Hur limma tygfilt på kopparplåt?

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur limma tygfilt på kopparplåt?

Inlägg av Spisblinkaren »

Nerre skrev: Jag undrar om inte textillim kan funka, det torkar rätt långsamt om man lägger på ett tjockt lager, men samtidigt blir det väldigt gummiaktigt när det stelnat.
Det här är en bra ide', tack!

Jag har dock faktiskt tänkt lite på det så senast i förrgår läste jag bruksanvisningen för mitt ganska nyköpta (och oanvända) textillim (det var E Kafeman som fick mig att köpa det för han påstod att man kunde göra drivremmar mha björntråd+textillim).

Vad det påstod det limmade var bara olika typer av tyg.

Fast det där med att det skall sitta som "berget" som HUGGBÄVERN påstår är menlöst för att det behöver det inte alls, det enda krav jag har är att filten inte lossnar från plåten av sig själv medans jag limmar det även om jag hittat en "pinne" som kommer stadga det mesta medans det torkar, runt ytterkanterna måste det dock sitta av sig självt.

Den torkade vidhäftningen behöver alltså inte vara speciellt kraftig för filten kommer aldrig utsättas för dragkrafter.

Detta gör att jag tom nästan tror att trälim skulle funka :)

Vad jag dock känner att jag behöver är att kunna efterjustera för jag kommer aldrig kunna träffa rätt i första försöket, det kommer bli snett och jag behöver kunna justera det.

Sen är det nog som så att kontaktlim kanske också skulle fungera, OMM man inte följer anvisningarna dvs.

MVH/Roger
PS
T28:an har lagt av helt, den tar laddning men vill inte starta så jag har lämnat in den för lagning idag. Således kommer inga nya fina bilder på min färdiga dockningsstation med mobilen i på ett tag :(
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur limma tygfilt på kopparplåt?

Inlägg av Spisblinkaren »

Glenn skrev:
Nerre skrev:Jag undrar om inte textillim kan funka, det torkar rätt långsamt om man lägger på ett tjockt lager, men samtidigt blir det väldigt gummiaktigt när det stelnat.
Jag har faktiskt för mej att jag använt textillim för just tyg mot metall, så det borde fungera.
Eftersom du så tacksamt förstärker vad Nerre säger så kommer jag köra textillim.

Textillim är lite som trälim för man kan efterjustera det samtidigt det känns som om vidhäftningen mot metall är bättre än trälim som uttryckligen typ bara limmar trä/pappersmassa men är SUPERBRA på det!

Tror alltså textillim blir bra, speciellt för att filten inte kommer utsättas för några dragkrafter utan ska just bara sitta där.

Tack!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur limma tygfilt på kopparplåt?

Inlägg av Spisblinkaren »

Kommer på att man kanske kan kombinera olika limtyper.

Inuti lådan behöver jag mest ha ett lim som går att efterjustera (tänker köra textillim på eran trevliga inrådan).

Utanför lådan dvs över kanterna bör jag dock ha ett lim som biter så varför inte limma med kontaktlim enligt instruktionerna här dvs att man typ applicerar lim och väntar i tio minuter innan man trycker ihop?

Detta blir faktiskt egentligen perfekt ju :)

För då kan jag efterjustera textillimsbiten (inuti lådan) och vika över kontaktlimsbiten (runt kanterna på lådan).

Jag tackar för alla tips!

MVH/Roger
PS
Tror att det var Nerre som lärde mig en sak för ett tag sedan när det gäller lim, gör alltid rent! Pga detta har jag köpt mig en flaska avfettningsmedel på Biltema även om den på "min" tid hette T-Grön :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur limma tygfilt på kopparplåt?

Inlägg av Glenn »

Avfettningsmedel är dock ofta petrroleumbaserade och lämnar en fet hinna efter sej om du inte tvättar med något annat efteråt.

Själv använder jag ofta bromsrengöring, aka bräkleen, det försvinner helt när det dunstar, eller isopropanol.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur limma tygfilt på kopparplåt?

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant, tack!

Isopropanol har jag när jag gör rent MM-pickupen.

Men du menar alltså att det är ännu bättre än avfettningsmedel?

Varför har jag då fått för mig att avfettningsmedel är så bra? :humm:

MVH/Roger
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Hur limma tygfilt på kopparplåt?

Inlägg av 4kTRB »

Jag ersatte tyget på en musmatta med jeanstyg och limmade med 3M spraykontaktlim och det gick bra att flytta runt. Men det gick rakt igenom tyget och musen klubbade fast mot tyget så jag testade att torka med en trasa i bensin. Lite bättre men inte bra till en börja med men efter ett par veckor så funkar nya musmatta kanon.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur limma tygfilt på kopparplåt?

Inlägg av Spisblinkaren »

Spraykontaktlim, det var ett intressant tips, tack!

Nu har jag i alla fall limmat ena sidan av kopparhöljet med textillim.

Avvaktar morgondagen innan jag limmar andra sidan.

Sen är alltså planen att bocka tyget runt kanterna med kontaktlim enligt "instruktion" dvs avvakta 10min och applicera för då biter det direkt.

Tydligen ska man göra så med textillim också :humm:

MVH/Roger
PS
Jag behövde inte efterjustera nämnvärt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur limma tygfilt på kopparplåt?

Inlägg av Glenn »

Stor skillnad på spraylim poch spraylim f.ö, både i hur dom funkar (typ hur "kontaktlimmiga" dom är tex) och hur bra dom biter fast.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur limma tygfilt på kopparplåt?

Inlägg av säter »

rogerk8 skrev:jag har lämnat in den för lagning idag.
Är det lönt att kosta på reparation på en gammal T28?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur limma tygfilt på kopparplåt?

Inlägg av Spisblinkaren »

Det beror på hur passionerat nostalgisk man är :)

MVH/Roger
PS
Ena sidan är limmad, gjorde dock en Roger-tabbe i uppskattningen av jämn filtfördelning men det finns sax...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Hur limma tygfilt på kopparplåt?

Inlägg av Palle500 »

Tror att en brytbladskniv är bättre än sax.
Du kör knivbladet nästan parallellt med kopparkanten då får du ett snyggt snitt av filten. Alltså knivbladet som om du skalar av filten.
Inte skära med träbiten i botten.
Byt knivblad ofta det måste vara vasst
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur limma tygfilt på kopparplåt?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag förstår tyvärr inte riktigt vad du menar för det där med brytbladskniv/mattkniv och att använda den utmed plåtkanterna tyckte jag lät klockrent bra.

Min preliminära plan är att vika filten runt kanterna MEN det är bara för att jag inte tror att det blir nån bra skarv annars.

Fast med ditt trevliga tips borde jag ju kunna följa plåtkanterna med mattkniven och få ett bra snitt, saxen var faktiskt tänkt att nyttjas så att jag skulle få lika mycket filt på båda sidor, den var således aldrig tänkt att nyttjas dikt ann mot kant.

Jag har dock skurit mycket i plåt (maskeringstejpbitar) med min mattkniv så den är garanterat slö :)

MVH/Roger
PS
I morgon är som sagt planen att nyttja kontaktlim på korrekt sätt. Glömde förresten att göra rent vilket får mig att tänka att jag borde köpa mig lite isopropanol, på tacksamt tips från forumet.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Hur limma tygfilt på kopparplåt?

Inlägg av Palle500 »

Det är svårt att förklara, men förutsätter en vass kniv.
Titta från 2:52 och framåt i denna video

BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Hur limma tygfilt på kopparplåt?

Inlägg av BJ »

Vad det står att man kan använda lim till
måste verkligen inte vara det enda.
Ta t.ex. foto-lim (rx-lim).
Det står papper, foto och läder m.m,
men det fungerar fint att limma ihop
t.ex. trä och plast. Det sitter så hårt så att
det inte går att dela på sakerna utan att
någon av dom går sönder.
Däremot så skulle det nog inte fungera
så bra på filt eftersom det antagligen
skulle blöta igenom den.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur limma tygfilt på kopparplåt?

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant, tack!

Jag anser mig dock vara klar med limningen.

Hade tänkt vika filten runt kanterna och limma med kontaktlim också men jag tycker det verkar räcka att man bara viker filten.

Allt är således klart förutom limningen av adapterkontakten som kommer ske med hjälp av (välblandad, obs) långsamhärdande epoxy där jag tänkt göra rent med isopropanol som jag annars har till att göra rent pickuper med :)

Forumet (tror det var Glenn) har nämligen rekommenderat det istället för avfettningsmedel (från Biltema).

Jag har två Ericsson-telefoner som nyttjar samma adapterkontat, vågar man svära på att dom är åt samma håll?

Tjock "pinne" är alltså åt höger på min T610 (Sony Ericsson) och jag vågar gissa att den även är det på in T28 (Ericsson) också men jag kan tyvärr inte verifiera det för den är på lagning.

Bifogar några bilder.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar