Kapa ALU-skivor

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 38187
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Kapa ALU-skivor

Inlägg av TomasL »

Behöver idéer hur man på lämpligast sätt själv kan kapa till ALU-skivor, utan för mycket svett, tjocklek 10-15mm.
bearing
Inlägg: 9440
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av bearing »

Raka snitt? Klinga för metallkapning i kapsåg.
Konturer? Speciellt aluminiumblad i sticksåg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 38187
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av TomasL »

Jo, det funkar för tunt material, men funkar det för 15mm och hård Al?
Och ja, raka snitt.
Har en kapsåg för metall, men den är bara till för att kapa stång och liknande, går inte köra skivor i den.
bearing
Inlägg: 9440
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av bearing »

Vet ej hur stor skillnad olika kvaliteter av aluminium är att kapa. Men jag kapade 3mm mjuk aluminiumplåt med en handhållen cirkelsåg och Julas billigaste mångtandade klinga för trä (typ 40 tänder, 165mm diameter) häromveckan, och det gick fint. (Jag kopplade alla skarvsladdar jag hade i serie med maskinen för att få ned varvtalet under belastning, för säkerhets skull. Och använde en stålprofil som anhåll för att kapa rakt) Sådana där speciella klingor för metall har bättre skär, och ska ju till och med kunna kapa mjukare stålsorter. Så borde även funka för tjock höghållfast aluminium, tänker jag. Men jag har inte någon egen erfarenhet.
Glattnos
Inlägg: 2563
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av Glattnos »

Jag har kapat 20mm alu-plattor med handklinga för trä. Det funkar faktiskt hyffsat om klingan är vass, man har tvingat fast nått att styra emot och man pressar på rejält. Så fort man kör sakta så kladdar det fast så det bästa brukar vara att varva upp klingan, pressa på fort ca 5mm och backa av för att sedan repetera. Inte optimalt men jag tog mig igenom en del skivor.

Plasma är bra om det inte är så noga med snittet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 38187
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av TomasL »

Ok, får testa detta, storlek på cirkelsågen (dvs motorstorlek)?
Har i nuläget bara en rätt liten BD, gissar att den kan vara lite svag.
Gissar att en massa T-Sprit inte är helt fel heller.
bearing
Inlägg: 9440
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av bearing »

Ryobi, 1150W, 5600 rpm.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 38187
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av TomasL »

Ok, får kolla, skall bli spännande onekligen. :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 14788
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av grym »

http://www.corema.se/SE/Catalog/113-el- ... VO180.html

eller någon av dom som är gjorda för metallsågning

deras klingor är bra

hård aluminium är mycket enklare att såga än mjuk, det klibbar inte så mycket

sprit är bra, men handsprit i gelform är bättre, men nog fel tillfälle att slösa på sådant nu....
Skogen
Inlägg: 616
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av Skogen »

En sådan här har jag

Har dock aldrig kört aluminium med den.
Annars är det väl varvtal och klinga som skiljer från en vanlig cirkelsåg.
jihe
Inlägg: 1615
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av jihe »

Det funkar bra att köra alu med handklinga för trä, jag gör det rätt ofta.

Viktigt: Ställ klingan på maxdjup så du minimerar antal tänder i ingrepp. Det ger ett mycket lättare skär och mindre risk för att den sparkar tillbaka. 10-15 mm kommer att vara helt odramatiskt om du gör så, det går som smör.

Var beredd att städa efteråt. Skydda ögonen.
TomasL skrev:Har i nuläget bara en rätt liten BD, gissar att den kan vara lite svag.
Jag har en 199 kronors Rusta-såg med 140 mm-klinga som är dedikerad till detta. Jag vet inte motoreffekten, men det är nog inget monster med tanke på storlek och leverantör.
Senast redigerad av jihe 3 juni 2020, 07:48:48, redigerad totalt 2 gånger.
Palle500
Inlägg: 2391
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av Palle500 »

En vinkelslip med styrlinjal?
Mycket sprit som kylmedel antänds väl lätt av gnistbildningen som motorkolen orsakar? Kan snabbt bli varmt och skönt runt hela kapen!
Kan man inte få fina kanter om man putsar dom med en överhandsfräs efter grovkapning?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 27654
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av Glenn »

Dessa har negativ tandning, är avsedda för alu och fungerar bra, jag har kapat alubalkar (50x70mm om jag minns rätt) med dom och det var lite segt, men tunnare alu är som att kapa i smör..

https://www.clasohlson.com/se/H%c3%a5rd ... /p/40-9601
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 25919
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av tecno »

INGEN T-DOJJA !!!!

Använd kling vax eller vad det nu heter.
bearing
Inlägg: 9440
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av bearing »

Palle500 skrev:En vinkelslip med styrlinjal?
Vinkelslip är helt kasst i aluminium. Det var därför jag skaffade klingan.
Skriv svar