Sida 2 av 2

Re: Kapa ALU-skivor

Postat: 12 februari 2021, 18:12:07
av limpan4all
Jag har en stor DeWalt kap och gersåg DW708 med stor klinga.
Till en kund behövde jag precisionskapa aluminiumprofiler (dvs längden).
Ett besök hos den lokala maskinleverantören så var en kapskiva som var optimerad för just aluminium beställd.
Och det är lika lätt att kapa Al som trä.
Men skivan var dyr.

Re: Kapa ALU-skivor

Postat: 12 februari 2021, 19:15:10
av svanted
bandsåg med träblad går ypperligt...


edit.
ja bladet är gjort av TRÄ... :)

Re: Kapa ALU-skivor

Postat: 12 februari 2021, 22:39:08
av Hedning
Det finns sticksågblad speciellt för aluminium som t.ex. Bosch T127D och
T227D. Specade för upp till 15 mm, har själv kört 10 mm med en sticksåg på
runt 400 W.

Re: Kapa ALU-skivor

Postat: 12 februari 2021, 23:11:27
av TomasL
svanted skrev:
12 februari 2021, 19:15:10
bandsåg med träblad går ypperligt...


edit.
ja bladet är gjort av TRÄ... :)
Pockenholz kanske

Re: Kapa ALU-skivor

Postat: 19 februari 2021, 22:12:38
av helmut
Har för mig att fint aluminiumspån kan bli högexplosiv när dammet oxiderar och blir varmt. kanske inte läge att använda alltför högvarviga maskiner.

Re: Kapa ALU-skivor

Postat: 14 september 2021, 23:08:56
av malman
Har en makita handhållen metallkap enl tidigare inlägg i tråden.

2,5mm 6082 al plåt gick galant... likaså ganska ordentliga profiler i 6082 20-30mm tjocka funkade bra... så med lite tålamod tror jag en dylik borde funka bra i tjpckare plåt också.

Re: Kapa ALU-skivor

Postat: 18 september 2021, 12:32:26
av alexanderson
helmut skrev:
19 februari 2021, 22:12:38
Har för mig att fint aluminiumspån kan bli högexplosiv när dammet oxiderar och blir varmt.
Det krävs att kornstorleken är liten för att få en dammexplosion !