.

Inlägg av E Kafeman »

Var kanske otydlig att beskriva hur och varför man får fram bra kontraster både dag och nattetid för lättlästa texter och siffror även på avstånd och i olika ljusförhållanden. Därav att inte hela siffran etsas och man låter ytterkonturen kontrastera mot avvikande bakgrunden, med eller utan belysning. Med belysning är det endast ytterkanten på siffran som blir belyst som förstärkt kantskärpa. Har varit frikostig med lysdioder så de sitter hyggligt tätt för att det ska se ut som en kontinuerlig kantlinje.

Naturligt vacker grön patina, en fast yta bildad ovanpå kopparoxid, som man kan se på gamla koppartak, tar ca 50 år i Sverige, utomhus, för att kunna bildas någorlunda heltäckande.
På PCB inträffar det inte alls då kopparen är för tunn så att kopparen faller sönder. Det kan bildas mindre mängder grön relativt löst sittande ärg där kopparen är i kontakt med järn samt vatten. Blå-färgat kopparsalt kan bildas snabbare vid starkare syra-angrepp.

Anledningen till att jag epoxi-lackade mina skyltar (två-komponents båtlack, "UV-beständig") var inte bara för att ge kopparen lite mer långlivad lyster utan korten lackades även rikligt på baksidan för ett bättre väderskydd av lysdioderna. En solcell och lithium-kondensator placerad ovanför i en tät gurkburk av glas och som laddar dagtid så att det lyser några timmar på natten. Inte optimalt effektivt men mer gjort för att klara sej utan underhåll och reparation de närmsta 50 åren, då jag har långt att åka för att serva hos släkting som fick det som hus-present.
Det är 4 av dom åren avklarade nu.

Hade mycket väl kunnat förse den med nätspänning men det blev nu enkel montering där kabeln göms under några tegelpannor upp till glasburken som vilar dolt med himmel synlig i öst-riktning bakom röret från köksventilationen och switchad nätadapters kondensatorer brukar inte heller överleva särskilt länge.

Med några sådana här takpannor och man kan ha bländade ljusshow.
roof_solar.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar