Hur tjock aluplåt kan man trådgnista?

Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur tjock aluplåt kan man trådgnista?

Inlägg av tecno »

Henry skrev:Så sant men vet inget om det är precision involverat eller ej i detta.
innan jag strängpressar
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23623
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hur tjock aluplåt kan man trådgnista?

Inlägg av Henry »

Tänkte som så att en prototyp är en prototyp som kanske inte alltid behöver vara 100% exakt och om det tex hade varit en lutning på 0.1 grad så hade det kanske gått men om det skiljt tex 5 grader så hade det kanske varit en annan sak. Men vi vet inget om detaljerna om detta så givetvis bara spekulationer men tänkte att det förstås kunde vara värt att nämna.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Hur tjock aluplåt kan man trådgnista?

Inlägg av Agwan »

Vad sa han nu i telefon? Det var iaf metrar med körsträcka även om det är en rätt så liten bit. Han sa 2 eller om det var 4 meter. Tre joniseringar(?) och en maskintvätt eftersom det är alu. Priset sade han fel till mig i telefon, med lite sämre precision så var det 30k.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32563
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur tjock aluplåt kan man trådgnista?

Inlägg av säter »

Han sa 2 eller om det var 4 meter.
Det är klart att då blir det dyrt.
För 50k får du väl nästan verktyget tillverkat?
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Hur tjock aluplåt kan man trådgnista?

Inlägg av swapper »

Henry skrev:Tänkte som så att en prototyp är en prototyp som kanske inte alltid behöver vara 100% exakt och om det tex hade varit en lutning på 0.1 grad så hade det kanske gått men om det skiljt tex 5 grader så hade det kanske varit en annan sak. Men vi vet inget om detaljerna om detta så givetvis bara spekulationer men tänkte att det förstås kunde vara värt att nämna.
Är det inte även så att med en 5 axlig vattenskärare så kan man kompensera en del för vinkeln?
Kanske inte gör så stor skillnad på så tjocka ämnen dock.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23623
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hur tjock aluplåt kan man trådgnista?

Inlägg av Henry »

Vet faktisk inte men det skulle väl inte förvåna mig att det gått att kompensera något men kanske inte på hela längden.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Hur tjock aluplåt kan man trådgnista?

Inlägg av Agwan »

Jag tror inte vattenskärningen klarar det djupet med precision. Det är dessutom så att det är rätt små hål i profilen så "vattenkonen" behöver vara väldigt liten på sidan där den kommer ut. +-4 hundradelar kunde trådgnisten köra.

För priset på trådgnistning av 2 enheter får jag 80m av verkliga profilen utkörd.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23623
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hur tjock aluplåt kan man trådgnista?

Inlägg av Henry »

Aha små hål med, ja då var det en annan femma.
Skriv svar