Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 09.52 2019-05-19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 20.35 2019-01-02 

Blev medlem: 11.20 2011-10-04
Inlägg: 219
Hej,
Jag ska tillverka ett gäng fackverkskonstruktioner i fyrkantsrör och för att effektivisera det hela funderar jag på att leja ut all kapning av rören. Jag har skapat tillverkningsunderlag för diverse annan bearbetning (vattenskärning, fräsning och svarvning) sen innan och har hyggligt bra koll på hur toleranserna där förhåller sig till slutkostnaden men när det gäller vanlig kapning har jag inte den blekaste.

Kort sammanfattning;
Fyrkantsrör stål 40x40x3 och 20x20x2
Längder från 100mm till 1500mm med
Det mesta kapas vid 90° men ett gäng bitar ska gerkapas i bägge ändar.
20 rördelar per konstruktion, tot 3 uppsättningar

Vad är rimliga toleranser när man beställer kapning hos en stålgrossist/mekanisk verkstad? Jag vill gärna ligga inom 1 mm (dvs +-0.5mm) men det kanske blir onödigt dyrt? Det finns ju företag som laserskär rör men spontant känns det lite overkill. En bra metallkap borde räcka IMO.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.14 2019-01-02 

Blev medlem: 22.18 2007-11-10
Inlägg: 539
Ort: Kungsbacka
https://www.begroup.se/service/kapning-och-sagning/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 01.24 2019-01-03 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.27 2011-08-14
Inlägg: 1342
Du får fundera igenom varför du vill ha en viss tolerans, du skriver 1mm.
Vad händer om de inte ligger inom 1mm, blir det andra moment som blir svårare/dyrare.
Eller gör det inget, delarna kanske är okänsliga för längdvariation?
Om de ligger inom 1mm, vad vinner du på det och är det så viktigt att bitarna måste ligga där.
Inte meningen du ska svara på det, utan klargöra för dej själv.

Det går att få profiler till en mycket noggrann dimension. Det kanske inte duger att kapa,
man kanske behöver fräsa ändarna. Eller nåt, det går att göra. Om det är onödigt dyrt
kan bara du svara på, du vet som måste göras i andra moment om längderna varierar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.16 2019-01-03 

Blev medlem: 11.20 2009-05-26
Inlägg: 5637
Ort: Kristinehamn
anojak skrev:
Hej,
Jag ska tillverka ett gäng fackverkskonstruktioner i fyrkantsrör och för att effektivisera det hela funderar jag på att leja ut all kapning av rören. Jag har skapat tillverkningsunderlag för diverse annan bearbetning (vattenskärning, fräsning och svarvning) sen innan och har hyggligt bra koll på hur toleranserna där förhåller sig till slutkostnaden men när det gäller vanlig kapning har jag inte den blekaste.

Kort sammanfattning;
Fyrkantsrör stål 40x40x3 och 20x20x2
Längder från 100mm till 1500mm med
Det mesta kapas vid 90° men ett gäng bitar ska gerkapas i bägge ändar.
20 rördelar per konstruktion, tot 3 uppsättningar

Vad är rimliga toleranser när man beställer kapning hos en stålgrossist/mekanisk verkstad? Jag vill gärna ligga inom 1 mm (dvs +-0.5mm) men det kanske blir onödigt dyrt? Det finns ju företag som laserskär rör men spontant känns det lite overkill. En bra metallkap borde räcka IMO.

När det gäller toleranser så vet jag bara vilka toleranser jag själv kapat med hjälp av en sådan här kap. Det är ingen större konst att hålla sig inom 0.2 mm när man väl ställt in ändstoppet. Firman som bobobo: länk pekar på verkar ha riktigt ruttna kapar eller kapare.

Jag kapade en hel del 20 x 40, 40 x 40 rör med 2 mm gods till grindar och galler för ett antal år sedan.
När jag kom igång på riktigt med tillverkningen så köpte jag en utrangerad automatkap från Kamewa som klarade att kapa med en precision på bättre än 0.1 mm i autoläge. Nypris 200 tusen kr. Jag gav 5 tusen kr för den och bytte några trasiga hydraulventiler för ett par hundringar. Med den kapade jag material till mer än 1000 grindar och galler. :)

EDIT: Det blev fel länk till kapen. Jag använde en kap med sågklinga, inte kapskiva.


Senast redigerad av SeniorLemuren 11.29 2019-01-03, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.19 2019-01-03 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 15547
Ort: Säter
anojak skrev:
(dvs +-0.5mm)
Det är inga som helst problem.
Jag skulle säga att allt blir inom ±0.2mm.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.26 2019-01-03 

Blev medlem: 22.18 2007-11-10
Inlägg: 539
Ort: Kungsbacka
Edstrands har nog knappast några ruttna kapar när de kapar och levererar hundratals ton per dag...
men de vill nog inte riskera att få tonvisa reklamationer heller, pga en ointresserad industrislav som sover vid kapen och inte uppmärksammar att bladet borde bytts för en stund sedan.
Så visst är det inga problem att kapa med 0.2-0.5mm tolerans och är antagligen vad man får om man beställer från de stora grossisterna också men man har ju inget att sätta emot om det visar sig bli 1mm från mått men inom toleranserna jag länkade.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010