Råd för att baka SMD i ugn?

Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Råd för att baka SMD i ugn?

Inlägg av Erik M »

SMD är roligt, men aningen pilligt fixa med.
Speciellt när man kommer till lödningen.

Så tänkte jag att det borde gå "baka" ihop komponenter och kretskort med hjälp av lödpasta och ugnsvärme.

Första testet gick... sådär. :lol:

Över- och undervärme och förhoppningsvis 200°C - lite för länge.
Pastan har flutit ut och blivit tenn och komponenterna har legat stil.
Så det förefaller ändå funka, med komponenter som antas tåla hettan.

Hur kan man göra detta bättre?
Det vore en himla fördel att slippa löda varje komponent för hand.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Råd för att baka SMD i ugn?

Inlägg av Glenn »

finns flera trådar om hur folk bygger om diverse pizzaugnar och liknande för just detta, framförallt tror jag dom fixade tempregleringen bättre.

Är det ett enkelsidigt kort kan man göra det på spisplatta också.

Själv tycker jag inte det är värt besväret om man inte har en pastastencil, eller åtminstonde en dispenser, det är annars mer jobb att få dit pastan än att handlöda :)
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Råd för att baka SMD i ugn?

Inlägg av Erik M »

Pasta stencil... Givetvis! :tumupp:
Det skulle underlätta.

Spruta fungerar, men stencil vore smidigare.
Dags starta skrivaren. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Råd för att baka SMD i ugn?

Inlägg av Swech »

Råd nr 1 är att inte mixa mat och elektronik i samma ugn.
D.v.s. är det inte en ugn som du bara använder till att grilla kort med så ..... :ajabaja:

Råd nr 2 är att värmen är kritisk för att det skall bli bra. Likaså värmekurvan

Swech
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Råd för att baka SMD i ugn?

Inlägg av hawkan »

Första steget är väl att gå från lödkolv till löda med varmluft, en sån där handhållen. Lägg ut pasta och komponenter och svep över med varmluftspistolen och se när pastan smälter och tennet flyter ut. Temperaturen blir väl inte så exakt men det fungerar bra trots det.

Löda i ugn ställer krav på ugnen. Helst ska värmekurvor följas så att ugnen går från 20-220 grader på ca fem minuter och sedan kyler ner på ett par minuter. Reglersystem blir nödvändigt och det finns många som har gjort såna som kan hängas på en liten bänkugn. Mycket pill blir det innan det är färdigt.

Man kan köpa en färdig ugn, jag köpte en T962 från kina. Den har fått kritik för opålitlig värme och därmed resultat. Naturligtvis har någon rett ut den problematiken och kommit med en egen programvara till processor och efter det så fungerar den bra. Jag föredrar att löda i ugnen framför all annan lödning. Nackdelen är att kretskorten måste i princip vara fabriksgjorda via nån prototypingservice. Att lägga pasta går bra med en dispenser, man får lära sej hur mycket man kan lägga på utan att paddarna lödar ihop sej. Provade pastastencil å vad smidigt det var, det blir bäst.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Råd för att baka SMD i ugn?

Inlägg av Glenn »

jag tycker personligen inte man vinner nåt direkt på att använda varmluft till att löda dit saker, för att löda loss saker så använder jag ofta varmluft dock.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1866
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Råd för att baka SMD i ugn?

Inlägg av carpelux »

När det gäller riktigt små komponenter eller kapslar typ QFN så tycker jag det finns en vits att löda med varmluft. 0805 och uppåt kör jag helst med lödkolv.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Råd för att baka SMD i ugn?

Inlägg av adent »

De kort jag löder så kör jag med tryckluftsdispenser (kina) och sätter sidan dit komponenterna med pincett och sedan kör jag
varmluft (kina). Den har förvisso ställbar temperatur, men jag tycker inte värmen är kritisk. Man får inte sluta för tidigt iaf.

Enkelsidiga kort där det varit en besvärlig komponent (läs: en som inte går att löda med lödkolv alls) har jag förut kört på spisplattan.
Ännu bättre om man kan ha låg värme på plattan och sen köra varmluft uppifrån. (Lade aluminiumfolie mellan plattan och kretskortet).

Jag skulle gärna prova med stencil nån gång. Körde en OH-film i min fräs för att testa, men det var rätt länge sen, kanske var den för tunn så det blev lite för lite tenn på paddarna. Stencil känns mest meningsfullt om man gör många kort av samma sort.

MVH: Mikael
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Råd för att baka SMD i ugn?

Inlägg av Erik M »

Tack för råd och tips.

Vad gäller hetluft tycker jag det är hyfsat svårt få det bra - komponenterna blåser ju bara iväg... :doh:
Där finner jag lödkolv en bit ifrån, 5-10mm, lödpastan fungerar bättre.
Pastan håller fast komponenten på "kalla" sidan, sedan fästa ner och löda om första sidan.
Åsså sitter komponenten fast när andra sidan löds.

Det som verkligen fungerade med bakningen var att komponenterna inte flöt iväg.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Råd för att baka SMD i ugn?

Inlägg av hawkan »

Men inte ska en komponent som sitter i pasta flyga iväg? Då får du dra ner fläkten, jag kör fläkten på 2 av 8. Komponenter som bara ligger där flyger iväg helt klart. Lite flussmedel brukar också hjälpa för att få de att stanna.

Men tänkte på ugnar och jag googlade mej runt på det ämnet för nån månad sedan. Först är det att ha koll på temperaturen så man slipper sitta och titta på när pastan smälter. Det får inte bli tokvarmt heller. Termoelement är det som gäller. Man kan ju stoppa in ett termoelement i ugnen och köra och stänga av ugnen manuellt, det går ju bra.

Effekten är en annan sak och kring 1000W eller mer får det vara på elementen i ugnen för att kretskortet ska nå max-temperatur inom ca 5 minuter. Gärna ett element uppe och ett nere, men det är inte kritiskt. Gärna lite, med betoning på lite, cirkulation av luften i ugnen.

Värmekurva. Komponenttillverkarna vill man följer det, men det måste man väl inte kanske. Men kör man manuellt och har möjlighet att reglera effekten något lite så kan man försöka följa värmekurvan lite i alla fall. Alla diagram jag sett säger att temperaturen får max ligga ca 90 sekunder ovanför smältpunkt (183C för eutektiskt lod).

Detta räcker för att kunna göra lyckade manuella bakningar tycker jag. Och en glasruta på ugnen så man kan följa pastan smältande. Det borde funka bra.

Största fördelen med att baka i ugn tycker jag är att kortet kommer ut helt färdiglödat. Inget jobb alls, som att titta på tv eller nåt :)
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Råd för att baka SMD i ugn?

Inlägg av Erik M »

Tack för alla råd och tips.
Och det har gått ganska bra det här. :mrgreen:

Det jag fortfarande är fundersam över är hur man kan slippa missfärga kretskorten i sig pga värmen hettan.

Det finns lite olika varianter jag funderat på:
  • Endast undervärme, på galler.
  • Endast undervärme, på plåt.
  • Endast övervärme, direktstrålande.
  • Endast övervärme, skärmad (dvs plåt emellan).
  • Eftervärme.
Åsså tror jag problemet med komponenter som hoppade vid lödning, med kolvspets, helt enkelt var värmeskillnaden. Och till viss del ambient magentism, alternativt kappilära krafter.
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Råd för att baka SMD i ugn?

Inlägg av Erik M »

Nu har jag testat ett par gånger, och det har gått bra. Väldigt bra till och med.

Åsså läste jag tråden om LED å kylning här intill, speciellt länken till de som "stekt" sina kort.

Sand verkar vara bra ha med, på något sätt.

De två uppenbara användningar är värmeutjämning och komponenthållare.

Skulle det funka på liknande vis med gips?
Om man göt fixturer i gips, skulle det underlätta månne?
Då skulle man kunna bestycka enkelt, båda sidor i samma omgång rent av.
Dvs 1) placera komponenterna i sina hål i gipset och 2) applicera lödpasta på kortet och 3) lägg kortet på komponenterna (i sina gipshål) och 4) på med värmen. Voila! Sufflé?

Frågan blir om man skulle leda in för mycket värme i plastdetaljer, som direktstrålande värme gör.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Råd för att baka SMD i ugn?

Inlägg av lond »

Om du läser lodpastans datablad så ser du vilken temperaturkurva du skall ha, även QFN och BGA-kapslar brukar ha med temperaturkurvan i sina datablad. Har själv byggt en PID-regulator med K-givare för att kontrollera en liten grillugn som det ALDRIG kommer lagas mat i.
Det är även viktigt att förvara lodpastan korrekt, annars blir den snabbt dålig.
Stenciler brukar jag skära ut ur OH-plast eller mylar-film med min laserskärare för bästa resultat.

Det brukar inte vara några problem att blåsa dit komponenter med Weller-blåsen, dock skall man ha lågt luftflöde, annars riskerar man att blåsa bort både komponenter och värmen.

Jobbar med elektronikmontage/testning och på jobbet har vi 4st SMD-linor och ett par reparationsmaskiner för att byta QFN-, BGA-kapslar mm som vi inte får handbyta pga kvalitetskrav (tex värma komponent, PCB eller lod för länge).

Skall du fortsätta med att experimentera med lödning med pasta i ugn, så tycker jag personligen att du skall bygga en dedikerad liten ugn med precision styrning. Både lodet och flusset är VÄLDIGT giftigt.

/// Marcus
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Råd för att baka SMD i ugn?

Inlägg av Erik M »

Ja just det ja, lodpastan. Hur förvarar man den bäst?
Jag har testat lägga till flussmedel, men det verkar försvinna in i pastan. Utan att ge den förväntade effekten, dvs att hålla pastan mjuk.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Råd för att baka SMD i ugn?

Inlägg av hawkan »

För dubbelsidigt, visst sitter komponenterna kvar om de är upponer. Av ytspänning eller nåt i lödtennet?
Så om man gör först ena sida. Sedan andra sidan, så inte ramlar de av de som sitter upponer.?
Skriv svar