Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 08.30 2019-08-22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 16.40 2018-12-17 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.19 2011-11-27
Inlägg: 272
Ort: Linköping
Har tidigare gjort några mönsterkort i CNC-fräs men de hemmavirkade V-tapparna
har alltid gett spår som ser ut som någon plöjningtävling. Andra har visat bilder på
snygga spår efter 0,5 mm cylindriska frästappar (som tydligen är rätt dyra).
Tomten (Sodjan) har sålt kretskortsborr i storlekar som skulle passa om man kan få
dom att hålla för sidbelastning vid spårfräsning. Jag har svarvat en stödhylsa som
bara lämnar lämnar den yttersta delen av spetsen fri.

Bilaga:
Delar.jpg


Alla borr jag kört sönder tidigare har gått av vid roten och nu är utsticket mycket
mindre så med kortare hävstång borde borren hålla om man hittar en matning som
ger lagom skärdjup.

Bilaga:
Hopsatt.jpg

Bilaga:
Spets.jpg


Hylsan är i sig glappfri men fylld med smältlim så att det är enkelt att byta borr om/när
de går av. Utsticket går att variera genom att skjuta fram hylsan lite, bilden visar
max. utstick.

Bilaga:
Limmad.jpg


Första provfräsningen med manuell matning. Spårdjupen är mellan 0,10 och 0,25 mm
och det händer något magiskt när man bara just går igenom kopparskiktet (nedersta spåret).
Inga plogvallar alls, att de bara finns på ena sidan av spåren upptill kan tyda på att just
detta borr inte är helt symmetriskt och skär bättre på ena sidan. Önskedrömmen är
att slippa efterbearbetning helt även om det innebär matning i snigelfart. Hellre fika än slipa!

Bilaga:
Test.jpg


Dags att svänga ihop lite G-kod för att testa fräsdjup och matning mer noggrannt.
Går det bra ska jag gå ner i borrstorlek från 0,84 till 0,51 mm (0,033" till 0,020").
Att borra låglegerat stål med kretskortsborr (i svarv) går förvånansvärt bra, 8 mm djup
med 0,8 mm borr gick bra (första borret gick av när det gick igenom väggen till det
större hålet på andra sidan). Bara 48 stycken kvar!


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.41 2018-12-17 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.43 2006-11-06
Inlägg: 4239
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
pm:a din adress till mig så skall jag skicka några V fräsar istället

Swech


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.14 2018-12-18 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.19 2011-11-27
Inlägg: 272
Ort: Linköping
... och jag som slutat tro på tomten och så kommer ytterligare en
med fina julklappar! Jag slipper felsöka och kan göra klart korten som
väntar på att bli klara.

Stort TACK Swech!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.17 2018-12-20 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.19 2011-11-27
Inlägg: 272
Ort: Linköping
Idag kom tre olika gravyrstift med perfekt finish och som hade släppvinkel efter
skären. Min hemslöjd saknade detta och då blir det plogfåror. Innan jag börjar
testa Swech's julklapp ska jag fixa spännhylschucken (av enkel typ) som är
ocentrerad. Om det är axel eller hylsor som är boven måste mätas upp, i värsta
fall blir det en modifierad eller ny axel och en ER11-chuck. Spännhylsor med <= 5 μm
kast finns för några hundringar. Ett engångsjobb som är värt timmarna (som jag
numera inte bränner på att slipa egna gravyrstift).

Swech - Tack & God Jul


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.22 2018-12-20 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.43 2006-11-06
Inlägg: 4239
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
:tomte:

Swech


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.51 2018-12-30 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.19 2011-11-27
Inlägg: 272
Ort: Linköping
Började på en ny spindelaxel och allt gick bra tills det blev dags för att slipa ytan
där ER11-chucken skulle monteras. Blev ingen krymppassning utan "ramla isär
passning" (djävla tvåa i diameter = 2 x radie). Lösningen hade Mr. O.P. Watts hittat
för precis hundra år sedan, undo-vätska helt enkelt.


Bilaga:
Undo-bad.jpg

Ingen fara att göra "undo-shitty-grinding" på spisen i köket, bara gröna kemikalier i
soppan (som kallas förnicklingsbad av klentrogna). Nickelanoderna är metallband
som förbinder cellerna i laptop-batterier, enda rena nickel jag hittade i brådskan.


Bilaga:
Nickel.jpg

Först ett prov på en skrotaxel som blev väldigt tjockt och gropigt. "För mycket allt"
(ström, tid) men den skarpa blev som önskat, 30 nya μm på diametern att slipa ner
till det som det skulle ha blivit i första vändan.


Bilaga:
Slipning.jpg

Slipningen av axeln gjordes på plats i spindeln där den ska bo när det är klart.
Svarvchucken står stilla och drivningen sker genom svarvens spindelhål. En liten DC-motor
med växellåda vrider axeln några varv per sekund. Det går att ta 2 μm åt gången med en
bra indikatorklocka på tvärsliden.


Bilaga:
Spindelmotor.jpg

Bilaga:
Axel.jpg

Färdigslipad axel där chucken måste värmas vid monteringen. Inget hårt grepp, den går att
knacka ut om/när man måste använda undo-knappen igen. Karlebo Handbok har siffror
och diagram på hur många mikrometrar som går åt.


Bilaga:
Spindel-komplett.jpg

... och så blev den klar till slut. Mer mäta och räkna än bearbetning gav till slut nästan 0 (noll) μm
kast på konan inne i chucken. Mindre än 1 μm i alla fall som är upplösningen på indikatorn jag
använder. När man sen skruvar i billiga ER11-hylsor från Chinesien börjar man lätt grina.
De är obeskrivligt dåliga, inga bearbetningar är centrerade. Har två kompletta satser (1-7 mm)
som är helt oanvändbara. Tog en 1/8"-hylsa och slipade om helt, enda ytan som gick att utgå
ifrån var första halvan av insidan som nästan stämde. Sista halvan hade för liten diameter och
utsidan på konan var ocentrerad. Ytan där muttern pressar in konan i chucken var även den
ocentrerad. Nu är det ca 8 μm kast 10 mm från chucken och nu ska jag börja testa gravyrstift
och fräsar på allvar.

Bra information om förnickling finns här:
https://vereniging-ion.nl/sites/vereniging-ion.nl/files/files/Nickel%20Plating%20Handbook.pdf


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.23 2018-12-31 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 16824
Ort: Säter
Det finns olika toleransklasser på ER-hylsor.
Jag antar att du har köpt den sämsta.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.09 2018-12-31 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.19 2011-11-27
Inlägg: 272
Ort: Linköping
Mitt kinaskräp var utan toleransangivelse, då får man väl kasserad skit som inte tål en
noggrannare granskning. Chuckarna däremot hade väldigt bra rundgång och finish, allt
från samma säljare.

Har sett att OTD-Tools har max radialkast 15 μm som standard och 5 μm på beställning (219 kr).
Finns det bättre (som privatpersoner kan köpa)?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.18 2018-12-31 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 16824
Ort: Säter
Om jag minns rätt, har Fahrion hylsor med 3 μm.
Jag tror inte att du behöver sådana.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.12 2018-12-31 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 23804
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
De finns tom 2µm från Fahrion, men alltid så är det skit in = skit ut som gäller.
Är inte spindeln/ER hållaren av lika eller bättre rundgång på så hjälper det föga med HQ spännhylsor.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.16 2018-12-31 

Blev medlem: 20.01 2009-10-29
Inlägg: 2028
Bara för att vara på säkra sidan, du trycker väl in ER-spännhylsan i ER-muttern så den klickar fast innan du gör nått annat? Jag har sett andra göra fel och få kast.
Jag har själv flera uppsättningar ER-hylsor från Kina och dom är väldigt raka.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.28 2018-12-31 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.19 2011-11-27
Inlägg: 272
Ort: Linköping
Radialkastet på chuckkonan är <= 1 μm så alternativen går från nuvarande 8 μm
ner till 2 μm. För PCB-fräsning behövs nog inte det allra noggrannaste men att
kunna göra andra bearbetningar riktigt noga kan behövas längre fram. Har tidigare
pysslat med finmekanik där 5 μm avvikelse är grovt. Mina bästa spännhylsor står
"Bergeon Swiss Made" på och används i urmakarsvarv där 2 μm inte är så värst bra.
Det jag kommer att behöva bearbeta är pyttesmå detaljer på några millimeter
om jag får ordning på fastspänningen, PCB är en snällare ända att börja i och
mönsterkort går alltid åt.

Vem säljer Fahrion till privatpersoner?
(fysisk butik eller näthandel)

Tack för svaren!
Gott Nytt År!

(Grått Nytt Hår för min egen del)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.03 2018-12-31 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 23804
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kolla med Ravema vilka ÅF de har, men kan mycket väl vara så att du kan köpa direkt.

Men..... deras precisions hylsor verkar inte vara lämpliga i vanliga ER hållare, läs på och bilda din egen uppfattning om vad/vilka fungerar.

Gott slut och grått nytt hår till dig också ;)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.31 2019-01-23 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.19 2011-11-27
Inlägg: 272
Ort: Linköping
Efter diverse modifieringar av spindelaxel och chuck har CNC-fräsen testats på nytt.
En ny fräs/borr med halva diametern har använts med en enkel G-kod som upprepar
ett testmönster med olika fräsdjup. Samma typ av stödhylsa som förra försöket men med lite
nogrannare bearbetning. Den nya är 20 mil (0,50 mm) och testmönstret har ökande avstånd
mellan spåren (0,5 + (0,1 till 0,4) mm). Alla fyra grupperna är 3,0 mm mellan ytterspåren.
Fräsdjupen var 0,05 0,07 0,09 och 0,11mm (1 mm/s matning). Man ser tydligt hur plogvallarna
dyker upp när fräsdjupet är större än höjden på skären. (130 grader spetsvinkel och 0,5 mm
diameter ger 0,105 mm höjd på skären.) Fräsen får duga som den är, att hålla koll på fräsdjupet
gör att det räcker med en enda fräsning utan putsning efteråt. Nästa steg blir att mata in
"prestanda" i CAD-programmet så att foliemönstren där inte kräver mer.

Bilden visar de oretuscherade spåren efter en fräsning.

Bilaga:
20-mil.jpg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.20 2019-01-23 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.06 2010-05-17
Inlägg: 8922
Ort: Växjö/Alvesta
:humm:

Kämpar du alltså vidare med att fräsa med borr, trots att du fått riktiga gravyrstift? :vissla:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: HUGGBÄVERN och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010