Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 10.37 2019-05-19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: 23.17 2019-01-23 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.19 2011-11-27
Inlägg: 270
Ort: Linköping
Tyvärr måste du nog kalibrera kristallkulan för den visar lite fel när den gissar vad jag vill göra.
Det viktigaste kortet ryms på tumnageln och blir runt 0,5 mm tjockt. Gravyrfräsar går lixom
lite för lång ner då när isolationsavstånden på några ställen måste vara rätt stora (för att få
så låg kapacitans som möjligt). Vid grovsmide i tjocka material (1,5 - 2 mm) är säkert
gravyrfräsar bra och jag ska göra sådant oxo och då ska jag testa dom. Andra bearbetningar
i spröda kompositmaterial görs helst utan en vass hålkäl i botten på spåren eftersom det
blir en präktig brottsanvisning där materialet är som tunnast.

Många olika verktyg är bättre än ett enda!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.04 2019-01-24 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23.18 2006-11-30
Inlägg: 1482
Ort: Katrineholm
Men du fräser ju inte djupare för att du har bredare isolationsavstånd?
Då ska du fräsa "flera spår i bredd", annars är det väl något fel i beredningen?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.23 2019-01-27 
EF Sponsor

Blev medlem: 11.01 2005-10-19
Inlägg: 1039
Ort: Spånga
Det är också enkelt att bryta av en liten bit av spetsen och slipa en släppvinkel i botten.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.02 2019-01-28 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.19 2011-11-27
Inlägg: 270
Ort: Linköping
En idé som är klart värd att testa. Ska kolla om det går att göra en HPD-variant
av sliphjälpmedel, avbrutna borr uppstår ju spontant ändå. (HPD = hop-plockade delar).
En ER16-chuck (med rund axel) inspänd i svarvchucken som "indexbord" och en
slipmaskin i stålhållaren för matning t.ex. Har testat något liknande för länge sedan
och då var inte slipmaskinen och diamantkapskivan stabila nog men slipmaskinen
är utbytt och slipskivorna går att fixa bättre fastsättning på (annan axel + stödbrickor).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.31 2019-01-28 

Blev medlem: 10.04 2010-05-16
Inlägg: 559
Vad använder du för fräs och programvara, om man får fråga?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.56 2019-01-28 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.19 2011-11-27
Inlägg: 270
Ort: Linköping
En kraftigt modifierad Proxxon TBM220 med motoriserat koordinatbord KT70.
Z-axeln är en linjärenhet, KR26, från THK. Arduino med GRBL och GRBL Panel.
Mekanik med handknackad G-kod med vissa "standard-delar" ibland gjorda i
Excel (!), PCB via Eagle och PCB-Gcode. CAMotics och jViewer för avlusning.
Mycket mekanik-prototyper och sällan PCB. Inget över 5-6 cm på något håll.
F-Engrave för 3D-skyltar i trä och mässing.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.06 2019-02-05 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.19 2011-11-27
Inlägg: 270
Ort: Linköping
0,84 mm, 0,51 mm fungerar bra om man har koll på att laminatet är
helt plant utan höjdvariationer. På tur står att testa 0,32 mm och ny
fastsättning av laminatet med smältlim på en hård aluminiumplatta
som sitter på koordinatbordet med försänkta skruvar. Inget som sticker
upp över kortet. Stödhylsan är borrad från en sida, minsta diametern
längst in är en "intressant" utmaning.

Bilaga:
Trio.jpg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.17 2019-02-05 
EF Sponsor

Blev medlem: 11.01 2005-10-19
Inlägg: 1039
Ort: Spånga
Jag håller på att gravyrstift är mer lämpade eftersom de har en rak kant till skillnad från borrens spiral som lätt orsakar en upplyft frasig kant av kopparskiktet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.07 2019-02-05 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.19 2011-11-27
Inlägg: 270
Ort: Linköping
Jag "tror" på det jag ser i mikroskopet (SO8-adapter).
Fasade kanter på all koppar helt utan "putsning" efteråt.
Flera som "vet" att det inte funkar?
Skit i det förresten - det är nog mitt eget fel att det inte
blir plogvallar som alla "vet" att det måste bli.

Bilaga:
SO8.jpg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.02 2019-02-05 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13.58 2016-04-05
Inlägg: 1674
Ort: Helsingfors
Kör på, det blir snyggt det där.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 04.28 2019-02-06 
EF Sponsor

Blev medlem: 11.01 2005-10-19
Inlägg: 1039
Ort: Spånga
Ja säg det som inte går att krångla till alldeles i onödan utan att vinna något på detta.

Om du förstorar upp lite till så ser du kortslutande kopparbryggor där spåren startar / slutar i vänstra kanten.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 06.20 2019-02-06 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.43 2006-11-06
Inlägg: 4210
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Oavsett vad man fräser med så är generaltipset att köra
samma program minst 3 gånger för att få bort grader och annat skit.
Helst ta en bit laminat och skrapa med mellan varje körning för att
få bort grader och "platta ut" vallarna

Swech


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.10 2019-02-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.19 2011-11-27
Inlägg: 270
Ort: Linköping
Det är ingen kortis där det inte är full spårbredd men sådana styggelser måste
ju omgående åtgärdas. Snygga mönsterkort fungerar ju mycket bättre än fula,
det vet ju alla. Lösningen är enkel - utveckla en "Automatic G-code Error Sensing
Diameter Compensating PCB Router Bit". Fegvarianten att ändra en eller två
parametrar i PCB-Gcode är självklart inget jag gör i första taget.

Tyskt ordspråk - "Warum einfach wenn es so herrlich kompliziert sein kann?"

Swech - Ska testa din finfina gåva först på andra bearbetnngar i material där andra
graverar/skär i ädelträ och mässing t.ex. Andra hantverkare där har väldigt höga
estetiska krav och att få godkänt av dom är som att få ett gesällbrev med sigill och allt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.30 2019-02-16 
EF Sponsor

Blev medlem: 11.01 2005-10-19
Inlägg: 1039
Ort: Spånga
"Oavsett vad man fräser med så är generaltipset att köra
samma program minst 3 gånger för att få bort grader och annat skit. "

Eller bättre och snabbare att generera 2 spår med olika offset runt ledarna.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010