Placering av MDF-skiva?

Som på skissen eller tvärt om?

Som på skissen.
0
Inga röster
Tvärt om (dvs upp&ner).
3
60%
Kvittar totalt!!
1
20%
Röstar blankt.
1
20%
 
Antal röster: 5
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Placering av MDF-skiva?

Inlägg av JimmyAndersson »

Bara av nyfikenhet. :)

Jag har en 12mm tjock MDF-skiva som ser ut såhär:
Bild

Tänk er att den ska ställas mot en vägg och stå där i låt säga ett halvår.
(Det får inte plats att lägga den ner.)

Skulle ni ställt den som den står på skissen, eller med andra sidan ner mot golvet? Varför? Eller kvittar det?


Som sagt, inget viktigt. Jag är bara nyfiken. Jag har hört flera intressanta motiveringar. :)


Jag tycker att det nästan kvittar, men hade ställt den tvärt om. För att det känns som att den får mest stöd då. Men vikten är ju den samma.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Placering av MDF-skiva?

Inlägg av Palle500 »

Ställ den tvärt om och såga till en bit MDF som extra stöd på mitten (i brovalvet).
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Placering av MDF-skiva?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Häng upp den! Ett par tvingar och en lina.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Placering av MDF-skiva?

Inlägg av jihe »

Viktigast är nog att den står helt lodrätt, inte lutar något. Då antar den lätt en bågform. Du får skruva fast den :-)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Placering av MDF-skiva?

Inlägg av SeniorLemuren »

JimmyAndersson skrev:Bara av nyfikenhet. :)

Jag har en 12mm tjock MDF-skiva som ser ut såhär:
Bild

Tänk er att den ska ställas mot en vägg och stå där i låt säga ett halvår.
(Det får inte plats att lägga den ner.)

Skulle ni ställt den som den står på skissen, eller med andra sidan ner mot golvet? Varför? Eller kvittar det?


Som sagt, inget viktigt. Jag är bara nyfiken. Jag har hört flera intressanta motiveringar. :)


Jag tycker att det nästan kvittar, men hade ställt den tvärt om. För att det känns som att den får mest stöd då. Men vikten är ju den samma.
Om du har Autodesk Inventor så kan du rita den och köra hållfasthet på den, då kan du testa exakt vart vridmomenten blir störst Tyvärr funkar inte Inventor för mig längre. Vet inte om funktionerna finns i Fusion360.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Placering av MDF-skiva?

Inlägg av hummel »

MDF är ett levande material även om många kallar det dött. Det "sätter sig" beroende på temperatur och luftfuktighet.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Placering av MDF-skiva?

Inlägg av Palle500 »

Enklas är väl att köpa en skiva som är rektangulär 2000x700 och såga ut din profil när den skall användas.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Placering av MDF-skiva?

Inlägg av JimmyAndersson »

Helt fantastiska svar! :tumupp: :D :bravo:

Jag kommer svara seriöst på alla svar, för det blev så intressant att läsa era kreativa lösningar.


Palle500:
"Ställ den tvärt om och såga till en bit MDF som e2xtra stöd på mitten (i brovalvet)."

Den idén var faktiskt riktigt bra. Det är nog så man "gör" om man inte kan lägga den ner. :)


Lasp:
"Häng upp den! Ett par tvingar och en lina."

Spännande lösning. Varför begränsa sig till golv och vägg. :)


Jihe:
"Viktigast är nog att den står helt lodrätt, inte lutar något. Då antar den lätt en bågform. Du får skruva fast den :) "

"Helt lodrät" är nog rätta lottoraden, näst efter helt vågrät. I verkstaden skruvar jag fast skivorna, fast med ombud (små brädbitar runt om).


SeniorLemuren:
"Om du har Autodesk Inventor så kan du rita den och köra hållfasthet på den, då kan du testa exakt vart vridmomenten blir störst Tyvärr funkar inte Inventor för mig längre. Vet inte om funktionerna finns i Fusion360."

Den lösningen skulle passa mig perfekt. Brukar inte vara tok-petig, men med träbyggen och design så vill jag gärna ha koll på allt.
Har provat Fusion360 lite, men inte satt mig in i detaljerna än. Saknar Inventor, men allt går att lösa. :)
(Skivan och resten av bordet är ritat i SketchUp, så jag har alla mått.)


Hummel:
MDF är ett levande material även om många kallar det dött. Det "sätter sig" beroende på temperatur och luftfuktighet.

Jag håller fullständigt med dig! Har två 22mm skivor som blivit skeva efter att ha legat på lastpallar i garaget under ett par år. Helt hopplöst.
Köpte även en melamin-spånskiva på Bauhaus som jag upptäckte var skev, först när jag skulle använda den...


Palle500:
Enklas är väl att köpa en skiva som är rektangulär 2000x700 och såga ut din profil när den skall användas.

Precis så gjorde jag. Eller tänkte åtminstone. För detta var i maj 2015... Sedan kom livet emellan.
Men visst är det rätt metod, om man lagrar den horisontellt i något rum med låg fuktighet.

Skivan i bilden är grunden till bordskivan för en studio jag designar.
Den ska få ett lager 5mm laminat på toppen.
Igår behövde jag lyfta av den för att modifiera de 12 benen som ska sitta under.
Och då kunde jag inte låta bli att fundera över hur man bäst skulle ställa den under tiden. :D
Skriv svar