Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Lämplig gängfräs?
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=94589

Författare:  Glattnos [ 13.44 2019-03-26 ]
Inläggsrubrik:  Lämplig gängfräs?

Jag ska gänga två olika invändiga tum-gängor(30,5mm och 34,7mm), båda med 24 TPI. Har försökt hitta någon inte allt för dyr gängfräs i hårdmetall men dom jag hittar landar på 2000:- plus moms vilket är lite saftigt om dom endast går att gänga 24TPI med(inte så ofta man gör det).

Då jag har ett Phorn fräs-skaft som jag gillar som är avsett för plattor så skulle det ju vara trevligt att hitta en platta som passar och även kan användas till flera stigningar. Dock är jag inte säker på vad som avses i katalogen. Det finns platta för 19 TPI(9,7 mm skärdiameter), borde den gå även för 24 TPI eller kan spetsradien för stor då?
Sen undrar jag om ett sånt skär på 9,7 mm är för stort för att göra invändiga gängor som är 30,5?

Annars förslag på billigare gängfräsar eller mer mångsidiga lösningar emottages gärna. Jag ska gänga både i aluminium och stål.

Författare:  jihe [ 14.35 2019-03-26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lämplig gängfräs?

Det står ju 11-19 tpi, så den lär ju knappast vara lämplig för 24 tpi.

Du bör nog kolla på "partial profile" och inte "full profile" om du vill kunna skära ett större spann gängor. Kollar man katalogen snabbt verkar de ha såna också, och de anger även minsta håldiameter på dem. På sida D6 verkar det första skäret ha önskade data och vara för samma hållare du har, eller?

"Full profile" betyder ju att den skär även spetsarnas radie, vilket ju gör att de i princip bara passar en stigning.

Författare:  Glattnos [ 17.47 2019-03-26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lämplig gängfräs?

Det ser ut som att partial profile bara är för M-gängor(60 grader) :humm:

Författare:  jihe [ 18.01 2019-03-26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lämplig gängfräs?

Har du slangat hem rätt katalog? Det är ju olika kataloger för tum och riktiga gängor.

Författare:  jihe [ 18.15 2019-03-26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lämplig gängfräs?

Horn USA har katalogerna med tum och metriska separat, här är den jag kollade i: https://www.hornusa.com/fileadmin/user_ ... illing.pdf

Författare:  Glattnos [ 18.29 2019-03-26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lämplig gängfräs?

Tackar :)
Kanske är jag som fattat fel men om det ska vara Whitworth-gänga så är ju vinkeln 55 grader(det är den gäng-tolken som passar på gängorna jag ska göra, 24 TPI 55 grader). Jag hittar inga "partial profile" med 55 graders vinkel, däremot på 60 graders finns det partial profile där dom anger stigning i både mm och TPI, men en sån blir väl inte så bra att använda om det är fel vinkel?
Eller har jag fått nått om bakfoten? :humm:

Annars skulle jag vara tacksam om du kunde ange sid-numret där du hittade det :)

Författare:  jihe [ 22.31 2019-03-26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lämplig gängfräs?

Aha, jag missade att det skulle vara Whitworth, men nu ser jag ju att det utdrag du laddat upp är det. Då kan i alla fall jag inte se något annat än fullprofil i deras sortiment. Kan nog ha något att göra med att Whitworth ju skall ha radie på spetsarna.

Författare:  Glattnos [ 23.56 2019-03-26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lämplig gängfräs?

Aha, det är nog så det är. Radierna gör att det inte lämpar sig lika bra att köra partial profile :humm:
Kanske är lämpligast att köra med en vanlig solid gängfräs, synd bara att det inte verkar finnas billigare varianter, dom verkar ligga kring 2000:- per styck, absolut inte dyrt i förhållande till antal hål man kan gänga, men mycket pengar för att göra några få gängningar :humm:

Författare:  Krille Krokodil [ 12.20 2019-03-27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lämplig gängfräs?

För aluminium kan du nog hitta billiga i HSS på Ebay som fungerar i ett stort spann.

Författare:  LaRdA [ 15.49 2019-03-27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lämplig gängfräs?

Har du någon invändig gäng-svarvbom och passande skär?
Det går nämligen även att använda för gängfräsning vid behov.

Författare:  säter [ 17.04 2019-03-27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lämplig gängfräs?

Så har jag kört många gånger.

Författare:  persa [ 08.17 2019-03-28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lämplig gängfräs?

Har du kollat med Seco ?. Dom är duktiga på gängfräsning. Hållaren (skaftet) kan i och för sig kosta en del men sedan byter man bara relativt sett billiga plattor mellan olika gängor. Kan bli ett prisvärt alternativ om man vill vara flexibel för många olika gängor

Författare:  Glattnos [ 09.52 2019-03-28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lämplig gängfräs?

Alternativet med svarvbom har jag inte ens tänkt på, tack för tipset! Men hur liten svarvbom måste man ha för att gänga 24 TPI på inner-diameter 30mm? :humm:
Skulle den minsta här(10mm) funka? https://smaskin.se/svarvning/skarande/s ... bom-sir-ls
Jag tänker mig att gängan blir deformerad när man kör med svarvbom, men hur mycket? Vid vilken diameter blir det ändå okej resultat? :humm:

Edit: Jaha, nu var det ändå inte helt lätt att hitta Withworth-gängskär till den bommen :humm:

Författare:  tecno [ 09.57 2019-03-28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lämplig gängfräs?

Rita upp det hela så ser du, välj det grövsta tänkbara till det du tror du kommer att ha nytta av även för annat.

Du får se till att köra flertalet *spring passes* för att rätta till ev flex.

Författare:  Glattnos [ 10.54 2019-03-28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lämplig gängfräs?

Det blir väldigt lite deformation om man kör 12mm diameter på gängskäret och 30,5mm på gängan. Den blå ytan som "lyser igenom" representerar felet på ett ungefär(grafiken felar nog lite också som det ser ut). I praktiken blir felet mindre eftersom man kommer testa fram vilken diameter man ska köra på för att gängan ska bli rätt. :)

Jag tror på detta, gäller bara att hitta en hållare och rätt plattor :humm:

Författare:  Glattnos [ 12.56 2019-03-28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lämplig gängfräs?

smaskin.se kunde ta hem skär till den hållaren så nu är det beställt :)
Tackar så mycket för förslaget med svarvbom, det måste ju vara det mest universella verktyget för att fräsa gängor, dock det långsammaste men det spelar ju mindre roll när det är få gängningar som ska göras :)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/