Kapmaskin för metall?

Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2619
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Kapmaskin för metall?

Inlägg av hawkan »

Ett sista tips, sen får det vara. https://www.twtoolsuperstore.co.uk//evo ... p-saw.html#
Trodde du var intresserad av att sänka kostnaden. Det kanske inte är rätt såg iofs. Jag skulle inte tveka, jag hade hellre tagit de här 3000 kronorna själv.
Och detta är precis den firma som jag länkade till ebay.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Kapmaskin för metall?

Inlägg av Glattnos »

Tack hawkan, jag är jättetacksam för alla tips :)

Jag har ju inte bestämt vilken kap jag ska ha ännu så att hitta billigaste är inte aktuellt just nu. Det kan jag leta upp sen när jag kommit fram till vilken kap jag ska ha.

Jag tycker att 355mm klinga känns lite onödigt stort om det inte är så att stor klinga ger andra fördelar än just kap-dimensioner jämfört med en mindre klinga?
Jag kommer ju som sagt kapa max 60mm material. Därför är jag intresserad av lite mindre varianter också.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Kapmaskin för metall?

Inlägg av eeedis »

Jag har letat efter en begagnad bandsåg länge och igår dök det upp en som jag ringde på några minuter efter att den kom ut på Blocket. Köpte den osedd och säljaren sa att det ringde fyra till innan han ta bort annonsen :) Det var en Knuth B180, köpte den av en av få smeder som gör räcken och trappor på beställning, så han använde sina maskiner väldigt mycket. Han hade bytt upp sig till en större bandsåg där han kunde vinkla själva sågen, istället för att vinkla det som skulle kapas. Han sa att han föredrog bandsågen före klingkapen (saktgående med kylning), bl.a. för att klingorna var väldigt dyra plus att man får trycka ner "maskinen" för hand.

När det gällde bandsågande så är det svårare att såga riktigt rakt med så "låga" band som är i den på Biltema, gissar att hållbarheten skiljer också. Denna jag köpte har 20mm höga band och han sa att de höll väldigt länge.

Jag har även en saktgående klingkap, den sågar väldigt fint, men jag gillar bandsågandet mer, sköter sig ju självt när man väl har satt igång den.

En kompis som tillbringar mycket tid i garaget och kapar och bygger har en liknande kap som du funderar på. Det är ju effektivt, tar liten plats, går snabbt, men är ju lite mer vilda västern och dånar ju mer. Har dock ingen koll på hur länge klingorna håller.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2619
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Kapmaskin för metall?

Inlägg av hawkan »

Men de här som är lite mindre, 210 som ni haft uppe

Bild

och även i detta utförande

Bild

För mej så är det vanliga träsågar med en klinga som kan såga metall, och att de roterar med lämpligt varvtal.
Man håller fast arbetsstycket med ena näven och sågar med andra.
Det kan ju inte funka i metall, eller? Och fastsättningen med de små tvingarna, hmm, ja jag är tveksam.
Att gersåga tycker jag verkar vanskligt. Roterar arbetsstycket så klämmer man ju klingan. I trä ok, men i metall
så ryker väl en tand eller två. Jag är skeptisk måste jag säga. Hur funkar det i verkligheten, tecno?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kapmaskin för metall?

Inlägg av mrfrenzy »

Enligt recensionerna måste man spänna fast materialet extremt noga när man gersågar. Flyttar det sig det allra minsta skrotar man tänder på klingan.

Jag har ju bara den stora cirkelsågen. Spänner fast materialet i bordet och håller sågen med två händer.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Kapmaskin för metall?

Inlägg av Glattnos »

Det är precis det som gör mig skeptisk till dom sågarna. Om det fanns någon såg i den storleken som var anpassad helt för metall så tror jag det skulle bli perfekt.
Man kommer annars få modda bordet så fastspänningen blir vettig. Det måste gå mycket snabbare att spänna materialet än att dra med tvingar och liknande.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kapmaskin för metall?

Inlägg av tecno »

hawkan skrev:Men de här som är lite mindre, 210 som ni haft uppe

För mej så är det vanliga träsågar med en klinga som kan såga metall, och att de roterar med lämpligt varvtal.
Man håller fast arbetsstycket med ena näven och sågar med andra.
Det kan ju inte funka i metall, eller? Och fastsättningen med de små tvingarna, hmm, ja jag är tveksam.
Att gersåga tycker jag verkar vanskligt. Roterar arbetsstycket så klämmer man ju klingan. I trä ok, men i metall
så ryker väl en tand eller två. Jag är skeptisk måste jag säga. Hur funkar det i verkligheten, tecno?
Har ju inte sågat så mycket ännu (av olika skäl) annat än 4-kant profilerna till svetsvagnen.
Där blev det raka kap, 45° och kombinations snitt. Snittytan ser helt OK ut. Kanske man bör kasta ett öga på hur fast en inställning är då det känns lite rackligt men det blir nog en vanesak.
Ett jävla mackel med att hålla fast material helt klart så jag kommer att bygga om/till bättre fasthållning för material.
Den 'inbyggda' spänn anordningen fungerar hyfsat men jag har fått byta ut låsskruvarna till nåt bättre då de små ynkliga plastknopparna inte var bra.

Sen så 'bör' denna stå för sig och man bör fixa till spånsug (vilket jag inte fixat ännu) och ha nån typ av avskärmning för den sprider spånor som fan överallt ( fråga mig inte hur jag vet detta :vissla: )

Hoppas mina observationer hjälper.
DennisCA
Inlägg: 2285
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Kapmaskin för metall?

Inlägg av DennisCA »

Jag har en liten metallbandsåg (milwaukee portaband) och några vinkelslipar. Bandsågen är bra att kapa rör och sånt med upp till 125mm.
Skriv svar