Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 12.12 2019-05-22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fräsa en bra yta?
InläggPostat: 21.45 2018-10-18 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.56 2008-03-23
Inlägg: 398
Ort: Anderstorp
Jag håller på att försöka fräsa ut några bitar i aluminium. De har lite olika former och skall poleras.
Det är därför önskvärt att få en så bra yta som möjligt från början. Jag har sett bilder där man får en nästan blank
yta med en gång, men har inte lyckats komma i närheten av något sådant.

Förutsättningen är att det är olika radier och jag har fått bäst resultat med en 6mm enskärs fullradiefräs.
Jag har lämnat 2 tiondelar till finskäret, stegar 5 hundradelar och matar 1000mm/min. Varvtalet är 10 000rpm, vilket är det högsta som maskinen klarar.
Jag spolar kylvätskan.
Ytan blir ganska slät, men med ränder och gropar.
Hur skall man få en riktigt bra yta, som "proffsen"?

På bilden har jag kört en "grop" med ungefär 35mm radie.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fräsa en bra yta?
InläggPostat: 04.36 2018-10-19 

Blev medlem: 20.20 2010-08-30
Inlägg: 3149
Ort: Umeå
jag ser bara en golvmatta...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fräsa en bra yta?
InläggPostat: 05.09 2018-10-19 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.56 2008-03-23
Inlägg: 398
Ort: Anderstorp
En annan bild. De längsgående ränderna beror på att jag hade för stor tolerans på verktyget.
Jag har använt Rhinoceros och Madcam. Maskinen är en Haas super mini mill.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fräsa en bra yta?
InläggPostat: 08.20 2018-10-19 

Blev medlem: 13.39 2009-07-02
Inlägg: 1070
Man bör vara medveten om att Haas är bland dom sämre i ligan med "industrimaskiner" när det gäller stabilitet och möjlighet till fina ytor. Har bl.a. haft problem med för långa uthäng på spindeldockan från Z-gejdrarna på vissa maskinmodeller. Även haft stora problem med 15000-varvsspindlar på sina mindre maskiner och fått byta till spindlar med lägre varv men där såg jag att du redan har 10000 rpm så det bör ju funka

Lyckas du inte få till ytorna med tips på verktyg och skärdata så är det nog maskinen som inte är tillräckligt stabil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fräsa en bra yta?
InläggPostat: 09.18 2018-10-19 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.33 2005-12-09
Inlägg: 3307
Ort: Helsingborg
Ingen större skillnad mot vad vi får i våra Okumor som är ganska tipp-topp mekaniskt. Styrsystem och servo hänger inte med i de snabba svängarna.

Ska man få fina ytor så är det riktiga HSM-maskiner med linjärmotorer som gäller, Röders eller Mikron.

http://www.roeders.de/en/machines/typic ... ie-making/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fräsa en bra yta?
InläggPostat: 09.24 2018-10-19 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 15574
Ort: Säter
Är det bara jag som har svårt att se var på bilden var problemet ligger?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fräsa en bra yta?
InläggPostat: 09.49 2018-10-19 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.33 2005-12-09
Inlägg: 3307
Ort: Helsingborg
Man får antagligen vad man betalar för, en liten Röders eller Mikron (eller Okuma) kostar 4 gånger mer än en sådan Haas.

Du är inte ensam i världen om att få dåliga ytor, verktygsmakaren på Volvo som visade oss runt hade krokiga fingrar av allt handpolerade av verktygen som formar karossplåtarna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fräsa en bra yta?
InläggPostat: 09.50 2018-10-19 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 15574
Ort: Säter
Kör man fortfarande med en rundad träpinne och diamantpasta?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fräsa en bra yta?
InläggPostat: 10.02 2018-10-19 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.33 2005-12-09
Inlägg: 3307
Ort: Helsingborg
Nog snarare något litet maskindrivet läppningsverktyg, där finns en uppsjö av sådana:

https://normek.se/lappingverktyg/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fräsa en bra yta?
InläggPostat: 10.41 2018-10-19 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.56 2008-03-23
Inlägg: 398
Ort: Anderstorp
Med andra ord skall jag vara nöjd?
Det krävs alltså betydligt häftigare grejor för att få det lika snyggt som skrytbilderna i reklamen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fräsa en bra yta?
InläggPostat: 10.48 2018-10-19 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.33 2005-12-09
Inlägg: 3307
Ort: Helsingborg
Lusläs manualerna och se vad där finns för inställningar kring banföljning.

Kolla vad du har för optioner i styrsystemet, vissa märken har förbättringar för 3D-fräsning som inte följer med som standard.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fräsa en bra yta?
InläggPostat: 10.48 2018-10-19 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 15574
Ort: Säter
Vad kör du för frässtrategi på finskäret?
Det ju vara idé att prova en annan.

Kom ihåg att resultatet blir aldrig bättre än formfelet på radiefräsen.
Det kan vara lite si och så med det på vissa fräsar.
Speciellt nära centrum.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fräsa en bra yta?
InläggPostat: 10.54 2018-10-19 

Blev medlem: 20.01 2009-10-29
Inlägg: 1797
Om jag vill ha slätare yta efter fräsning så brukar jag lägga i kaustiksoda ett par minuter och eventuellt borsta lite med en tandborste. Gäller såklart detaljer där ytan är viktigare än måtten då det försvinner några hundradelar på alla ytor som är svårt att kontrollera, alternativt fräser man viktiga ytor efter badet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fräsa en bra yta?
InläggPostat: 11.18 2018-10-19 

Blev medlem: 13.39 2009-07-02
Inlägg: 1070
sm7tjc skrev:
Det krävs alltså betydligt häftigare grejor för att få det lika snyggt som skrytbilderna i reklamen.


Vems reklam ?. Är det Edströms eller Haas reklam kan du ju alltid fråga dom vilken maskin och vilka optioner som behövs för att uppnå det resultatet


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fräsa en bra yta?
InläggPostat: 11.51 2018-10-19 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 21477
Ort: Norr om Sthlm
..Får mej att tänka på tres reklam för videosamtal som blev anmäld och dom försvarade sej med "Men folk måste ju förså att reklamen inte speglar verkligheten" :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010