Förvara natriumpersulfat i fast form.

AlgoJerViA
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 maj 2014, 08:45:28
Ort: Karlstad

Förvara natriumpersulfat i fast form.

Inlägg av AlgoJerViA »

Jag har haft en påse från Kjell & Co liggandes ett bra tag nu men har tillslut kommit till det skede att den borde öppnas. Det finns ju massa information om hur det ska förvaras när det är löst i vatten men jag tänker bara använda en bråkdel av allt jag har nu. Är en vanlig syltburk med metallock ok eller ska jag fortsätta förvara det i samma påse som det kom i och sätta en vanlig påsklämma på?
Har för övrigt samma fråga angående framkallaren, dvs natriumhydroxiden.

/Andreas
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Förvara natriumpersulfat i fast form.

Inlägg av Henry »

Tiden när det gav sig förvarade jag det i samma påse den kom med och det funkade bra, natriumhydroxid samma där. Ha allt på något torrt ställe så är det inga problem.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5754
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Förvara natriumpersulfat i fast form.

Inlägg av hcb »

[Natriumpersulfat]>Är en vanlig syltburk med metallock ok

Jag hade nog undvikit metallock, det känns som en uppenbar korrosionsrisk föreligger :) OBS: kemikalier får ALDRIG förvaras i matbehållare där etiketten sitter kvar!
Summa summarum så tror jag att plastpåsen den kom i fungerar fint.

NaOH skall förvaras torrt och i täta förpackningar. Det är kraftigt hygroskopiskt. Använd gärna plastbehållare, glas tar skada av stark bas.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Förvara natriumpersulfat i fast form.

Inlägg av xxargs »

tätt välförslutet och torrt, extra viktigt med NaOH då när det är utsatt för luft sakta omvandlas till soda av koldioxiden i luften (samma som målarsoda/kristallsoda - dock det sistnämnda med kristallvatten) och till sist bikarbonat (en viktig del i bakpulver) samt NaOH är hygroskopisk och det kan bli flytande i fuktigt väder innan det sakta omvandlas till soda/bikarbonat

vill man minska fuktinvandrigen genom plastpåse (all plast läcker sakta genom fukt mha. diffusion) så slår man in detta i aluminiumfolie som fuktbarriär - se till att vika/falsa kanterna så att de sluter hårt i varandra. Alternativ är glasburk med plåt eller glaslock med packning - dagens plåtlock på äppelmos och syltburkar är lackade/belagda så inledningsvis är inte korrosion ett problem om det förvaras hyfsat torrt

natriumhydoxid och aluminiumfolie gillar dock inte varandra så se till att det är tät plastpåse mellan så att de är inte i direkt beröring.

och som reda sagt märk noga och att det inte ser ut som matvaror (orginal-etiketten skall bort)
AlgoJerViA
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 maj 2014, 08:45:28
Ort: Karlstad

Re: Förvara natriumpersulfat i fast form.

Inlägg av AlgoJerViA »

Tack för svaren.
Då får det bli så här. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar