Material som går att plasta in i glasfiberbåt?

Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Material som går att plasta in i glasfiberbåt?

Inlägg av AndersG »

Nej plast och inplastad plyfa. Även om Ek eller varför inte Teak är hållbarare, så ruttnar även de. Skärbrädor eller Delrin ruttnar inte och är dessutom billigare
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Material som går att plasta in i glasfiberbåt?

Inlägg av Glattnos »

Vad är skillnaden i detta sammanhang mellan ek och teak? Ser ut som att båda påstås tåla väta mycket bra.
Me tanke på Vasa och diverse andra nyare båtar så borde ju ek vara ganska "safe" för mitt lilla projekt :)

Det med normalisering var intressant :)

AndersG: Jag hade nog valt plast om jag visste att epoxin fastnade bra på det. Om det inte fastnar så får jag ett jätteproblem den dagen de plastade prylarna börjar snurra på insidan. Man kan såklart plasta in dom på ett sätt så dom inte snurrar men det blir en hel del extra jobb och ökar risken för att det kanske inte blir bra ändå. Eller har du något bra tips? :)
Senast redigerad av Glattnos 19 november 2017, 18:30:33, redigerad totalt 1 gång.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Material som går att plasta in i glasfiberbåt?

Inlägg av SeniorLemuren »

Ett annat träslag som verkar vara helt immunt mot all typ av röta är Redwood.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Material som går att plasta in i glasfiberbåt?

Inlägg av Gimbal »

Är det som sagt bara mindre bitar för att fästa småsaker i så det heller inte hela världen om de bitarna skulle ruttna efter 10 år. Fram med vinkelslipen och kapa bort skiten och plasta dit nytt, såvida du inte bygger en riktig pärla med en gång. Vilket det förmodligen inte blir om det är första gången du bygger.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Material som går att plasta in i glasfiberbåt?

Inlägg av Glattnos »

Det är inte första gången jag bygger men någon pärla blir det inte ändå, dock vill jag inte plasta in trä i onödan :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Material som går att plasta in i glasfiberbåt?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Klippt från "en som kan"

Överallt där beslag kommer att monteras, sätts i kraftiga förstärkningar,
antingen i massivlaminat, marinplywood eller i aluminium, beroende på belastningsgrad.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Material som går att plasta in i glasfiberbåt?

Inlägg av Glattnos »

Tackar för det :)
Jag funderade på att det är ju ganska lätt att gjuta egna massivlaminat-block i den form man vill. Har man formar färdiga så kan man ju använda spill-materialet när man ändå laminerar något annat.
Dock blir det nog ek som jag kommer att använda för att det är lite enklare och det kommer mest vara instrument, lanternor och liknande som skruvas i det. Jag kommer gjuta skrovet runt en stålram som har fästpunkter för allt som har någon typ av högre belastning.

Jag har en känsla av att jag inte får göra detta allt för seriös för då kommer det nog bli oproportionellt dyrt, om jag känner mig själv rätt så kommer båten säkert nästan aldrig att vara i vattnet om den nån gång blir färdig :D
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1151
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: Material som går att plasta in i glasfiberbåt?

Inlägg av rysshack.se »

om du vet var du vill ha fästpunkterna, kan du ju använda bigheads.......
http://www.directindustry.com/prod/bigh ... 42161.html
Bild
Skriv svar