Varför drar skrivaren med sig tråden?

EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Varför drar skrivaren med sig tråden?

Inlägg av EPG »

Jag har problem med min 3D-skrivare.
Förut när jag körde med vit tråd och bara testade lite grann så fungerade det , nu bytte jag till svart och tänkte att jag skulle köra skarpt för första gången. Jag har ritat upp en liten ask för ett litet kretskort och jag tänkte börja med att printa locket.

Problemet är bara det att sen jag bytte till svart så fäster inte "filamentet" (vet inte om det kallas så på svenska men det är alltså själva förbrukningsmaterialet som kallas "filament" på engelska) på bädden längre, den drar bara med sig det och så fastnar det som en stor klump på utsidan av munstycket.
Jag testade för skojs-skull att ta bort maskeringstejpen som jag la på men det hjälpte inte heller.

Vad kan det vara för fel? Är det mest bekymmer med ABS och jag bör gå över till PLA snabbt som sjutton?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Varför drar skrivaren med sig tråden?

Inlägg av Meduza »

Har du en heated bed, och vilken temperatur är den i så fall? (och ja, plasttråden kallas rätt ofta "filament" runt 3d-skrivare även på svenska)
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Varför drar skrivaren med sig tråden?

Inlägg av EPG »

Jag har värmt upp bädden till cirka 110°C och det funkade bra när körde med vitt filament (även det ABS).

Jag har just nu tre rullar två vita och en svart, den svarta vet jag att den är ABS eftersom att den är den enda som är svart och jag vet liksom vad jag beställde.
De vita är jag mer osäker på men jag vet att jag beställde en av varje sort. På den ena rullen så är ytan mer mattaktig än på den andra och eftersom att ytan på den svarta rullen är mer matt så har jag bara gissat att den vita rullen med lite mer matt yta också är ABS (men jag kan ju ha fel).
I vilket fall som helst så är en rulle med svart PLA på väg hem :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Varför drar skrivaren med sig tråden?

Inlägg av Meduza »

Om du är osäker så är det rätt lätt att testa, bara att ta en tändare och prova bränna änden på en liten bit av respektive filament, det luktar distinkt av "bränd plast" om det är ABS, och inte alls lika starkt och lite sött om det är PLA.

Vad printar du på för tejp?
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Varför drar skrivaren med sig tråden?

Inlägg av EPG »

Vanlig maskeringstejp från Jula typ :?
Men testade även helt utan tejp nu sist eftersom att jag har sett folk på nätet som har kört utan.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Varför drar skrivaren med sig tråden?

Inlägg av Meduza »

Vad är din printbädd i för material när du säger att folk printar direkt på bädden?
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Varför drar skrivaren med sig tråden?

Inlägg av EPG »

Det är en 3mm aluminiumplåt.

Hittar inte det videoklippet just nu men det var ett klipp som handlade om när någon skulle printa ut en fågel i ABS och sedan samma fågel i PLA för att man skulle kunna se skillnaden. Där skrev de ut direkt på bädden och använde en smörkniv/stekspade för att lossa objektet från bädden.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Varför drar skrivaren med sig tråden?

Inlägg av Meduza »

Direkt på aluminiumbädd låter spontant inte som att det borde fungera, säker på att dom i videon inte hade någon coating på bädden? (limstift, abs-juice, hårspray?)

ABS brukar man väl rekommendera att köra på Kapton eller 3M blå målartejp (all maskeringstejp fungerar inte lika bra)


(sen tycker jag väl personligen att ABS mest är trassligt och att du bör köra PLA i stället, men jag vet att alla inte håller med mig...)
Användarvisningsbild
JonasJ
Inlägg: 653
Blev medlem: 11 september 2007, 16:02:26
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: Varför drar skrivaren med sig tråden?

Inlägg av JonasJ »

Hej! Jag hade samma problem som du med att få ABS att fästa. Efter att ha köpt en rulle kaptontejp samt löser upp en bit ABS plast i aceton och målar det på tejpen har jag inte haft några problem att det släpper, snarare tvärtom! (Har en Solidoodle press)
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Varför drar skrivaren med sig tråden?

Inlägg av EPG »

Tack för tipset!
Var kan man köpa kaptontejp då?

Eller funkar det att måla på ABS upplöst i aceton på blå maskeringstejp?
För blå maskeringstejp borde det väl gå att hitta även av lite bredare modell?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Varför drar skrivaren med sig tråden?

Inlägg av Meduza »

EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Varför drar skrivaren med sig tråden?

Inlägg av EPG »

Bra med Ebay/Paypal, så länge det finns kulor på kontot så är det bara att klicka på beställ så dimper prylarna ner i brevlådan någon/några veckor senare :)

ABS verkar inte vara lika lätt att lösa upp i aceton som polystyren (plastbyggsatsmaterial) eller frigolit är. Det är mer som att lägga makaroner i vatten...
Men spelar roll, kaptantejpen kommer ju inte komma på ett par dar i alla fall.
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Varför drar skrivaren med sig tråden?

Inlägg av Anders Olsson »

Glasbädd, som min Ultimaker 2 har, verkar vara modellen annars.
Jag stryker bara på ett nytt lager Tesa Easy Stick-lim innan varje utskrift och värmer sedan bädden till 90-95 grader.
Detta fungerar klockrent för ABS, som är det material som jag skriver ut mest.
Lim är en väl fungerande metod även för XT (PETG) och många andra material. PLA däremot brukar gå att skriva direkt på en rengjord uppvärmt glasbädd.

Om du kör med glasskiva så är det viktigt att den tvättas ordentligt innan limmet läggs på. Använd diskmedel, torka den sedan med rent papper och sätt inga fingeravtryck på glaset innan limmet läggs på.
Det är också viktigt att munstycket inte är för långt från bädden, första lagret måste tryckas fast ordentligt.

Jag föredrar (tro det eller ej) ABS framför andra material då det kladdar mindre, tål mycket stryk och är extremt pålitligt i min maskin.
Användarvisningsbild
JonasJ
Inlägg: 653
Blev medlem: 11 september 2007, 16:02:26
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: Varför drar skrivaren med sig tråden?

Inlägg av JonasJ »

ABS är inga problem att lösa upp i aceton. Ta någon dl aceton och en misslyckad utskrift. Låt ligga några minuter i en glasburk (med lock förstås!). Det blir en mjölkvit blandning som du sedan kan stryka på bädden med en pensel.

Se här t.ex:
http://www.instructables.com/id/100-War ... /?ALLSTEPS

En annan lösning (som jag inte har testat men blivit tipsat om) är att pensla aceton direkt på skivan och sedan gnida en misslyckat utskrift direkt på bädden.

Nackdelen är det luktar en del så jag funderar på att köpa Buildtak
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... are-p87442

eller testa Anders Olssons förslag med lim.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Varför drar skrivaren med sig tråden?

Inlägg av Meduza »

Tesa Easy Stick är för övrigt helt fantastiskt på glasbädd, fungerar super med både ABS, PLA och Colorfabb XT, alla sitter som berget :)

Gjorde faktiskt en 3d-printad hållare för trekantiga tesa easy stick häromdagen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar