Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 09.51 2019-05-19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 17.41 2018-12-04 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.45 2003-10-24
Inlägg: 993
Ort: Orsa
Tänk er en 15mm tjock rund plåt med ett hål i där jag tänkt stoppa i ett ämnesrör ca 50mm långt. Ämnesröret har ca 30mm godstjocklek och innerdiametern skall bli 155mm när det är klart. I ämnesröret skall det sen sitta ett spännelement (JENS S. Spännelement - Serie CN 210) som spänner fast en axel med diametern 110mm. Nu är frågan, om jag svarvar innerdiametern i ämnesröret innan jag svetsar fast det i plåten, kommer det då att ha behållit sin form nog för att spännelementet skall fungera? Eller måste jag svetsa först och bearbeta efter?

Ju mer jag tänker på det desto mer tror jag på att svetsa först, mest kanske för att få hålet i navet i 90 graders vinkel mot plåten.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.48 2018-12-04 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 23294
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Jag skulle svetsa först och fixa med avspänning sedan upp i svarven.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.30 2018-12-04 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.45 2003-10-24
Inlägg: 993
Ort: Orsa
Så stor svarv har jag inte, plåten är lite oval till formen och största ytterdiametern kommer vara 800mm. Men den går nog in i jiggborrmaskinen eller kanske fräsen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.34 2018-12-04 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 15547
Ort: Säter
Jag gjorde en liknande grej med ett fläkthjul nyligen.
Naturligtvis måste man svarva efter svetsning.
I alla fall om man vill ha passningsmått på hålet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.51 2018-12-05 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.45 2003-10-24
Inlägg: 993
Ort: Orsa
Men hur stor deformation kan man räkna med vid svetsning av något liknande? Intressant att veta även om det inte är så jag kommer att göra.

Hittade rekommenderade hål-toleransen för spännelementen: H8, så det får jag nog till i borrmaskinen. Annars så känner jag mig säkrare på svarven.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.22 2018-12-05 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 15547
Ort: Säter
Arborra det i jiggborrmaskinen, spara 1mm före svetsning.
H8 klarar du aldrig att hålla om du ska svetsa lite rejält.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.36 2018-12-05 

Blev medlem: 13.39 2009-07-02
Inlägg: 1068
Och skulle du sakna uppborrningsverktyg för den diametern är det bara att höra av sig


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010