Slipa ned ena sidan av rektangulärt rör?

Allsidig
Inlägg: 11
Blev medlem: 2 februari 2020, 13:13:48

Slipa ned ena sidan av rektangulärt rör?

Inlägg av Allsidig »

Hej! Håller på med ett litet projekt där ett rektangulärt stålrör ingår. Den exakta dimensionen jag behöver till projektet finns ej att köpa i handeln, däremot finns det ett rör vars innerdiameter på höjden totalt är 1mm för smått, och jag funderar då på om det går att slipa ned 1mm på insidan av röret på något smidigt sätt?

Rörbiten ifråga är ganska liten, 40x30mm samt 9cm lång och 1,5mm godstjocklek. Inre dimensionen är 37x27 och jag behöver 38x27. Jag har vid ett tidigare projekt försökt slipa ned insidan av ett vanligt runt stålrör med en handfil, problemet var att filen per automatik vinklades lite snett vilket innebar att jag främst slipade ned kanterna.

Hur ska jag göra detta för att få ett bra resultat?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Slipa ned ena sidan av rektangulärt rör?

Inlägg av PeterH »

Inte exakt det du söker men iden att använda en brotsch kanske kan vara nåt?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Slipa ned ena sidan av rektangulärt rör?

Inlägg av mrfrenzy »

Trä igenom en lång bit smärgelduk och dra fram och tillbaka mot sidan.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Slipa ned ena sidan av rektangulärt rör?

Inlägg av CPMS »

Blir ett dyrt rör men skaffa en fingerslip och kör med regelbundna kontroller av tjockleken av röret.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Slipa ned ena sidan av rektangulärt rör?

Inlägg av Fortran »

Handlar det bara om 9cm hade jag tagit två bitar 40x30 vinkeljärn och svetsat ihop. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Slipa ned ena sidan av rektangulärt rör?

Inlägg av Glenn »

CPMS skrev:Blir ett dyrt rör men skaffa en fingerslip och kör med regelbundna kontroller av tjockleken av röret.
Å andra sidan är en fingerslip otroligt bra att ha till det mesta, ett av mina favoritverktyg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Slipa ned ena sidan av rektangulärt rör?

Inlägg av SeniorLemuren »

Svårt att slipa ned till 0,5 mm med en fingerslip. Skulle jag gjort ett sådant rör så hade jag kluvit 2 st 9 cm rör så jag fått 2 halvor med exakt måtten 19 x 27 mm som jag sedan tigat ihop till ett 38 x 27 mm rör. Gör man halvorna med rätt mått utan glipa i fogen så väller man ihop dem lätt utan tillsatstråd.
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: Slipa ned ena sidan av rektangulärt rör?

Inlägg av Bug_x »

Kipphyvel?
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Slipa ned ena sidan av rektangulärt rör?

Inlägg av GFEF »

Läppning ?

https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4ppning

Tillverka en fyrkantig plugg med önskad inner mått kona av en ände med en lång och svag vinkel.

Men största längden skall vara med önskad mått.

Läppnings verktyget huvuduppgift är att hålla fast slippastan borde gå med hårt trä för tillfälliga jobb.

Ett handtag och tålamod sedan........
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Slipa ned ena sidan av rektangulärt rör?

Inlägg av jihe »

Tålamod minst sagt, det är många som kubikmillimeter skall avverkas...

Delen lär väl inte behöva ha kontakt hela vägen? Då kan man ju avverka material snabbt från mitten med roterande fil och bara lämna ytan närmast öppningarna orörd. Då har man betydligt lättare att avverka när det inte är så mycket yta (att planfila en stor yta avverkar ju i princip inte, man måste ha färre tänder i ingrepp). För att inte välta med filen kan man ju konstruera ett stöd för filen, typ som på skissen (där tanken är att man juckar med arbetsstycket alltså, inte filen.).

Men jag tror definitivt på att ta bort material från mitten med en effektivare metod än filen.
filstöd.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Allsidig
Inlägg: 11
Blev medlem: 2 februari 2020, 13:13:48

Re: Slipa ned ena sidan av rektangulärt rör?

Inlägg av Allsidig »

Hmm, alternativen är många. Efter att ha funderat lite kom jag på att det eventuellt skulle gå att bocka ut röret till rätt form, eftersom röret och figuren som ska in i röret ser ut såhär. Jag kanske kan utnyttja att röret är lite för brett för figuren samt utnyttja kanterna på röret?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Slipa ned ena sidan av rektangulärt rör?

Inlägg av säter »

Du har väl en svetsfog inne i röret som måste bort också?
Allsidig
Inlägg: 11
Blev medlem: 2 februari 2020, 13:13:48

Re: Slipa ned ena sidan av rektangulärt rör?

Inlägg av Allsidig »

Brukar fila bort svetsfogar manuellt utan problem, men det är möjligt att det skiljer sig från svetsfog till svetsfog hur hårda/sega dom är. Men du har rätt, eventuell svetsfog inuti röret måste bort. Jag funderar emellertid på att skippa den färdiga hålprofilen och helt utgå från en bit stålplåt och sedan bocka kanterna till önskad hålprofil med hjälp av ett skruvstäd för att sedan, vilket tidigare skribenter redan varit inne på, svetsa igen kanterna.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Slipa ned ena sidan av rektangulärt rör?

Inlägg av Fortran »

Annars finns det ju som sagt vinkelprofiler som är 40x30.
Måste ju vara lättare att ta av lite med vinkelslip och svetsa än att bocka i skruvstycke och svetsa.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Slipa ned ena sidan av rektangulärt rör?

Inlägg av tecno »

Gäller ju att krångla till det så mycket det går. Ditt förslag föll inte i god jord Fortran men så hade då jag gjort.
Skriv svar