Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Kan man hårdlöda Aluminium?
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=92128

Författare:  rogerk8 [ 15.36 2018-08-13 ]
Inläggsrubrik:  Kan man hårdlöda Aluminium?

Hej!

Min portfölj håller på att gå sönder, ena låset av Aluminium har spruckit.

Kan man löda sånt och hur gör man?

Tacksam för tips.

MVH/Roger
PS
Jag har en fet kolv på runt 100W och lite grovt tenn på runt 3mm men inget flussmedel (dock kan tennet eventuellt innehålla det).

Författare:  tecno [ 15.49 2018-08-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Glöm det, dags att skaffa ny portfölj eller göra nån sort kniv-å-gaffel reparation.

Författare:  CPMS [ 16.08 2018-08-13 ]

Det här är väl det närmsta mjuklödning av aluminium man kan komma.
http://www.alutite.se/

Författare:  rogerk8 [ 16.28 2018-08-13 ]

Antingen får man alltså skaffa Alutite eller också verkar det näst bästa alternativet vara epoxy.

Epoxy tror jag faktiskt kan bli bättre än man kanske tror.

Funkar inte vanlig långsamhärdande epoxy så kan man prova Plastic Padding, jag har mycket goda erfarenheter av dom.

MVH/Roger

Författare:  CPMS [ 16.41 2018-08-13 ]

Varför inte vanligt snabbhärdande epoxi? Brukar limma det mesta. Vill man göra det tjockare i konsistens kan man blanda i microballonger eller finklippt glasfiberväv.

Förresten så är väl Plastic Padding ett firmanamn och dom tillverkar ju många olika saker. :)

Författare:  rogerk8 [ 16.50 2018-08-13 ]

DET skall tala om för dig.

Min erfarenhet är att snabbhärdande epoxy suger (och jag har upplevt det flera gånger med olika limmärken, det var f.ö EF som tipsade mig om långsamhärdande modell "Professional") , jag försökte nämligen för typ ett år sedan laga mina Ray-Ban med just det och det tog en hel vecka innan det blev hårt, observera att Casco-sprutan var helt nyköpt.

Så snabbhärdande epoxy kommer aldrig mer in i mitt hem :)

MVH/Roger
PS
Nu kör jag nån långsamhärdande Bostik-variant som håller vad den lovar dvs stelnar på 6 timmar. Plastic Padding förresten nyttjade min farfar väldigt mycket när han lite krampaktigt försökte laga den gamla Crescent 5hk utombordaren som han hade i många år, själv har jag också goda erfarenheter av Plastic Padding men då i modellen Kemiskt Trä som jag normalt spacklar mina plyfa-alster med, lite väl snabbhärdande dock för man hinner inte spackla så mycket på tre minuter, men hårt som fan blir det :)

Författare:  Henry [ 18.14 2018-08-13 ]

och det tog en hel vecka innan det blev hårt

Då var det något som var fel, en gissning från min sida är att det blivit blandat fel mängd av vardera del och i detta fall för lite härdare för då tar det allt ifrån en lite längre tid till en satans tid innan det härdar om det ens gör det. Jag har aldrig varit med om att snabbepoxy inte härdat när det är rätt blandat. Plastic Padding är för övrigt sedan en snabbhärdande epoxi.

Författare:  rogerk8 [ 18.19 2018-08-13 ]

Liiite svårt att missa mängden med spruta :)

MVH/Roger

Författare:  Henry [ 18.32 2018-08-13 ]

Du menar sådan där ihopgjuten dubbel spruta med härdare och epoxi vardera och en kolv man trycker på? I så fall så jodå det har jag sett folk göra som blint litar på att det blir exakt direkt och bara trycker utan att titta efter. Det är inte alls säkert att det blir exakt om man tex utan att veta om det trycker hårdare på ena sidan av kolven eller så och vid mindre mängd desto större är risken, vid större mängd lite mindre risk men absolut inte uteslutet.

Det skall alltid vara lika mycket av varje, ju större skillnader desto större skillnader i härd tider.

Författare:  mrfrenzy [ 18.35 2018-08-13 ]

Om man bara trycker ut en liten mängd med en sådan spruta blir det garanterat felaktig blandning.

Man måste trycka ut en lång sträng och skära av det i början som inte har lika mycket av båda komponenter.

Författare:  tecno [ 18.36 2018-08-13 ]

https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ ... 2000030912

Fungerar utmärkt OBS engångs dos!!! Allt eller inget!

Författare:  Henry [ 18.39 2018-08-13 ]

Det där var billigt.

Aha det vara bara 3 g, då var det inte lika billigt.

mrfrenzy: nej då det går alldeles utmärkt men får helt enkelt ha koll, så svårt är det inte. Jag brukar normalt aldrig behöva mer än säg i storlek med knappt en halv ärta och tom en fjärdedel ibland och det härdar alltid perfekt varje gång.

Författare:  GFEF [ 18.50 2018-08-13 ]

Problemet med aluminium är oxidskiktet som bildas direkt vid kontakt med luftens syre.
Detta oxidskikt stoppa vidare oxidation (rostning).

Löda eller limma mot detta aluminium oxidskikt fungera ej.

Enligt beskrivning på Internet skall det fungera att täcka ytan som skall lödas eller limmas med ett täckande lager lod eller lim.
Innan täckande lager har stelnat slipa eller stålborstad (rostfri borst) genom det.
Skall gå att åstadkomma en oxid fri yta som lod eller lim kan fästa på.
Därmed ge en lod eller lim yta som vidare lod eller lim kan fästa på.

Författare:  tecno [ 18.57 2018-08-13 ]

Henry skrev:
Det där var billigt.

mrfrenzy: nej då det går alldeles utmärkt men får helt enkelt ha koll, så svårt är det inte. Jag brukar normalt aldrig behöva mer än säg i storlek med knappt en halv ärta och tom en fjärdedel ibland och det härdar alltid perfekt varje gång.

Billigt och billigt men fasen så smidigt att klämma fram en dos och få limmat det som behövs, alltid bra att ha hemma!

Författare:  rogerk8 [ 19.03 2018-08-13 ]

Henry skrev:
Du menar sådan där ihopgjuten dubbel spruta med härdare och epoxi vardera och en kolv man trycker på? I så fall så jodå det har jag sett folk göra som blint litar på att det blir exakt direkt och bara trycker utan att titta efter. Det är inte alls säkert att det blir exakt om man tex utan att veta om det trycker hårdare på ena sidan av kolven eller så och vid mindre mängd desto större är risken, vid större mängd lite mindre risk men absolut inte uteslutet.

Det skall alltid vara lika mycket av varje, ju större skillnader desto större skillnader i härd tider.

Det enda problemet med dom käcka sprutorna är lite det du är inne på men jag ser det mer som att viskositeten i basen och i härdaren är olika och därför får man inte ut exakt lika mycket av varje när man trycker. Men ärligt talat tror jag inte typ +/-10% är så farlig spridning att grejerna skall gå från att härda på 15 minuter som det står på sprutan till att behöva en vecka på sig.

MVH/Roger

Författare:  Henry [ 19.10 2018-08-13 ]

rogerk8 skrev:
Henry skrev:

Det enda problemet med dom käcka sprutorna är lite det du är inne på men jag ser det mer som att viskositeten i basen och i härdaren är olika och därför får man inte ut exakt lika mycket av varje när man trycker. Men ärligt talat tror jag inte typ +/-10% är så farlig spridning att grejerna skall gå från att härda på 15 minuter som det står på sprutan till att behöva en vecka på sig.

MVH/Roger

Är det små mängder det handlar om så kan det göra skillnad men 1 vecka tycker jag inte om det just är 10% mindre härdare, det kan dock också kom jag på vara så att det reagerat med plasten i bågarna och löst upp dessa lite vilket blandats in i epoxin och då kan det även ta väldigt lång tid innan det härdar om ens alls.

tecno skrev:
Henry skrev:
Det där var billigt.

Billigt och billigt men fasen så smidigt att klämma fram en dos och få limmat det som behövs, alltid bra att ha hemma!

Sant, personligen är det dock extremt sällan jag använder så stora mängder.

Författare:  rogerk8 [ 19.29 2018-08-13 ]

Epoxin kan ha reagerat med bågarna, intressant tanke.

Dock har jag under rätt lång tid säg 20 år upplevt att snabbhärdande epoxi inte härdar på avsedd tid.

Jag har egentligen inte fått det att härda alls, oavsett vad jag limmat.

Jag har varit så besviken på snabbhärdande epoxi att jag faktiskt gav upp ett tag.

Jag fick dock den där första epoxin som kom ut runt 85 med gul kartong och en kran med en bil på som sa "lyfter en bil på 5 minuter" att härda, DEN fick jag alltså att härda ordentligt men 15 år senare när jag köpte samma sak fick jag det inte att härda, heller inte de tre-fyra andra snabbhärndande epoxy jag köpte efter det.

Det var först när EF tipsade mig om långsamhärdande epoxy ("professional") som jag fick det att härda.

Fast min Plastic Padding (Kemiskt Trä) härdar klockrent på bara några minuter, sen är det slipbart.

MVH/Roger

Författare:  Henry [ 19.35 2018-08-13 ]

Ok men för mig är det raka motsatsen för jag har själv under en 15 år aldrig upplevt att snabbhärdande epoxi inte härdat på avsedd tid, vid rätt blandningsförhållande vls.

Författare:  rogerk8 [ 19.45 2018-08-13 ]

Knepigt :)

MVH/Roger

Författare:  svanted [ 19.47 2018-08-13 ]

man kan löda aluminium med rent zink...

Författare:  E Kafeman [ 20.39 2018-08-13 ]

Med stor sannolikhet så misslyckas man med att verkligen blanda epoxy-komponenterna om det inte härdar.
Att blanda Epoxy väl kräver att man bearbetar blandningen. Att bara röra lite med en trästicka blir ofta för dåligt.
PP har en stark signal-färg på härdaren bara för att det ska vara lättare att se när de bägge komponenterna börjar anta en homogen färg.
Finns även andra som gör på samma sätt, färgar del-komponenterna.
Ser det ut som randig tandkräm krävs mer jobb. Man knådar lättast med spackel ungefär som när man blandar bull-deg.
Röra med en pinne tar mycket längre tid.

Mjuk-löda aluminium är enkelt och i stort lika hållbart som att hårdlöda.
Man kan ju tro att forumet är fullt av erfarna elektronik-byggare som haft behov att löda aluminium någon gång?
Själv använder jag ölburkar för att bygga skärmboxar mm. Praktiskt då ölburkar är lätta att klippa med vanlig hushålls-sax och ofta är det något man har tillgång till utan större kostnad. Roger?
Det är enklare att löda tunn-plåt som ölburkar var gjorda av förr men det går bra ändå men det krävs mycket värme från lödpennan då aluminium behöver ca 400 grader och aluminium avleder värmen fort.

Tyvärr utan att ha sett Rogers portfölj, betvivlar jag att låset är gjort av ren aluminium. Det blir väldigt vekt. För att öka plåtens styvhet blandar man i zink och det är ingen rolig metall att löda även om det tekniskt går.

Löda ren aluminium-plåt är inte mycket svårare än att löda koppar-plåt.
Rengör plåten med smärgelduk eller fiberpenna. Slipa noggrant då aluminium är porigt material.
Smörj ytan med motorolja. Det skyddar ytan mot vidare oxidation men olödbart oxidations-lager har återbildats redan en sekund efter att slipningen gjorts så det går inte löda än.
Med feta ytan kvar på plåten, doppa fiberpennan/smärgelduken i motorolja och slipa snabbt bort den senaste oxiden utan att luft nu kan nå metallytan då fettet skyddar.
Vanligt blyat tenn och ren och varm lödkolv, så går det nu tenna aluminium-ytan så att man verkligen ser att det väter. Vätningen är lika viktig som vid annan lödning. Allt annat är murning.
Det var fas ett i lödningen. Nu har man en yta som är lödbar utan att den längre behöver vara täckt av fett så det går nu torka av oljan.
Nu kan man löda vad som helst normalt lödbart på denna ytan, t.ex andra ytor på aluplåten kan lödas mot varandra eller som man visar i denna filmsnutten, en kabel kan lödas för t.ex. jordning.
I den tunna plåten är lödningen starkare än plåten.

Länk

Författare:  rogerk8 [ 20.55 2018-08-13 ]

E Kafeman skrev:
Med stor sannolikhet så misslyckas man med att verkligen blanda epoxy-komponenterna om det inte härdar.
Att blanda Epoxy väl kräver att man bearbetar blandningen. Att bara röra lite med en trästicka blir ofta för dåligt.
PP har en stark signal-färg på härdaren bara för att det ska vara lättare att se när de bägge komponenterna börjar anta en homogen färg.
Finns även andra som gör på samma sätt, färgar del-komponenterna.
Ser det ut som randig tandkräm krävs mer jobb. Man knådar lättast med spackel ungefär som när man blandar bull-deg.
Röra med en pinne tar mycket längre tid.

Mjuk-löda aluminium är enkelt och i stort lika hållbart som att hårdlöda.
Man kan ju tro att forumet är fullt av erfarna elektronik-byggare som haft behov att löda aluminium någon gång?
Själv använder jag ölburkar för att bygga skärmboxar mm. Praktiskt då ölburkar är lätta att klippa med vanlig hushålls-sax och ofta är det något man har tillgång till utan större kostnad. Roger?
Det är enklare att löda tunn-plåt som ölburkar var gjorda av förr men det går bra ändå men det krävs mycket värme från lödpennan då aluminium behöver ca 400 grader och aluminium avleder värmen fort.

Tyvärr utan att ha sett Rogers portfölj, betvivlar jag att låset är gjort av ren aluminium. Det blir väldigt vekt. För att öka plåtens styvhet blandar man i zink och det är ingen rolig metall att löda även om det tekniskt går.

Löda ren aluminium-plåt är inte mycket svårare än att löda koppar-plåt.
Rengör plåten med smärgelduk eller fiberpenna. Slipa noggrant då aluminium är porigt material.
Smörj ytan med motorolja. Det skyddar ytan mot vidare oxidation men olödbart oxidations-lager har återbildats redan en sekund efter att slipningen gjorts så det går inte löda än.
Med feta ytan kvar på plåten, doppa fiberpennan/smärgelduken i motorolja och slipa snabbt bort den senaste oxiden utan att luft nu kan nå metallytan då fettet skyddar.
Vanligt blyat tenn och ren och varm lödkolv, så går det nu tenna aluminium-ytan så att man verkligen ser att det väter. Vätningen är lika viktig som vid annan lödning. Allt annat är murning.
Det var fas ett i lödningen. Nu har man en yta som är lödbar utan att den längre behöver vara täckt av fett så det går nu torka av oljan.
Nu kan man löda vad som helst normalt lödbart på denna ytan, t.ex andra ytor på aluplåten kan lödas mot varandra eller som man visar i denna filmsnutten, en kabel kan lödas för t.ex. jordning.
I den tunna plåten är lödningen starkare än plåten.

Länk

Mycket intressant!

Jag tror inte jag har misslyckats med blandningen, möjligtvis proportionerna men inte blandningen för jag brukar köra spackelspade en flitig stund.

Såg din video, mycket häftig men jag förstod inte riktigt vad som hände i början när han rörde runt, varm lödspets eller?

Förutom att det finns risk för att jag har lite zink i grejerna så ska jag alltså applicera olja och köra med smärjelduk, sen är det bara att löda, eller?

Jag tycker det är kul hur du berättar om dina skärmlådor mha ölburkar :D

Det är ju genialt!

Och kanske du nu lyckats lära mig hur man löder ihop sådan skärmburkar.

Stort tack!

MVH/Roger

Författare:  Nerre [ 21.00 2018-08-13 ]

mrfrenzy skrev:
Om man bara trycker ut en liten mängd med en sådan spruta blir det garanterat felaktig blandning.

Man måste trycka ut en lång sträng och skära av det i början som inte har lika mycket av båda komponenter.

Precis, det blir alltid ojämnt i början och slutet. Man får se till att man får nån centimeter med jämntjocka strängar och bara blanda ihop "mitten" så att säga. Tar man för mycket av härdare eller lim så kommer det inte härda som det ska.

Araldit är bra om man ska limma metall, för det härdar långsamt i rumstemperatur men kör man det på 50 grader i ugnen härdar det snabbt. Då har man tid på sig att fixera och justera och sen kan man härda det snabbare.

Det finns väl UV-härdande lim också men det funkar ju bara på transparenta grejer (annars kommer ljuset inte åt att härda).

Författare:  E Kafeman [ 21.02 2018-08-13 ]

Troliga anledningen till rörandet med lödspetsen i videon är att skrapa fram yta som överför värmen. Trots olja blir det ändå lite oxid och den bromsar värmeöverföringen.
Det ska man inte behöva göra, använda lödspetsen som skrapverktyg är misshandel av lödspets. Är det en större lödkolv med grov koppar-spets spelar det kanske inte någon roll, den ska ändå fin-slipas från sina egna orenheter innan lödningen.

Författare:  Nerre [ 21.06 2018-08-13 ]

rogerk8 skrev:
Såg din video, mycket häftig men jag förstod inte riktigt vad som hände i början när han rörde runt, varm lödspets eller?

Jag gissar på att han skrapade bort oxiden med lödspetsen så tennet vätte.

Måste man ha motorolja eller funkar det med vilken olja som helst? (matolja, vaselin?)

Författare:  E Kafeman [ 21.55 2018-08-13 ]

Vegetabiliska oljor allmänhet är inte bra att köra upp i höga temperaturer, 300C eller mer.
Matolja skulle jag nog inte använda då den är oren och kokar vid låg temperatur, kommer ge mycket rök.
Vaselin kan självantända över 300C och brinna på ett svårsläckt sätt. Mixad med bensin blir det en variant på napalm. Mixad med bomull är det ett lättantänt tändmedel av lägereld.

I princip, ju tjockare mineralbaserad motorolja, ju högre koktemperatur.
Vanlig motorolja kokar vid ca 400C men det är tillräckligt högt för att man ska kunna mjuk-löda aluminium utan problem.
När motoroljan kokar avges gaser som skulle kunna vara brandfarliga men mängden olja som används är väldigt liten och faran är måttlig.

Förr kokade jag cykelkedjor i motorolja, i kaffeburk över gasol-brännare.
Enda chansen att då få kokande oljan till att brinna var att ge oljan en veke, typ en trasselsudd.

Författare:  Findecanor [ 00.33 2018-08-14 ]

rogerk8 skrev:
Fast min Plastic Padding (Kemiskt Trä) härdar klockrent på bara några minuter, sen är det slipbart.

Plastic Padding-filler är baserat på polyester och fungerar annorlunda än epoxy. Sen finns det också epoxy-lim under varumärket "Plastic Padding" men som förstås är epoxy, men det är bara marknadsföring.

I min erfarenhet så påverkar mängden härdare till polyester mest hur lång tid det tar att härda och med "för lite" härdare så tar det oftast bara längre tid. Epoxy är mycket mer kinkigt och påverkar styrkan mer.
Polyester limmar mycket sämre än epoxy och sen minskar limförmågan med mängden filler-material. Jag har fått plastic padding att släppa helt från mjuk ABS, medans epoxy aldrig gjort det. Bra epoxy härdar heller inte stenhårt utan är något flexibelt vilket gör att limfogen klarar stötar bättre.
Jag brukar använda Casco Professional. Blandas 1:1 och ohärdat spill kan tas bort med vatten.

Jag brukar blanda Casco-epoxy på en bit kartong. Spruta först ut lite av varje några millimeter ifrån varandra för att kunna jämföra storleken på dem så att jag säker på att det blir 1:1. Om bubblorna inte är lika stora, spruta mer och/eller dra bort lite från den större med en spatel till de blir det. Sen blandar jag ihop.

Författare:  GastonDeVille [ 09.27 2018-08-14 ]

rogerk8 skrev:
Hej!

Min portfölj håller på att gå sönder, ena låset av Aluminium har spruckit.

Kan man löda sånt och hur gör man?

Tacksam för tips.

MVH/Roger
PS
Jag har en fet kolv på runt 100W och lite grovt tenn på runt 3mm men inget flussmedel (dock kan tennet eventuellt innehålla det).

Hade varit intressant att se hur själva skadan ser ut.
Kan ju finnas något annat sätt att göra det än just hårdlödning som du har snöat in på.

Författare:  rogerk8 [ 16.06 2018-08-14 ]

Precis det har jag nu fixat, såhär ser skadan ut.

Om jag inte får ordning på skadan (som jag ifs nog haft ett halvår eller så) så kommer portföljen behöva hållas ihop mha bläckfisk-armar.

Så vad tror Ni om skadan?

Vad rekommenderar Ni?

MVH/Roger

Författare:  CPMS [ 16.11 2018-08-14 ]

Göra en ny plåt som passar på sidan av profilen och limma/popnita fast den utanpå (om det finns plats att poppa på insidan).

Författare:  tecno [ 16.22 2018-08-14 ]

Säger som jag sa tidigare = hiva skitet och skaffa annan istället!

Författare:  E Kafeman [ 16.33 2018-08-14 ]

Är det aluminium? Testat med magnet?

Författare:  rogerk8 [ 16.52 2018-08-14 ]

E Kafeman skrev:
Är det aluminium? Testat med magnet?

Ja du E Kafeman, du har helt rätt igen, metallen är magnetisk!

Med andra ord kan det inte vara Aluminium (även om det ser så ut).

Annars tycker jag CPMS alldeles nyligen kom med ett mycket bra förslag som innebär att jag klipper till en bit plåt som har samma profil och jag tänker då att jag nog måste epoxy-limma det, vad tycker du?

MVH/Roger

Författare:  rvl [ 16.55 2018-08-14 ]

Min tanke också, direkt jag såg bilden. (Aluminium brukar inte rosta.)

Författare:  rogerk8 [ 16.57 2018-08-14 ]

CPMS skrev:
Göra en ny plåt som passar på sidan av profilen och limma/popnita fast den utanpå (om det finns plats att poppa på insidan).

Mycket bra förslag, tack!

Men i så fall vill nog jag epoxy-limma det men jag känner att den tanken du ger mig att bara lägga en dremlad liten plåtbit ovanpå är lysande!

Stort tack!

MVH/Roger
PS
Eventuellt kan det bli en liten bit kopparplåt jag limmar på ovanifrån, jag nyttjar då Koppar för jag har så klen som 0,5mm medans den klenaste Aluminium-plåten är på 2mm.

Författare:  rogerk8 [ 16.59 2018-08-14 ]

rvl skrev:
Min tanke också, direkt jag såg bilden. (Aluminium brukar inte rosta.)

Njae, det finns ju ingen rost, vart får du det ifrån :)

MVH/Roger

Författare:  Glenn [ 01.25 2018-08-15 ]

GFEF skrev:
Enligt beskrivning på Internet skall det fungera att täcka ytan som skall lödas eller limmas med ett täckande lager lod eller lim.
Innan täckande lager har stelnat slipa eller stålborstad (rostfri borst) genom det.
Skall gå att åstadkomma en oxid fri yta som lod eller lim kan fästa på.
Därmed ge en lod eller lim yta som vidare lod eller lim kan fästa på.

Det är ju så alutite/technoweld/whatever fungerar, först gör man rent ytan emd rostfri borste, sedan löder man på den och skrapar genom det flytande lodet på ytan under med en rostfri pinne.

Fungerar faktiskt ganska bra, lite beroende på vad man ska löda.

Författare:  rogerk8 [ 17.24 2018-08-15 ]

Jag har nu klippt till en liten bit av nåt som ser ut att vara Aluminium men är magnetiskt (liksom väskan).

Tanken är att jag brygger över sprickan och epoxy-limmar.

Plåten är ganska tunn (kanske 0,3mm) och dessutom blev överbryggningen ganska tunn (typ 3mm).

Jag är skeptisk till om detta skall hålla för locket kan komma ner med en jädra smäll och träffar loclet den pålimmade biten så finns det risk för att den flyger iväg.

Men hacket jag gjort i plåten är aningen större än väskans hack så väskan i sig borde ta smällen, tror jag.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 21.25 2018-08-15 ]

Här är det satt under press, långsamhärdande epoxy.

Vet inte om det blir så bra, speciellt är sprickan inte "rak" utan omlott med nästan en mm så passformen är lite dålig men eventuellt duger det ändå.

Jag försökte alltså allokera skänklarna i brottet så att de skulle bli ett slätt brott men det blev det inte.

MVH/Roger

Författare:  CPMS [ 22.12 2018-08-15 ]

Jag tänkte snarare en plåtbit med samma bredd som profilen och en decimeter lång med ett så litet urtag som möjligt gjort i
betydligt tjockare plåt än den där konservburksplåten.

Gör en skiss så kan jag fixa en bit blästrad alu-plåt om det där inte håller.

Författare:  rogerk8 [ 15.24 2018-08-16 ]

Ja, man är ju en amatör som sagt :)

Tack för ditt erbjudande men än så länge verkar det hålla, har tom lyckats få till en trögare vippning hos knappen vilket jag tror var en del av anledningen till att den öppnade sig självt.

Plåtbiten jag limmat dit är som sagt mycket klen så den kommer inte tåla några krafter att tala om men den håller ihop det spruckna och kommer därför i alla fall hjälpligt förhindra att halva låshöljet ramlar av (har börjat spricka på andra sidan också).

Jag har fler problem med den här väskan som jag älskar men jag tror dom inte är så allvarliga, dock har jag bytt ut gångjärnen för typ tre år sedan, blev 30cm mässingsgångjärn som hållit kalas.

På väskan har jag 5st Maj-blommor, ett år fick jag dock inte tag i nån Maj-blomma men av detta man man räkna ut att väskan är minst 5 år gammal :)

Bra kvalitet skulle jag vilja säga, pris: 50 spänn på myrorna :D

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 16.34 2018-08-17 ]

På skoj vill jag visa hur min väska ser ut baktill.

Jag monterade alltså ett mässingsgångjärn för typ tre år sedan sen har jag typ sen ett år sedan försökt stävja att baklädret har börjat släppa, denna åtgärd misslyckades dock ganska rejält, ett problem är skruv+mutter för dom bygger och emellanåt går det hål i bärsen pga de skarpa kanterna skruv/mutter, jag har försökt få tag i kupolmutter som jag har på gångjärnen men inte lyckats, ett tag hade jag smältlim över skruv+mutter, det blev hyfsat men lossnade.

Jag skulle vilja ha en rejäl typ plastbit eller eventuellt plåtbit och sedan popnita, dock äger jag ingen popnitare men älskar att köpa verktyg (som inte är för dyra).

Jag är inte beredd att slänga denna högkvalitativa väska än även om den tycks sjunga på sista versen, baklädret är inte hela världen tror jag för det är mycket liten kraft som krävs för att hålla bärsen sidledes inom väskan.

MVH/Roger

Författare:  Glenn [ 01.42 2018-08-18 ]

jag vill minnas att jags ett popnittänger för 59:- på antingen jula elelr biltema ?

..Ska man ha en bra kostar den nog ett par hundra.

typisk "bra att ha" grej.

Författare:  rogerk8 [ 17.16 2018-08-18 ]

Ja, det känns som en bra att ha grej även om jag nog bara popnitat typ en en enda gång i mitt liv :)

MVH/Roger
PS
Framförallt slipper man att det står ut saker dvs skruv+mutter, man liksom bara sammanfogar materialen som man vill ha dom, och dessutom kan man (väl) popnita i massa olika material dvs både plåt, plast, skinn och kanske tom trä?

Författare:  rogerk8 [ 18.44 2018-08-18 ]

Min lagning gick sönder igår.

Limmet släppte.

Tror att jag glömde sandpappra plåtbiten, jag sandpapprade väsk-metallen men inte plåtbiten.

Nu vet jag inte vad jag ska göra men CPMS förslag är mycket välkommet.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 18.46 2018-08-18 ]

CPMS skrev:
Jag tänkte snarare en plåtbit med samma bredd som profilen och en decimeter lång med ett så litet urtag som möjligt gjort i
betydligt tjockare plåt än den där konservburksplåten.

Gör en skiss så kan jag fixa en bit blästrad alu-plåt om det där inte håller.

Lagningen har släppt redan.

Är det framifrån du menar?

MVH//Roger

Författare:  tecno [ 18.55 2018-08-18 ]

Släng skitet och kör med vanlig Konsum plastkasse för pilsnern ;)

Författare:  Lasp [ 19.12 2018-08-18 ]

Man bör släppa vissa saker.
Det finns nya (gamla) hos myrorna eller Erikshjälpen.
Det är alltid funktionen som skall gälla. Dvs kunna bära hem små burkar i ett oskyldigt transportredskap.

Författare:  rogerk8 [ 19.13 2018-08-18 ]

Plastkasse blir så grisigt vid pantningen :)

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 19.15 2018-08-18 ]

Lasp skrev:
Man bör släppa vissa saker.
Det finns nya (gamla) hos myrorna eller Erikshjälpen.

Min farfar skulle inte hållit med dig :)

MVH/Roger

Författare:  Lasp [ 19.17 2018-08-18 ]

Nu är det ju ditt liv det gäller! Har du varit ut till Kärringön och hälsat på?
Men det är du som bestämmer, gör det enklare.

Författare:  rogerk8 [ 19.45 2018-08-18 ]

Tack för din kommentar.

Nej, jag har inte hälsat på in far än.

Men det ser ut att bli av nästa söndag.

Hoppas han återhämtat sig lite från cellgifterna då.

MVH/Roger

Författare:  swesysmgr [ 21.40 2018-08-18 ]

rogerk8 skrev:
Tror att jag glömde sandpappra plåtbiten, jag sandpapprade väsk-metallen men inte plåtbiten.
Jag har limmat 0,5mm aluminiumplåt mot ett rör av någon lättmetalllegering med Biltemas stål-epoxi och det höll i flera år. Tror det är som med färg, det fäster mycket bättre om den typen av ytor fått oxidera ett tag, tvärt om mot lödning.

Edit: Biltemas artikelnummer måste skrivas utan streck om länk-taggningen skall fungera

Författare:  CPMS [ 21.47 2018-08-18 ]

Kolla dom här måtten, A-F.
Hur tjock plåt kan man lägga på översidan innan luckan inte stänger tillräckligt för att låset ska haka fast?
Du bör nog försöka få brottet att linjera upp rakt inna du limmar nästa gång.

Bilaga:
väska.JPG

Författare:  rogerk8 [ 14.44 2018-08-19 ]

Jag har nu testat att lägga min 2mm AL-panel längst ut till vänster och stänga portföljen, det går utmärkt!

Följande värden får jag (mm):
A: 110
B: 10
C: 48
D: 25
E: 4
F: 3

Känn nu ingen press på dig att du måste hjälpa mig, men du ska veta att jag blir glad om du vill hjälpa mig med detta.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 22.33 2018-08-24 ]

Min portfölj har plötsligt blivit sämre.

Lagningen släppte ju men man borde tro att den då återgick till den gamla felfunktionen MEN det gjorde den inte, ofta har låset gått upp 1-2ggr på vägen till affären, nu går den upp 3-4ggr.

Jag fattar ingenting!

Jag har studerat låset och klaffarna åker ända in till kant när jag stänger låset, det är således inget fel på själva låset/knappen.

Jag gillar min gamla portfölj :(

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 20.43 2018-08-25 ]

Nu har jag precis nyttjat min super-snabba epoxy som jag tidigare upplevt inte stelnar speciellt snabbt (en vecka verkar krävas).

Jag nyttjade halva sprutan för att spackla min fågelmatare ty skator har visat sig få grepp i en liten list jag spikade upp (innan fick dom grepp i det arrangemang som då fanns med en liten glipa dvs typ 1" utanpå 2").

När jag nu studerar skatorna så äter dom uppemot tio jordnötter per gång men fågelmataren är främst tänkt för att mata småfågel så jag vill göra det svårare för skator att äta, äta får dom men dom ska veta sin plats.

När jag så spacklade glipan med min snabba epoxy så upplevde jag nåt intressant, det torkade så snabbt att jag faktiskt inte ens hann spackla klart :)

Men vad som är än mer intressant är att resterande epoxy-blandning alltjämt är kladdig.

Så epoxyn stelnar snabbt men bara till en viss gräns där den förblir kladdig.

Mycket konstigt.

MVH/Roger
PS
Undrar om jag måste vänta en hel vecka innan jag kan nyttja samma bräda för att blanda ihop epoxy till min knapptelefon vars joy-stick har lossnat, jag är inte imponerad av "super-quick" som benämning av epoxy :)

Författare:  rogerk8 [ 20.56 2018-09-05 ]

Eftersom portföljen blivit irriterande sämre har jag ikväll kämpat med att skapa en ny stötta modell E (utan mittpinne), jag har dessutom gjort den av 2mm Aluminium sen har jag epoxylimmat (super-quick) arrangemanget.

Blev inte jättebra för iom att brottet inte gick att aligna fullständigt så pekar ena sidan av stöttan lite i luften, vi får se vad detta innebär men det bådar inte jättegott.

Dock märkte jag en sak idag när jag jämförde de båda låsen, det låset som var okej hade en bakplåt som var fixerad och stabil medans det trasiga låset hade en bakplåt som var lealös och spretig men jag tog till plattång och bände och jag tror det blev bättre.

Släpper denna lagning ska jag köra mer epoxy för då hamnar lim på båda sidor brottet (nu limmade jag bara ena sidan av lagningsplåtbiten)

MVH/Roger
PS
Jag fick kämpa en del med Dremel för att få till lagningsplåtbiten

Författare:  Janson1 [ 06.49 2018-09-06 ]

livrem? Har du provat det?

Författare:  rogerk8 [ 18.25 2018-09-06 ]

Nej, men jag har en bläckfiskarm redo :)

MVH/Roger
PS
Ikväll har jag hottat upp min väska, kom på att 2mm plåt faktiskt är för mycket för låset får inte riktigt grepp då (så jag kilade bort plåtbiten) sen kom jag på att det som gjorde så att vänster lås hela tiden släppte var att en bygel som från metallen hakar i väskan var av. Ville då bara införa en skruv plus mutter och dra ihop grejerna men det visade sig svårare än jag trodde för till en börja med så tappade jag ett 3mm-borr i golvet som försvann nånstans sen knäckte jag reservborret när jag fipplade med min stora borrmaskin (skulle kört Dremel) slutligen borrade jag för långt från kant ty denna skruv behövde monteras i 45-graders vinkel för att få plats (hade bara 6 inre millimeter på mig) så hålet för M3 (där jag ändå tog i med D4) blev tvunget att dremlas upp en bit, till slut fick jag i alla fall dit en relativt lång skruv som numera håller väskan närmare låset. Kan funka att ha det såhär (även om jag borrade sönder låset så att jag numera har ett återfjädrande lås :D ), ska snart iväg till ICA och köpa mer pilsner vilket får bli det första testet.

Författare:  rogerk8 [ 21.10 2018-09-08 ]

Bilden visar en lösning som faktiskt tycks fungera.

Jag fick dra skruven 45 grader för det fanns inget utrymme för nåt annat.

Dock är låsarrangemanget fortfarande knäckt och jag vet inte hur jag skall göra med det men jag gissar att krafterna ändå inte är så stora så min första "jigg" kan fungera (hoppas jag har kvar den men jag brukar spara på junk).

Vad jag tror är att min klena jigg kan fungera för här handlar det mest om skjuvspänningar, det handlar alltså inte om att hålla ihop grejerna vertikalt, grejen nu är att försöka aligna brottet likt ett armbrott för att det skall bli bra.

Men jag börjar bli skeptisk till epoxy som limning av metall-metall för första gången limmade jag med mitt långsamhärdande (6h) epoxy och den klena jiggen släppte, andra gången limmade jag med mitt snabb-epoxy (5min, typ) och min grova jigg släppte, i åtminstone det andra fallet slipade jag båda ytorna med sandpapper (i första fallet bara ena ytan).

MVH/Roger

Författare:  Nerre [ 08.17 2018-09-09 ]

Vad avfettade du ytorna med då?

Epoxy innehåller inget lösningsmedel (som t.ex. kontaktlim gör) så minsta fett på ytorna sabbar vidhäftningen.

Författare:  rogerk8 [ 14.35 2018-09-09 ]

Här lär man sig saker :)

Nej, jag avfettade inte med nåt, hade T-Röd funkat?

MVH/Roger

Författare:  Nerre [ 17.36 2018-09-09 ]

I brist på annat fungerar nog T-röd bra, men jag skulle eftertorka med nåt (ren, torr, fettfri trasa) eftersom T-röd lätt lämnar kvar en liten beläggning av alla tillsatser (och den beläggningen gör antagligen också att limmet fäster sämre).

Författare:  rogerk8 [ 18.16 2018-09-09 ]

T-Grön är kanske bättre (jag tror bara att den heter så men den jag tänker på går under benämningen "Avfettningsmedel")?

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 18.59 2018-10-03 ]

Eftersom vi snackat lite limteknik här så tänkte jag ta upp dagsfärska erfarenheter.

För nåt halvår sedan epoxylimmade jag (snabbepoxy) på en plåtbit över min av skator totalt sönderhackade fågelmatare byggd från en PET-plaska.

Hålet hade alltså blivit jättestort och jag tog då och klippte till en liten bit klen plåt (locket till en Matjessill-burk) samt gjorde ett mindre hål i den och epoxylimmade den över hålet.

Allt frid och fröjd tänkte jag men så idag var plåten borta, som tur var hittade jag den på balkongen så jag slapp göra om den (hatar merjobb) men det intressanta var vad som fanns på plåtbiten, vad tror Ni fanns på den?

Jo, ett tunt lager epoxylim som man lätt kunde skala bort och som inte var hårdare än en GUMMIPACKNING!

Vad fasen är det för skit?

Jag tycker det kan vara bra om inte epoxylim blir fullständigt stenhårt men det skall väl ändå inte vara som gummi?

Och så lätt det gick att pilla bort det sen, det satt ju inte det minsta fast!

Nej snabbhärdande epoxy är rena skiten!

MVH/Roger
PS
Jag har nu limmat om plåtbiten och nyttjade då långsamhärdande epoxy samt T-sprit (och "spacklade" med Karlssons Klister :D )

Författare:  tecno [ 19.24 2018-10-03 ]

https://www.rias.se/plast-till-industri ... r/pet.aspx

Läs längst ner !

Författare:  rogerk8 [ 19.33 2018-10-03 ]

Tack!

Men hur stora är påfrestningen från fåglar :D

MVH/Roger

Författare:  tecno [ 20.28 2018-10-03 ]

Men Roger, skitmaterial som inte går att limma emot. Popnita plåten.

Författare:  rogerk8 [ 21.44 2018-10-10 ]

Kan man hårdlöda lättmetall?

MVH/Roger
PS
Borde nästan ändra titelrubriken för E Kafeman visade mig att det faktiskt handlar om lättmetall ty den är magnetisk, så jag tänker fet lödkolv, flussmedel och tenn, vad tror Ni om det?

Författare:  E Kafeman [ 22.06 2018-10-10 ]

Aluminium är en lätt metall. Samtliga olika lättmetaller har liknande magnetiska egenskaper.
Beträffande just din väska kan metallen vara en legering, dvs en mindre andel annan metall för att göra aluminiumet styvare.
Aluminium liksom liknande lättmetaller är lödbara som jag beskrev här: viewtopic.php?f=17&t=92128&start=15#p1402168

Är man inte så van att löda sådant, börja med att klippa ut två smala remsor ölburk. Ju smalare, ju mindre effekt på lödkolven behövs. Löd ihop dessa bitar som en första lödövning innan du ger dej på mer avancerade saker. Kontrollera efteråt att du lyckas med riktig lödning och så det inte bara blir lite lödklimpar som trillar bort om man pillar på dom.
Viktigast är att behovet av noggrann rengöring från oxid som är så mycket viktigare jämfört med koppar-lödning då ny oxid återbildas på sekunder om man inte skyddar ytan från luft och denna oxid är svår att bryta igenom med vanligt flussmedel.

Författare:  rogerk8 [ 22.04 2019-01-11 ]

Jag har fått köpt mig en pop-nitare.

Tänkte jag skulle pop-nita istället för att löda.

Eller skruva som är mitt senaste påfund.

Jag borrade alltså ett par 2,5mm hål i lättmetallen och körde på med M3 gängtapp, det blev fullständigt fiasko för det ena hålet innebar att skruven kunde tryckas igenom hålet och det andra hålet blev lite bättre men man kunde inte dra åt skruven.

Jag fattade först inte riktigt varför men sen slog det mig att plåttjockleken var av storleksordningen stigningen hos M3 så det blev inte mycket att skruva i samtidigt som jag hade svårt för att vrida "rakt" när det gäller själva gängningen, tror man behöver lite gods för att få gängtappen att räta ut sig.

Eftersom detta med borrning blev ett fiasko tänkte jag pop-nita istället, grejen är att jag behöver bara hålla emot i en dimension dvs uppåt sett (om väskan står rakt ner), detta kan man patcha med en plåtbit som man pop-nitar på vardera sidan om låset för sen är det i plåtbitens starka dimension som problemet stävs.

Iom mina två misslyckade limnings-försök så har jag i alla fall lyckats spara en mall som faktiskt passar perfekt, mallen är lite för grov för att väskan skall kunna "fungera" men den fungerar utmärkt som mall för att klippa ut en tunnare plåtbit.

Slutligen har jag fått dåligt med kylskåpsmagneter så jag tänkte bege mig till Granit och köpa ett gäng för knappt 100 spänn, lite långsökt kanske men den plåtbit magneterna "serveras" med är helt perfekt vad beträffar tjocklek.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 21.43 2019-01-16 ]

Nu har jag försökt popnit-fixa min väska.

Gick inte så bra :(

Popnitarna (6mm djupa innan poppning) blir ändå runt 3mm djupa bakom panel och detta ställer till det för mig för det krockar med låsen så nu har friktionen hos låsen blivit så stor att låsen inte går att låsa.

Med andra ord är det just nu "bläckfisk" som gäller.

Jag planerar dock att borra bort dessa två 3,2mm-nitar men bara om jag kan hitta kortare än 6mm, eftersom godset typ är 2X0,5mm så räcker en 3mm-nit om man kan hitta en sådan.

Kan jag inte hitta en 3-4mm nit så blir det permanent bläckfisk som gäller, alternativt byter jag väska för jag har tack och lov en till men jag älskar den jag har och vill inte gärna byta samtidigt som min kära farfar inspirerar för Ni anar inte hur mycket fattiga farfar kämpade med sin 5-hästars Crescent utombordare som bara gick sönder hela tiden och till slut lagades med mängder av Plastic Padding och alumimiumtråd som hade blivit över vid dragning av högspänning alldeles intill boa.

MVH/Roger
PS
Google suger för jag sökte på "pop-nit dimension" och fick inte reda på ett skit vad beträffar vilka dimensioner som finns.

Författare:  E Kafeman [ 00.00 2019-01-17 ]

Finns inget som hindrar att du knackar ihop niten till önskad tjocklek om du kommer åt baksidan. Man knackar hellre svagt och många gånger och försöker få niten att vika sej till en snygg krage även på baksidan. Stadigt mothåll behövs för att det ine ska bli glapp.
Fortfarande för tjockt, kapa bort kvarvarande stålkulan som blir kvar i mitten på niten vid blindnitning, den har ingen funktion efter att nitningen är utförd.

Är man lyxig och vill göra ett snyggt jobb skaffar man sej nitdorn och mothåll anpassat efter niten men jag brukar använda M8 stålbult som dorn och valfritt större järnföremål får duga som mothåll.
Två hammare, en att knacka med och en som mothåll fungerar oftast bra. En extra bult fastsatt i skruvstäd kan också fungera som mothåll, i synnerhet om man ska montera många nitar kan det vara bekvämare och om bultens ändyta görs lite skålad så blir det lättare att göra bra nitningar.

Passar det fortfarande inte så kan man rulla sina egna nitar. Se på gamla antika kopparhinkar/kaffekannor, där man använder både järn och kopparnitar, hemtillverkade av rullad plåt.
Sådana nitar kan man rulla själv till önskad tjocklek. Ölburksplåt kan vara bra utgångsmaterial. Slipa av beläggning och färg med slipduk innan du börjar rulla mellan två plankor. Rulla tills niten ser nästan homogen ut. Rulla hela tiden åt samma håll.

Aluminium-nit blir aldrig jättestarkt. Järnnit med bricka på baksidan går bra att knacka ihop om man inte absolut behöver blind-nit som den nittypen kallas som man brukar använda när man inte kommer åt att hålla emot från baksidan när man nitar. Som järnnit kan man kapa av en bit stängsel-tråd eller annat mjukt järn.

Solida kopparnitar är lätt att göra själv av en eller flera kabel-kardeler. Man kan komplettera med mässings-brickor. Är även lätt lödbart i efterhand, vilket är bra om man ska koppla något elektriskt.
Rörnitar är en variant som är tillverkade av tunna rör. Små sådana nitar kan köpas i hemslöjdsbutiker i olika material om man inte vill kapa till rör-längder själv och de kan även ha välpassande brickor, ifall man vill förstärka kanterna vid nitningen.

Ytterligare en variant på nit hittar du på ett par jeans där dekorativa ställen brukar förses med mässings-nitar.

Om nu inte nitningen fungerar bra kan man löda ihop aluminium-ytor.
Se bara se till att ytorna är rena och oxidfria så går det bra att mjuklöda aluminium. Är lödningen välgjord och vätande går det inte riva isär ytorna i efterhand. Är jobbet dåligt utfört trillar bitarna isär av sej självt.
Testa med att klippa till två centimeterstora bitar ölburk och löd ihop med med varm lödpenna eller på köksspisen efter ordentlig rengöring och inoljning/slipning av ytorna. Använd vanligt blyat lödtenn. Ölburk går klippa med vanlig hushålls-sax. Att klippa till så små aluminium.bitar är bra som första försök då små bitar är lättare att ge jämn och hög värme någorlunda fort så inte oxiden hinner nybildas.

Författare:  rogerk8 [ 20.16 2019-01-17 ]

Citera:
Finns inget som hindrar att du knackar ihop niten till önskad tjocklek om du kommer åt baksidan

Problemet är att jag inte kommer åt baksidan samtidigt som jag varit smart nog att popnita alldels vid lås-mekanismen där jag nu ser att avståndsmarginalen maximalt är 1mm.

Jag har idag borrat bort mina två kritiska nitar på de två låsen, funktionen hos väskan blev faktiskt tom bättre än innan jag försökte popnita och den blev det för att kopparplåten på en halv millimeter pressar isär underrede och överrede.

Popnitarna bygger sen nån halv mm ovan jord också så jag har väl infört typ 1mm distans totalt sett.

Jag har nu tänkt epoxy-limma koppar-plåtarna istället och har således putsat en del med Dremel, utöver det blir det nog lite T-Röd även om jag mest skulle velat haft T-Grön som jag dock inte hittar på ICA.

Jag blir tvungen att limma ett lås åt gången för jag har bara en limklämma som funkar.

Jag försökte alltså M3-gänga låsen först men jag kom på att godstjockleken hos väskans armatur ju var mindre än stigningen så det var nog inte så konstigt att det inte gick, därför köpte jag mig en pop-nitare, sen är man uppenbarligen inte väldens mest smarta person för bilderna ovan var som sagt mitt allra första test och jag såg tydligt hur niten byggde bakom panel ÄNDÅ nitade jag alldeles vid låset...

MVH/Roger
PS
Jag fick gjort mig ett lite verktyg i samband med mitt nitande, kallar det "Popnit-körnare" för jag hamnade i situationen att jag hade förborrat på ena sidan låset och ville "centrera" kopparplåtbiten varvid jag stoppade i en popnit som jag hade kapat av stiftet hos förutom allra längst in där jag dremlat en lite spets, sen måttade jag med plåtbiten och knackade med penn-hammaren, fast först var jag inte så försiktig så jag knackade ju stiftet plant med niten, sen tog jag det dock lugnare men jag lurar på om man inte kunde löda detta för även om pinnen kanske är av stål så är nog niten av Aluminium.

Författare:  swesysmgr [ 12.26 2019-01-18 ]

Får du inte plats med en M3 mutter på insidan utan att den tar i låsflärpen? Håll den med en pincett och skruva i en avsågad, försänkt M3 skruv utifrån?

Författare:  rogerk8 [ 20.07 2019-01-18 ]

Hej swesysmgr!

Tack för ditt förslag men nej, det går inte för djup bakom panel är max 1mm och det är mindre än vad en M3-mutter bygger.

Fast jag tror jag har fixat det nu, nitar ena sidan som går att nita och epoxy-limmar andra.

Hade jag varit smart skulle jag gjort kopparplåten längre åt höger och nitat i ytterkant istället.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 21.01 2019-01-20 ]

Citera:
Om nu inte nitningen fungerar bra kan man löda ihop aluminium-ytor.
Se bara se till att ytorna är rena och oxidfria så går det bra att mjuklöda aluminium. Är lödningen välgjord och vätande går det inte riva isär ytorna i efterhand. Är jobbet dåligt utfört trillar bitarna isär av sej självt.
Testa med att klippa till två centimeterstora bitar ölburk och löd ihop med med varm lödpenna eller på köksspisen efter ordentlig rengöring och inoljning/slipning av ytorna. Använd vanligt blyat lödtenn. Ölburk går klippa med vanlig hushålls-sax. Att klippa till så små aluminium.bitar är bra som första försök då små bitar är lättare att ge jämn och hög värme någorlunda fort så inte oxiden hinner nybildas

Jag har nu testat att löda en 1cm^2 stor Aluminium-plåtbit hushållssax-klippt från en Coca Cola-burk.

Det gick inte alls, tennet vill inte flyta ut.

Inte ens när jag rengjorde med T-sprit och försökte på nytt.

Verkar alltså som om jag inte kan löda min Popnits-körnare :(

MVH/Roger
PS
Limningen av väskan blev bra, ville dock inte slipa ner den för godsmängden minskar på ett sådant sätt att arrangemanget blir svagare.

Författare:  E Kafeman [ 22.16 2019-01-20 ]

Du kan inte rengöra med sprit. Det får motsatt effekt.

Det är oxiden på aluminiumet som gör att det inte väter eller går löda.
Man måste hindra luften att oxidera aluminiumet samtidigt som man löder.
Ett av knepen att göra det är att slipa metallrent samtidigt som ytan är täckt av ett tunt lager motorolja.
Oljan skyddar aluminiumet att oxidera på nytt efter slipningen och det går bra att löda genom oljeskiktet.

Håll ytan täckt med olja samtidigt som du slipar och löd därefter, fortfarande med en oljehinna som skydd mot luften.

I fria luften oxiderar ytan på aluminiumet inom sekunden så att det inte längre går löda.

Författare:  rogerk8 [ 22.38 2019-01-20 ]

Jag finner detta mycket intressant.

Lovar fler försök, vänta...

Med hjälp av lite symaskinsolja lyckas jag till slut få till en mycket liten utflytning av tenn som faktiskt sitter.

Jag löder då dit en liten standard nollohmhsbygel jag typ har 1000 av och vips har jag fått mig en flagga :)

Aluminiumet sitter alltså väldigt bra fast.

Enda funderingen jag har är varför utflytningen blev så liten för hur jag än försökte värma så ville tennet inte flyta ut mer än kanske en kvadratmillimeter, i övrigt blev det blyade tennet till en boll.

MVH/Roger
Fast en sak ska vi ha väldigt klart för oss och det är att tack vare ditt trick så har jag lyckats löda i Aluminium! Eventuellt kan tom ditt tips om att aldrig gå ur badet med olja (oavsett om man löder eller slipar) göra så att man kan löda ännu bättre.

Författare:  E Kafeman [ 22.56 2019-01-20 ]

Grattis till första aluminium-lödningen.
Det kan underlätta att få större utflytning om man har lite högre värme på lödpennan, då man snabbare får upp tillräckligt hög temperatur, innan ytan åter oxideras.
På yta där tennet blir en boll kan man inte göra något, då oxiden redan tagit över.
Som du märkte, det lilla som fäste, fäste så bra att lödningen är starkare än plåten.
Att få till större vätningsyta och snygg lödning är nu bara en träning-sak.

Författare:  rogerk8 [ 19.44 2019-01-21 ]

Tack, det var kul det här :)

Nästa gång skall jag se till så att området badar i olja, slipa igenom oljan försiktigt och nyttja mer lödkolvpower, tror jag kör med 50W idag men i vilket fall är det Weller Magnastat.

WTCP-S, tror jag den heter och den är typ 30 år gammal förresten :)

Riktig arbetshäst med fascinerande enkel lösning (Curie-temperaturen), bara bytt mekanisk brytare i den en enda gång.

MVH/Roger
PS
Bifogar ett bildbevis där grejerna inte ligger ner, kanske samma trick amerikanarna gjorde när dom fejkade månlandningen? Vilket jag absolut inte tror, bara en liten rolig parallell på flagga som inte vajar i vinden (som inte fanns) :)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme