Bygga pelarborr/bänkfräs av handöverfräs?

annerborn
Inlägg: 59
Blev medlem: 8 maj 2007, 14:41:45
Ort: Vallentuna

Bygga pelarborr/bänkfräs av handöverfräs?

Inlägg av annerborn »

Hej!

Jag har funderat på att köpa en pelarborrmaskin för att kunna borra med lite bättre precision än jag klarar med den vanliga borrmaskinen, men när jag tittar närmare på pelarborrmaskiner på nätet hamnar jag ofta på att titta på fräsmaskiner, som jag inte har råd att köpa. Slutligen sitter jag och kollar på hembyggda fräsmaskiner på instructables.com.

inspirerad av denna ( http://www.instructables.com/id/3D-Rout ... -overkill/ ) funderar nu på om jag skulle:

1. börja med att bygga en hållare för handöverfräsen i vilken den kan föras upp och ner som en pelarborrmaskin, och sätta någon sorts chuck så jag kan sätta mina vanliga borr i den. Då skulle jag ha funktionen hos en pelarborrmaskin.

2. därefter kanske jag skulle kunna komplettera med ett koordinatbord för att kunna få funktionen hos en fräsmaskin

Vad ser ni för problem (och lösningar) med denna approach? Hastigheten hos handöverfräsen? Problem att få dit en chuck i handöverfräsen? Säkerhetsrisker?

mvh, Nicke
Användarvisningsbild
Krauser
Inlägg: 381
Blev medlem: 28 september 2014, 19:16:55

Re: Bygga pelarborr/bänkfräs av handöverfräs?

Inlägg av Krauser »

Vad är det för varvtal på fräsen?
Ska du borra lite större hål och i plåt, speciellt rostfritt så behöver du komma ner i varv.
annerborn
Inlägg: 59
Blev medlem: 8 maj 2007, 14:41:45
Ort: Vallentuna

Re: Bygga pelarborr/bänkfräs av handöverfräs?

Inlägg av annerborn »

Varvtalet på den fräs jag har nu är 11 500 - 30 000 varv / minut

Enligt varvtalsrekommendationerna på sid 26- i denna ( http://www.bosch-pt.se/download/ACC_091 ... _SE-sv.pdf ) så bör man inte borra någonting i de hastigheterna. Det verkar som man borrar i hastigheter mellan 400 och 10 000 varv per minut.
annerborn
Inlägg: 59
Blev medlem: 8 maj 2007, 14:41:45
Ort: Vallentuna

Re: Bygga pelarborr/bänkfräs av handöverfräs?

Inlägg av annerborn »

Enligt tabellen på den här sidan ( http://www.shapeoko.com/wiki/index.php/Materials ) så fräser man (trä plast och aluminium ) i hastigheter mellan 11 000 och 30 000 varv per minut.

Frågan är då om man kan komma över nån sorts maskin som a. klarar hastigheter mellan 400 och 30 000 rpm och b. klarar sidokrafterna vid fräsning. Det kanske är orimligt, eller kan jag få min vanliga handöverfräs att gå ner åt 400 rpm på något enkelt sätt?
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Bygga pelarborr/bänkfräs av handöverfräs?

Inlägg av persa »

Helt omöjligt enligt min uppfattning om man inte har plånbok som ligger LÅÅÅNGT över vad en hobbyanvändare har. Och även gott om plats på alla ledder

Kan du inte dedikera en maskin för antingen eller av dom två uppgifterna och anser bägge uppgifterna lika viktiga så gäller följande:

Sök reda på en maskin som klarar fräsning på lägre varvtal på ett bra skick. Komplettera sedan denna med en extra högvarvsspindel eller enklare en eller flera varvtalshöjare

För övrigt går det oftast mycket bra att fräsa både plast och aluminium i maskiner med lägre varvtal än 11000 rpm. Givetvis beroende på hur stora verktyg man vill använda och hur bråttom man har. Men det finns hur många som helst som kör dessa material i maskiner på kanske max. 6000 rpm. Ute i industrin köper man idag helst inte nya maskiner med mer än 12000-15000 rpm beroende på att spindlar med högre varvtal anses för känsliga och dyra i utbyte vid kollisioner och överskriden normal livstid
annerborn
Inlägg: 59
Blev medlem: 8 maj 2007, 14:41:45
Ort: Vallentuna

Re: Bygga pelarborr/bänkfräs av handöverfräs?

Inlägg av annerborn »

Då får det nog bli två maskiner, en baserad på en borrmaskin & en baserad på en handöverfräs.

Eventuellt att jag bygger ett (1) stativ i vilket jag kan placera borrmaskinen ELLER fräsen, så som den här killen hade gjort:


Nackdelen med det är att jag inte kommer kunna fräsa annat än trä, då:
-handöverfräsen (som tål sidobelastningarna vid fräsning) inte går att få ner i hastighet nog att fräsa plast och metall
-borrmaskinen (som kan fås ner i hastighet nog att fräsa i plast och metall) troligen inte kommer att klara sidobelastningarna vid fräsning

/ N
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Bygga pelarborr/bänkfräs av handöverfräs?

Inlägg av E85 »

Jag köpte en begagnad golvpelarborrmaskin (kinamodell) för 1500kr så det kan nog vara värt att kolla runt lite innan man börjar bygga eget.
Skriv svar