Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Tips på hur man borrar och gängar i rostfritt
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=92331

Författare:  ConnyK [ 20.18 2018-09-03 ]
Inläggsrubrik:  Tips på hur man borrar och gängar i rostfritt

Behöver göra 8st hål med M3 gänga i rostfri 3mm plåt med precision (typ +/- 0,2mm).
Rostfritt och jag är inte kompatibla men skall göra ett försök

Hur får man borret till att inte vandra iväg (gör naturligtvis körnslag)?
Vad är lämplig hastighet på borret och är 2,5mm lämplig håldiameter för M3?
Hur gängar man M3 i RF utan att gängtappen går av?
Det är inga problem för mig att spänna fast plåten i stativborrmaskinen.

Alla tips är välkomna
/Conny

Författare:  arvidb [ 20.43 2018-09-03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Tips på hur man borrar och gängar i rostfritt

Jag har ingen koll på rostfritt, men ett tips i allmänhet för att minimera vandring är att använda extra korta borr (enl DIN 1897).

Författare:  Glattnos [ 21.01 2018-09-03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Tips på hur man borrar och gängar i rostfritt

Slå körnslag, borra med 2,5mm eller 2,6mm, låt inte borren rotera emot plåten utan att den skär. Använd skärvätska både vid borrning och gängning. Använd en kvalitetstapp.

Författare:  persika [ 21.05 2018-09-03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Tips på hur man borrar och gängar i rostfritt

Enligt tabell ska man använda 2,5mm borr före M3-gängning, men med 2,7 går det mycket lättare o mindre risk för att bryts gängtapp.
Testa först i en provbit om du gillar det.

Författare:  TomasL [ 21.16 2018-09-03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Tips på hur man borrar och gängar i rostfritt

körnslå inte, du slaghärdar det rostfria, och det blir ett helsike att borra i, har jag fått lära mig en gång i tiden.

Författare:  nomis_82 [ 21.24 2018-09-03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Tips på hur man borrar och gängar i rostfritt

Använd ett ncborr, (kort 90graders borr) för att centrera innan borrning
https://www.edeco.se/produkter/skarande ... r-170.html
Borra med 2.6mm, 2.7mm blir nog lite stort så att gängorna blir klena.
Använd en rak tapp gärna av lite bättre kvalité.. Sätt tappen i borrmaskinen och sätt lagom snurr på den så att den går genom plåten snurra ur manuellt..

Författare:  grym [ 21.45 2018-09-03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Tips på hur man borrar och gängar i rostfritt

borrat och gängat många tusen m4 i rostfritt

skarpt borr, relativt låg hastighet och tryck på den hela tiden så den skär

ha blåa gängtappar för rostfritt, skillnaden är stor

finns en grön djävla gängsmörja som luktar lite såpaktigt som funkar mycket bra i rostfritt
kan kolla vad den heter på jobbet i morgon om intresse

Författare:  ConnyK [ 20.52 2018-09-04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Tips på hur man borrar och gängar i rostfritt

Tack vare era tips så fick jag hålen där jag ville :-)
Var hos "bysmeden" och köpte 2,6mm borr, den mekaniska verkstan körde inte med "made in china" :D
Hoppade över körnslag enligt tipset och dessa borren borrade rakt och där man siktade (till skillnad från biltema/jula borr)
/Conny

Författare:  jako [ 19.39 2018-09-09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Tips på hur man borrar och gängar i rostfritt

Använd Rocol att smörja borren med. Vi jobbar en hel del med rostfritt på företaget jag jobbar på 8)

Författare:  Teknikern [ 10.44 2018-10-04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Tips på hur man borrar och gängar i rostfritt

Vanlig hydraulolja funkar också över förväntan bra på i stort sett alla material utom aluminium där man ska köra med nån sprit av nån sort, inte kinkigt med vilken, jag kör med k-sprit jag har kvar sen jag hade bensinbil.

Hydraulolja förresten är en MYCKET bra olja till maskinvård och helt outstanding som sågkedjeolja då svärdslitaget i stort sett uteblir och dessutom är den billig och kan vara gratis om man, som mig, snackar med lokala verkstan som servar grävmaskiner och skogsmaskiner då den byts efter vissa timmar enligt garantin utan att vara det minsta förorenad.

Har man dieselbil kan man även köra bilen på den om det är ren mineralolja "har jag hört". :vissla:

Författare:  säter [ 12.29 2018-10-04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Tips på hur man borrar och gängar i rostfritt

Hydraulolja är användbart till mycket, men inte för gängning av rostfritt.

Jag har provat det mesta av smörjmedel för detta, och jag tycker att Rocol är det bästa.
Det som är viktigare än smörjmedlet, är valet av gängtapp.

Författare:  jako [ 18.45 2018-10-04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Tips på hur man borrar och gängar i rostfritt

Dormers gängtappar kan rekommenderas, skär fantastiskt fint så länge man inte ska jobba med de tuffare rf materialen. Då får man byta tapp/snitt lite oftare.

Författare:  LaRdA [ 12.45 2018-10-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Tips på hur man borrar och gängar i rostfritt

Kan instämma i att Rocol är det bästa att använda för gängning i rostfritt!
När det gäller gängtappar för rostfritt så tycker jag Emuge är att föredra framför Dormer, (inte att dormer är dåliga utan bara att Emuge är bättre!).

Författare:  säter [ 19.08 2018-10-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Tips på hur man borrar och gängar i rostfritt

Citera:
Emuge
Var köper man dessa smidigast?

Förr fick man höra att Noris gängtappar var bra.
De gjorde aldrig någon reklam, så jag vet inte vem som är försäljare av dessa.

Författare:  LaRdA [ 21.16 2018-10-09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Tips på hur man borrar och gängar i rostfritt

Säter: Kan kolla det!

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/