Göra en stor magnet av små?

Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Göra en stor magnet av små?

Inlägg av Mateo_swe »

Jag letar efter en neodymium magnet med dimensionen 10x5x20mm.
Detta verkar lätt att hitta men typ alla jag kan hitta har magnetiseringen så att de stora flata ytorna är polerna.
Jag behöver magnetiseringen på höjden, se bilden.

Nu undrar jag om någon vet om man kan bygga ihop en magnet av mindre magneter och få fullgod funktion.
Om jag skulle ta ett gäng 5mm kubmagneter och limma ihop dem till formen jag behöver, blir en sådan ihoplimmad magnet inte funktionsduglig eller förlorar jag bara lite i styrka?

På bilden har jag den magnet jag behöver till vänster, kan jag bygga ihop en sådan av 5mm kubmagneter?
10x5x20_Neodym.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Göra en stor magnet av små?

Inlägg av bearing »

Ja, du kan bygga på som du vill. Magneterna har ju dock rundade hörn och kanter (och ett skyddande skikt). Så den aktiva volymen blir ju aningens lägre, och luftgapet i en eventuell sluten magnetisk krets blir högre. Vilket kan kompenseras genom att välja en högre styrka på magneterna.

Hur vet du att magneten behöver de dimensioner och den styrka du vill ha?
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Göra en stor magnet av små?

Inlägg av Mateo_swe »

Skall bara ha magneterna till ett litet experiment, exakta dimensioner och styrka är inte så noga i detta fall.
Det var ju bra att man kan bygga ihop magneterna, visst blir det inte så exakt men det duger.

Tack för infon.
/Mateo
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Göra en stor magnet av små?

Inlägg av bearing »

10x5x5 vore dock enklare att bygga av, då kuberna kommer vilja vända på sig när du bygger ihop stapeln.
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Göra en stor magnet av små?

Inlägg av BJ »

Lite utanför ämnet, men om du skulle
fundera någon gång på att sätta ihop
väldigt stora magneter, så finns
den här filmen.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Göra en stor magnet av små?

Inlägg av E Kafeman »

Beroende på vad man är ute efter, men med 4 st magneter i varje lager går det bygga en minimal Halbach array. Det ger starkaste magnetfältet i en riktning.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Göra en stor magnet av små?

Inlägg av GeekJoan »

Du kan beställa magneter här i vilken dimension etc du vill: www.hyab.se Dom ligger i Bromma, så har du vägarna förbi är det bara gå in och kolla vad dom har på hyllan.
Skriv svar