Behöver rör 300mm i diameter

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Behöver rör 300mm i diameter

Inlägg av TomasL »

Danei, du är lika dålig på att lämna information som nybörjarna här.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Behöver rör 300mm i diameter

Inlägg av mrfrenzy »

Såvida du inte spelar väldigt högt lär det knappast gå varmt i högtalarna, men om du vill säkra mot brandspridning mellan våningplanen borde det funka med sådana vanliga burkar man sätter över halogen-spottar i tak.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Behöver rör 300mm i diameter

Inlägg av JimmyAndersson »

Danei:
Tänker du dig att rören ska gå lodrät ner, eller på det andra sättet (med den sågade vinkeln närmast högtalaren) ?

I de senaste inläggen när du beskriver vinkeln så får jag bilden av att du tänker dig det sistnämnda alternativet,
men tidigare skrev du "Jag fpr ju i högtalaren i det röret" (fritt översatt "Jag får ju i högtalaren i det röret"),
men röret ska väl bara användas som (yttre) distans?

Jag är lite vilse..
I första inlägget står det "Ytterdiametern ska vara 300mm. Inner ett par cm mindre."
Men senaste inlägget jag hittade om mått beskriver "Innerdiameter på röret ska vara minst 295mm."

Jag har gjort liknande grejer tidigare och har kanske något som passar.
Förresten, skulle det fungera med fyrkantiga ..rör? (Det är ju iallafall lättare att tillverka måttanpasssat.)



--

TomasL:
"Danei, du är lika dålig på att lämna information som nybörjarna här."

Det har nog inte att göra med någon speciell grupp av medlemmar.
Snarare handlar det om att vi alla är människor, och människor är olika.
Som exempel: Ta en titt på hur förklarande rubrikerna är här. :wink:
(Man ska inte kasta ägg när man sitter i hönshus.)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Behöver rör 300mm i diameter

Inlägg av danei »

När det gäller brand var det brandutveckling i rummet jag tänkte på. Just i taket vill man ju undvika brandfarligt materiel.

Rören ska vara lodräta, men i den kortaste kanten extremt korta. Helst noll längd.

Måtten var inledningsvis felaktiga måttfrån minnet. Nu har jag fått tag i riktiga mått. Ytter måtter på högtalargallret är 327mm. Det innre mått som jag refererade till som ett par cm mindre ska vara minst 295mm.

Det måste inte vara exakt demåtten. Men inner måttet måste vara minst 295mm för att få in högtalaren och under 327 för att gallret ska täcka hålet.

En fyrkantig låda skulle funka, men estetiskt tror jag inte att det är acceptabelt.
JOLO725M
Inlägg: 227
Blev medlem: 5 februari 2013, 22:25:15

Re: Behöver rör 300mm i diameter

Inlägg av JOLO725M »

Fick du någon ordning på det? Har printer som klarar av det, 20 st går däremot varken snabbt att leverera eller blir direkt billigt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Behöver rör 300mm i diameter

Inlägg av danei »

Jag köpte ett gjutrör för att försöka bygga av. Men vi kom trotts allt fram till att det blir acceptabel ljudbild med montering plant mot taket. Det är i alla fall planen för tillfället.
Skriv svar