Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 09.44 2019-08-19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lämplig gängfräs?
InläggPostat: 13.44 2019-03-26 

Blev medlem: 20.01 2009-10-29
Inlägg: 2026
Jag ska gänga två olika invändiga tum-gängor(30,5mm och 34,7mm), båda med 24 TPI. Har försökt hitta någon inte allt för dyr gängfräs i hårdmetall men dom jag hittar landar på 2000:- plus moms vilket är lite saftigt om dom endast går att gänga 24TPI med(inte så ofta man gör det).

Då jag har ett Phorn fräs-skaft som jag gillar som är avsett för plattor så skulle det ju vara trevligt att hitta en platta som passar och även kan användas till flera stigningar. Dock är jag inte säker på vad som avses i katalogen. Det finns platta för 19 TPI(9,7 mm skärdiameter), borde den gå även för 24 TPI eller kan spetsradien för stor då?
Sen undrar jag om ett sånt skär på 9,7 mm är för stort för att göra invändiga gängor som är 30,5?

Annars förslag på billigare gängfräsar eller mer mångsidiga lösningar emottages gärna. Jag ska gänga både i aluminium och stål.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lämplig gängfräs?
InläggPostat: 14.35 2019-03-26 

Blev medlem: 19.16 2009-04-24
Inlägg: 793
Det står ju 11-19 tpi, så den lär ju knappast vara lämplig för 24 tpi.

Du bör nog kolla på "partial profile" och inte "full profile" om du vill kunna skära ett större spann gängor. Kollar man katalogen snabbt verkar de ha såna också, och de anger även minsta håldiameter på dem. På sida D6 verkar det första skäret ha önskade data och vara för samma hållare du har, eller?

"Full profile" betyder ju att den skär även spetsarnas radie, vilket ju gör att de i princip bara passar en stigning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lämplig gängfräs?
InläggPostat: 17.47 2019-03-26 

Blev medlem: 20.01 2009-10-29
Inlägg: 2026
Det ser ut som att partial profile bara är för M-gängor(60 grader) :humm:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lämplig gängfräs?
InläggPostat: 18.01 2019-03-26 

Blev medlem: 19.16 2009-04-24
Inlägg: 793
Har du slangat hem rätt katalog? Det är ju olika kataloger för tum och riktiga gängor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lämplig gängfräs?
InläggPostat: 18.15 2019-03-26 

Blev medlem: 19.16 2009-04-24
Inlägg: 793
Horn USA har katalogerna med tum och metriska separat, här är den jag kollade i: https://www.hornusa.com/fileadmin/user_ ... illing.pdf


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lämplig gängfräs?
InläggPostat: 18.29 2019-03-26 

Blev medlem: 20.01 2009-10-29
Inlägg: 2026
Tackar :)
Kanske är jag som fattat fel men om det ska vara Whitworth-gänga så är ju vinkeln 55 grader(det är den gäng-tolken som passar på gängorna jag ska göra, 24 TPI 55 grader). Jag hittar inga "partial profile" med 55 graders vinkel, däremot på 60 graders finns det partial profile där dom anger stigning i både mm och TPI, men en sån blir väl inte så bra att använda om det är fel vinkel?
Eller har jag fått nått om bakfoten? :humm:

Annars skulle jag vara tacksam om du kunde ange sid-numret där du hittade det :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lämplig gängfräs?
InläggPostat: 22.31 2019-03-26 

Blev medlem: 19.16 2009-04-24
Inlägg: 793
Aha, jag missade att det skulle vara Whitworth, men nu ser jag ju att det utdrag du laddat upp är det. Då kan i alla fall jag inte se något annat än fullprofil i deras sortiment. Kan nog ha något att göra med att Whitworth ju skall ha radie på spetsarna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lämplig gängfräs?
InläggPostat: 23.56 2019-03-26 

Blev medlem: 20.01 2009-10-29
Inlägg: 2026
Aha, det är nog så det är. Radierna gör att det inte lämpar sig lika bra att köra partial profile :humm:
Kanske är lämpligast att köra med en vanlig solid gängfräs, synd bara att det inte verkar finnas billigare varianter, dom verkar ligga kring 2000:- per styck, absolut inte dyrt i förhållande till antal hål man kan gänga, men mycket pengar för att göra några få gängningar :humm:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lämplig gängfräs?
InläggPostat: 12.20 2019-03-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.33 2005-12-09
Inlägg: 3447
Ort: Helsingborg
För aluminium kan du nog hitta billiga i HSS på Ebay som fungerar i ett stort spann.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lämplig gängfräs?
InläggPostat: 15.49 2019-03-27 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13.10 2003-09-09
Inlägg: 3629
Ort: Jämtland
Har du någon invändig gäng-svarvbom och passande skär?
Det går nämligen även att använda för gängfräsning vid behov.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lämplig gängfräs?
InläggPostat: 17.04 2019-03-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 16793
Ort: Säter
Så har jag kört många gånger.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lämplig gängfräs?
InläggPostat: 08.17 2019-03-28 

Blev medlem: 13.39 2009-07-02
Inlägg: 1102
Har du kollat med Seco ?. Dom är duktiga på gängfräsning. Hållaren (skaftet) kan i och för sig kosta en del men sedan byter man bara relativt sett billiga plattor mellan olika gängor. Kan bli ett prisvärt alternativ om man vill vara flexibel för många olika gängor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lämplig gängfräs?
InläggPostat: 09.52 2019-03-28 

Blev medlem: 20.01 2009-10-29
Inlägg: 2026
Alternativet med svarvbom har jag inte ens tänkt på, tack för tipset! Men hur liten svarvbom måste man ha för att gänga 24 TPI på inner-diameter 30mm? :humm:
Skulle den minsta här(10mm) funka? https://smaskin.se/svarvning/skarande/s ... bom-sir-ls
Jag tänker mig att gängan blir deformerad när man kör med svarvbom, men hur mycket? Vid vilken diameter blir det ändå okej resultat? :humm:

Edit: Jaha, nu var det ändå inte helt lätt att hitta Withworth-gängskär till den bommen :humm:


Senast redigerad av Glattnos 09.58 2019-03-28, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lämplig gängfräs?
InläggPostat: 09.57 2019-03-28 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 23774
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Rita upp det hela så ser du, välj det grövsta tänkbara till det du tror du kommer att ha nytta av även för annat.

Du får se till att köra flertalet *spring passes* för att rätta till ev flex.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lämplig gängfräs?
InläggPostat: 10.54 2019-03-28 

Blev medlem: 20.01 2009-10-29
Inlägg: 2026
Det blir väldigt lite deformation om man kör 12mm diameter på gängskäret och 30,5mm på gängan. Den blå ytan som "lyser igenom" representerar felet på ett ungefär(grafiken felar nog lite också som det ser ut). I praktiken blir felet mindre eftersom man kommer testa fram vilken diameter man ska köra på för att gängan ska bli rätt. :)

Jag tror på detta, gäller bara att hitta en hållare och rätt plattor :humm:


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jihe och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010