Kapa aluminium med klingsåg för trä ?

Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kapa aluminium med klingsåg för trä ?

Inlägg av tecno »

Finns medicin till det, ordentliga avskrapare innan bladet når trumman = men det är ett skit att hålla på med. Bättre då att torrköra med bra blad.
alinstrm
Inlägg: 30
Blev medlem: 18 augusti 2014, 11:54:28
Ort: göteborg

Re: Kapa aluminium med klingsåg för trä ?

Inlägg av alinstrm »

Har hobbykapat aluminiumprofiler upp till 40x80 och även ämnen upp till 20mm med vanliga kapsågen och en bordssåg. Vanliga klingan i kapsågen men en 80 tänder för trä i bordssågen. Funkar bra, inte smort något men man får mata långsamt och det blir som nämnts elaka spån (överallt och i hela huset hamnar dom innan det är klart...)

Kan vara lite lurigt att kapa i småbitar, inte så kul att ha fingrarna nära klingan, får man spänna fast på något vis. Tips är att fixa till en kapslade till bordssågen, fixade en enkel och det gjorde att det blev mycket enklare.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kapa aluminium med klingsåg för trä ?

Inlägg av Glenn »

Köpte klinga igår, ska förska testa ikväll eller i helgen så får vi se.

Denna:

https://www.clasohlson.com/se/H%C3%A5rd ... ft/40-9601
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kapa aluminium med klingsåg för trä ?

Inlägg av Glenn »

Hur gick det då ?

Mjaa.. ganska bra, testade först att kapa lite aluprofiler, det var som att såga i smör ungefär, hur lätt som helst.

Sen gav jag mej på 50x70-"balkarna".

Det var ju betydligt "jobbigare", man fick ta det lite lugnt och man hörde att det var lite jobbigt fört sågen, men det gick ju.

Gissar att det skulle fungerat bättre med sprit men mja.. inte så kul att spruta på sprit nör man sågar sånt.

Stlrsta problemet var att det sprutade aluspån ÖVERALLT.. hade i håret, ansiktet, skägget, hela händerna, armarna och stora högar runt sågen.. hade jag inte haft skyddsglasögon så hade jag väl pajat synen för gott..

Såhär blev snitten, man ser att det blev annorlunda en bit ner.. värme ?

Den högra biten är den första jag sågade, den vänstra den andra.
kapadalu.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Kapa aluminium med klingsåg för trä ?

Inlägg av jihe »

Kan vara lite för många tänder i ingrepp. För grovt material hade det väl egentligen varit bättre med en mycket glesare klinga. Har sågen glidskenor eller är det bara upp och ner? Det ser ut på snitten som det bara är upp och ner. Då kanske det kan funka lite bättre om du ställer materialet på högkant så du får lite färre tänder i snittet. Eller om du har glidskenor såga med dem, och sågen i fullt djup hela tiden.

Många tänder ger också mindre utrymme för spån och mer värme och spånsmältning genom detta. Är alla tänder likadant skränkta kan du ju slipa bort varannan och få en 24-tandad klinga :-)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Kapa aluminium med klingsåg för trä ?

Inlägg av grym »

brukar se så ut när det kläggar för att maninte annvänder tsprit :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kapa aluminium med klingsåg för trä ?

Inlägg av Glenn »

Jag hade ju trott att det skulle vara bättre med tätare tänder, men i detta fallet hade jag inget val, den enda klingan dom hade som var passande storlek och med negativ tandning var denna.

Sågen har inte skenor nej, och man kan ju testa att köra på högkant, profilen jag testsågade i var ju ganska kraftig men gick väldigt enkelt att såga, vilket kanske beror på just det.


Sprit skulle nog vara bra, men det skulle ju spruta sprit åt alla håll :)
Senast redigerad av Glenn 18 juni 2019, 08:40:36, redigerad totalt 1 gång.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Kapa aluminium med klingsåg för trä ?

Inlägg av jihe »

Profilen är nog lättare att såga för att det blir mer lagom tandantal för godstjocklecken, gör nog ingen skillnad vilkett håll du vänder den åt.

Jag har aldrig i aluminium med roterande såg sågat grövre än 12,7 mm, då med en liten handklinga på 140 mm. Det testade jag första gången att göra på en offerskiva, och då alltså med bara ca 12,7 mm utstick. Det var ett rent helvete på alla sätt och vis. Dels blir det ju tungt på grund av antal tänder i ingrepp. Dels vill sågen sträva bakåt mot operatören genom kraftens riktning i snittet. Dels blir det dålig spånevakuering på grund av att snittet är blint i botten.

Efter den gången har jag sågat samma material flera gånger med samma såg, men med fullt utstick på bladet och alltså bara ett par tänders ingrepp, och det skär som smör och är helt och hållet en angenäm operation. Klingorna jag har till den sågen är vanliga träklingor med positiv skärvinkel och alternerande skränkning.
Skriv svar