Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Hur räta ut en cirkulär plåt?
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=93266

Författare:  rogerk8 [ 17.57 2018-11-29 ]
Inläggsrubrik:  Hur räta ut en cirkulär plåt?

Hej!

Jag undrar om ni har nåt tips på hur man kan platta till en cirkulär plåtskiva om säg 1dm och 0,5mm tjock så att blir alldeles plan?

Jag har nyligen fått ordning på min lindningsmaskin men givarskivan är inte helt plan så den tar i i läsgafflarnas kanter (vars gap bara är 3mm) när den roterar, som tur är är själva hacket i givarskivan rätt plant men det finns ändå en risk att givarskivan skall hugga tag i en läsgaffel och förstöra arrangemanget.

Jag skulle alltså hellre se att givarskivan var helt plan.

Alternativt har jag fått det tacksamma tipset från SeniorLemuren att jag kan köra med en givarskiva som har mindre diameter MEN jag har ingen lust att göra en till, lite småmeckigt att få den trevligt cirkulär med en plåtsax.

Inte optimalt det här.

Bifogar en video: https://www.youtube.com/watch?v=mVxbHSJ ... e=youtu.be

MVH/Roger

Författare:  TomasL [ 19.33 2018-11-29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur räta ut en cirkulär plåt?

Plocka i sär en gammal hårddisk, då får du garanterat absolut plana skivor av ungefär den storlek du letar efter. Borra hål där du vill att läsgaffelns skal indikera

Författare:  rogerk8 [ 20.19 2018-11-29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur räta ut en cirkulär plåt?

Det var ett fyndigt förslag, fast jag har inga hårddiskar över.

Men när du säger det har en vän tidigare föreslagit CD-skiva.

MVH/Roger

Författare:  TomasL [ 20.33 2018-11-29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur räta ut en cirkulär plåt?

Citera:
fast jag har inga hårddiskar över.

Hur många kilo vill du ha?

Författare:  rogerk8 [ 20.41 2018-11-29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur räta ut en cirkulär plåt?

:D

Tack, men tror du inte en en CD-skiva kan funka?

När min vän nämnde detta så förstod jag inte digniteten hos problemet, jag bara tänkte att vad har en CD-skiva med saken att göra, men nu förstår jag :)

MVH/Roger

Författare:  TomasL [ 20.46 2018-11-29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur räta ut en cirkulär plåt?

Skillnaden är väl att en CD-skiva är gjord i PC och en HD-Skiva i AL, PC spricker lätt om man skall göra hål i den. Men visst går det med rätt verktyg.

Författare:  rogerk8 [ 20.52 2018-11-29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur räta ut en cirkulär plåt?

Menar du att en CD-skiva är gjord i Polykarbonat dvs Lexan?

Det tror inte jag på för Lexan är ett mycket stryktåligt material som tom tål att bockas vinkelrätt utan värme.

MVH/Roger
PS
Om jag förstår dig rätt så är således hårddiskskivor tillverkade av Aluminium, oavsett hur man nu ser på saken är det naturligtvis både trevligare och enklare att borra/såga i Aluminium.

Författare:  TomasL [ 20.58 2018-11-29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur räta ut en cirkulär plåt?

Ja, men det finns olika varianter av PC, Lexan är ett varumärke

Författare:  rvl [ 21.07 2018-11-29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur räta ut en cirkulär plåt?

Det fanns ökända hårdskivor (Deathstar) gjorda av nåt glasliknande. De skivor jag öppnat har litet väl stora centrumhål, men det har varit stora skivor också. En genomskinlig skiva kunde vara fördelaktig i Rogers tillämpning, hacket kan ordnas med tape eller målfärg utan att bli ett fysiskt hack, som kan hugga i. Sen finns det ju också ensidiga fotodetektorer, som fungerar utan gaffelarangemang.

Författare:  swesysmgr [ 22.46 2018-11-29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur räta ut en cirkulär plåt?

rogerk8 skrev:
Jag undrar om ni har nåt tips på hur man kan platta till en cirkulär plåtskiva om säg 1dm och 0,5mm tjock så att blir alldeles plan?

Jag har nyligen fått ordning på min lindningsmaskin men givarskivan är inte helt plan så den tar i i läsgafflarnas kanter (vars gap bara är 3mm) när den roterar, som tur är är själva hacket i givarskivan rätt plant men det finns ändå en risk att givarskivan skall hugga tag i en läsgaffel och förstöra arrangemanget.

Jag skulle alltså hellre se att givarskivan var helt plan.

Gör två rondeller med diameter 10mm mindre dit läsgafflarna sticker in och kläm kopparplåten mellan dem permanent? Den lilla biten med klippt hål kommer inte att kunna avvika särskilt mycket då. Använd tunn plywood eller någon tjockare plast som vit skärbräda.

Författare:  GFEF [ 03.21 2018-11-30 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur räta ut en cirkulär plåt?

På ett robot byggare forum fanns iden att använda glasfiber kretskorts material.

Ljuset från en läsgaffel passerade genom glasfiber kretskort med koppar lager borttaget.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 10.14 2018-11-30 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur räta ut en cirkulär plåt?

Hur bred är spalten i läsaren? Vad har du för dimensioner på plåtabiten (småländska för plåtbit) ... jamen det stod ju.

Men varför inte göra skivan betydligt mindre? Eller såga ut med hålsåga ut den? Det är ju inte näpet med en skiva på 1dm och en smal spalt.

Författare:  rogerk8 [ 19.46 2018-12-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur räta ut en cirkulär plåt?

swesysmgr skrev:
rogerk8 skrev:
Jag undrar om ni har nåt tips på hur man kan platta till en cirkulär plåtskiva om säg 1dm och 0,5mm tjock så att blir alldeles plan?

Jag har nyligen fått ordning på min lindningsmaskin men givarskivan är inte helt plan så den tar i i läsgafflarnas kanter (vars gap bara är 3mm) när den roterar, som tur är är själva hacket i givarskivan rätt plant men det finns ändå en risk att givarskivan skall hugga tag i en läsgaffel och förstöra arrangemanget.

Jag skulle alltså hellre se att givarskivan var helt plan.

Gör två rondeller med diameter 10mm mindre dit läsgafflarna sticker in och kläm kopparplåten mellan dem permanent? Den lilla biten med klippt hål kommer inte att kunna avvika särskilt mycket då. Använd tunn plywood eller någon tjockare plast som vit skärbräda.

Det här är det bästa förslaget hittills, stort tack!

Jag är tacksam för alla förslag men undanber mig lite smått från sånt som innebär att jag måste göra om alltihopa :)

Den här ide'n tycker jag således är genialisk, bara ta min nuvarande givarskiva, cirkelkapa (om det ens behövs) två skivor i t.ex 4mm plyfa och skruva fast på ömse sidor och pressa ihop grejerna helt enkelt.

Det är ju faktiskt så man skäms över hur enkelt man kunde lösa detta problem utan att man kom på det :)

MVH/Roger
PS
Jag har haft en tanke att ägna en liten stund till att helt enkelt handbocka givarskivan rätt, borde gå om man har lite tålamod men marginalerna är små så det finns risk att man "permanent" bockar snett.

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/