Flera kablar i grön 50mm slang?

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Flera kablar i grön 50mm slang?

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har en nedgrävd 50mm grön slang som ska användas för att överföra nätverk och ljud.
Det rör sig om 1st nätverkskabel och 3st ljudkablar. Alla 6mm i diameter.

Provade först att dra igenom nätverkskabeln från slang-änden till vänster i bilden, men det tog stopp.
Däremot gick det utan problem från andra hållet. (Även om det innebar att jag fick skruva fast kabelvindan i taket..)
Så då var en kabel klar.

Men när vi sedan drog igenom en ljudkabel, så tog det stopp. Uppskattningsvis 2 meter från målet.
Enda sättet att lösa det var att även dra i nätverkskabeln.
Så nånting säger mig att det inte är en bra idé att dra en kabel i taget? Någon här med erfarenhet?
Vi har förresten "smörjt" med potatismjöl längs hela kablarna. Drar i ena änden (med dragtråd) och hjälper i andra änden.

Så här är slangen dragen:

Bild

Hörnen är naturligtvis inte sådär raka. (För att lyckas med det skulle man få såga av slangen.)

(Jag vet att det går att överföra ljud via nätverk, men vill slippa extra burkar i det här fallet.
Såḧär i efterhand vet jag även att det hade varit bättre att dra igenom kablarna innan jag grävde ner kabeln,
men med 50mm diameter trodde jag det skulle gå hur lätt som helst med ett par 6mm-kablar. :) )

Jo, en till fråga: Vad är egentligen max (diameter/antal/per böj) för vad man bör få igenom en 50mm slang?
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Flera kablar i grön 50mm slang?

Inlägg av guckrum »

Min erfarenhet är att flera kablar efter varandra i ett sådant rör kan leda till svårigheter med dragningen.

Kan funka bra att dra en flexslang i röret först.

Ett tips är att alltid dra alltid redundanta kablar när du ändå håller på. Kör du link aggregation kan du dessutom ha flera nätverkskablar i drift parallellt, med den kapacitetsökning som det kan innebära, beroende på trafik.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Flera kablar i grön 50mm slang?

Inlägg av TomasL »

Fisklina och en papperstuss samt damsugare. Därefter kan du med fislinan dra in en dragtråd och sedan alla kablar, använd lämpligt smörjmedel.
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Flera kablar i grön 50mm slang?

Inlägg av guckrum »

Oh, ja, fisklina och dammsugare är toppen. Men har man redan kablar i ett rör och försöker dra in fler så riskerar de att kilas in i varandra. Hårt. Det blir väldigt stora anläggningsytor mellan kablarna och friktionen blir signifikant, oavsett glid. Jag har varit där.
LarryXz
Inlägg: 641
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: Flera kablar i grön 50mm slang?

Inlägg av LarryXz »

Det bästa (och enklaste) är att dra alla kablar (som ska vara i samma rör) samtidigt. Vanlig nätverkskabel (Cat 6 U/UTP) brukar vara väldigt känslig och blir lätt skadad om man drar i kablar efter. Gäller dock alla kablar.

Har man ingen fiskelina så går det bra med murarsnöre.

Har du inget bra glidmedel (använd ej diskmedel) så kan du prova silikonspray.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Flera kablar i grön 50mm slang?

Inlägg av tecno »

Alla kablar i en bunt = ingen större risk för 'brännskador'. Skapa bunten så den är konisk i början. Använd draglina som håller.

Smörjning/fredagsnöje som vi kabel tattare kallade detta är givet.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: Flera kablar i grön 50mm slang?

Inlägg av baron3d »

Du får välja torrt eller kladdigt.
Prova med talk eller grönsopa i påse.
becker
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 september 2010, 20:36:21
Ort: Järbo, kommer från Dalarna :)

Re: Flera kablar i grön 50mm slang?

Inlägg av becker »

Vad för ljud ska du skicka i dina ljudkablar??
I en cat5 kan du skicka 4 kanaler analogt, eller åtta kanaler aes/ebu, helt passivt utan elektronik :tumupp: (men detta hade du säkert koll på 8) )

Tänkte att det var enklare att dra två cat5 i stället för fyra kablar.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Re: Flera kablar i grön 50mm slang?

Inlägg av Forsgren »

Och använd Glidex! Gör enorm skillnad.
larsas64
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 februari 2011, 14:27:03

Re: Flera kablar i grön 50mm slang?

Inlägg av larsas64 »

En viktig sak är när man drar kablar i lång slang med flera krökar är att vara synkroniserad. Om avståndet är långt eller i byggnad då man ej hör varandra kan det var en fördel att använda walkietalkie. Man måste dra samtidigt som den andra matar på.
Vi tejpade matarens walkietalkie så kunde vi höra honom när han matade på.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Flera kablar i grön 50mm slang?

Inlägg av JimmyAndersson »

Tack för alla bra svar! :) :tumupp:
Ursäkta lite sent svar.

Juryn verkar vara överens: Alla kablar samtidigt.
Det vore väldigt intressant med genomskinlig slang, så man får se vad som händer när det fastnar...


Guckrum: Det var många kloka tips!
Flexslang var intressant. Det hade jag inte tänkt på.

Snöre med papperstuss och dammsugare har jag testat när jag inte hade fäst dragtråden ordentligt... :oops:
Provade först med kompressorn, men det hjälpte inte, så då hämtade jag dammsugaren från verkstaden och då gick det utmärkt.

TomasL: Enkelt och bra. Tack!

LarryXz: Tack för tipset om silikonspray!
Murarsnöre var en bra idé. Jag använde vekgarn. Dvs sånt som man använder när man stöper ljus.
(Fick en rulle av en kompis mamma när jag var liten och den är inte slut än, efter över 30 år... :) )

Tecno: Visst 17, du har ju pysslat med sånt här. Minst sagt. :D Tack för tipsen!
Att göra en konisk ände gör väldigt stor skillnad.

Baron3d: Så sant. Den här gången blev det torrt smörjmedel. Potatismjöl var förvånadsvärt halt. Även på golvet..
Men talk vore bättre egentligen. Undrar om det är det som är innanför ytterisolering på en del kablar..

Forsgren: Tror tyvärr att det skulle bli gröt i och med att jag redan använt potatismjöl. Men annars är det nog ett måste med det eller liknande (silikon).

Becker: Hej på sig!
Det är främst för balanserad mikrofonsignal. Den tredje ljudkabeln är tänkt för medhörning. Den kan ibland även användas obalanserad för att få stereo.
Men du gav mig lite nyttiga myror i huvudet.
AES/EBU kände jag till, men det här med 4 kanaler analogt... Jag behövde visst höra någon annan skriva det. :D Det vore inte dumt,
så jag tror jag ändrar mig lite:
Det blir två nätverkskablar och två ljudkablar. (Min 100-meters-rulle mikrofonkabel räcker perfekt.) :mrgreen:
Tack!

Larsas64: Så sant!
Vi använde mobiler och högtalarfunktionen. (Detta var bakom en byggnad och i en annan byggnad längre bort.)
Det är intressant hur mycket man "känner" i kabeln/dragtråden. Det märks direkt om den ena stannar upp.


Jag uppdaterar tråden med bilder och text om hur det gick.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Flera kablar i grön 50mm slang?

Inlägg av TomasL »

Men talk vore bättre egentligen. Undrar om det är det som är innanför ytterisolering på en del kablar..
Bäbys-puder är synnerligen halt.
typ https://www.apoteket.se/produkt/dialon- ... ll-490940/
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Flera kablar i grön 50mm slang?

Inlägg av SeniorLemuren »

Gjorde mycket styrkablar till mobila manöverpultar till lyftkranar förr i tiden. 30 sladdar i en 25 meter lång gummislang. Talkpuder var det enda som funkade bra. Naturligtvis skall dom dras samtidigt.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Re: Flera kablar i grön 50mm slang?

Inlägg av Forsgren »

Gröt, kanske. Men tror inte det skulle göra något. Använd bara nog mycket Glidex, går inte att jämföra med silikonspray tex. Och det ska inte snålas, speciellt inte i början på kabeln. Glidex har räddat mig flera gånger när man trott det varit kört.
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Flera kablar i grön 50mm slang?

Inlägg av guckrum »

Jag använder också Glidex vid kabeldragning. Det fungerar.
Skriv svar