MIG + RF tråd + CO2 hur blir det?

Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23620
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

MIG + RF tråd + CO2 hur blir det?

Inlägg av Henry »

Ja som sagt om man MIGar med RF tråd och felaktigt använder CO2 hur blir fogen? Om det ens går att svetsa vls.
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: MIG + RF tråd + CO2 hur blir det?

Inlägg av limpan4all »

Jag vet inte egentligen. Men jag tvivlar på att det blir porfritt och därmed så kommer det att rosta. Dessutom så tror jag att det syre som frigörs kommer att förbränna en del av legeringsmetallerna så även därför blir det en dålig lösning.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23620
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: MIG + RF tråd + CO2 hur blir det?

Inlägg av Henry »

Har liknande känsla, tackar för det.
JOLO725M
Inlägg: 227
Blev medlem: 5 februari 2013, 22:25:15

Re: MIG + RF tråd + CO2 hur blir det?

Inlägg av JOLO725M »

Frågan e vad du skall svetsa, vad du har för krav.

Kan berätta om en pryl jag skulle göra en gång, var bara att tiga ihop enligt personen, inget förberedelsejobb, nästan bara smälta ihop med tig!
Väl på plats var det 4-5mm spalt i 1.25mm material, sjukskriven och jävligt ont orkade jag inte bry mig alls så jag matade i rostfri rulle i magen och körde med argon/co2-mix och det fungerade.
Spottade en del, men så e de ju med mag. Delen fick bekänna en del mekaniska påfrestningar efteråt, typ 200 kg brytkrafter och det sprack inte i fogen iaf.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23620
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: MIG + RF tråd + CO2 hur blir det?

Inlägg av Henry »

Det var lite mer att göra där ja, men intressant.

Det är för vakuum utrustning men till mig själv så att så länge det blir vakuumtätt och hyfsat rostfritt så är jag nöjd i princip, det räcker. Jag har pinnar för RF som funkar utmärkt annars som ger väldigt fina och blanka fogar av 316 eller 306 material vilket är samma som basmaterialet men de kostar en slant för bara några fåtal och det kan bli en del att svetsa. Men jag såg nyligen att RF tråd till MIG var bra billigare än jag trott men då jag bara svetsar stål med MIGen och då använder ren CO2, eftersom det är väldigt billig gas, så tänkte jag om det gått med enbart CO2 och ingen annan gas men som nämnts innan i tråden så tror jag inte det blir så överdrivet bra men fungerar kanske hyfsat. Tror sedan argonet i ditt fall nog gjorde en del positiva grejer för smältan.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: MIG + RF tråd + CO2 hur blir det?

Inlägg av danei »

Det är inte MIG om du använder CO2.
bearing
Inlägg: 11255
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: MIG + RF tråd + CO2 hur blir det?

Inlägg av bearing »

Jag testade faktiskt MIG (Argon) med senaste fyllningen av gasflaskan. Gillade det inte alls. Svetsen blev hög och smal. Jag tycker om när den blir bred och låg. Dessutom blev det ofta en ljusbåge, som i en TIG-svets, så fort trådmatningen var en aning fel. Det gjorde att tråden smälte ihop med munstycket hela tiden.

Häromdagen skaffade jag en tub ren koldioxid, och det är verkligen härligt att svetsa med. Bredare och lägre svetsar än med MISON, som jag haft tidigare.

Jag har provat rostfri tråd med MISON, och jag märkte ingen skillnad mot vanlig tråd. Möjligtvis legeras svetsen med kol ur koldioxiden, vilket gör svetsen sprödare. Så det kan ju vara anledningen till att man ska använda ren Argon vid svetsning i rostfritt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23620
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: MIG + RF tråd + CO2 hur blir det?

Inlägg av Henry »

Jo CO2 ger som jag förstått det en varmare båge så det tränger ned lite bättre och då det är varmare kan det ev då kanske göra att det flyter ut bättre, tycker också väldigt mycket om det. Nackdelen är att det kan sprätta rätt bra om det är lite skitigt underlag men annars är det helt ok tycker jag och går att svetsa rätt tjockt gods med det.
danei skrev:Det är inte MIG om du använder CO2.
Vet mycket väl att det heter MAG men brukar ibland skriva MIG av vana då det är oftast det som används av majoriteten.
JOLO725M
Inlägg: 227
Blev medlem: 5 februari 2013, 22:25:15

Re: MIG + RF tråd + CO2 hur blir det?

Inlägg av JOLO725M »

På så vis, undra om det inte var du som ville ha nån vakumpryl svetsad här på forumet för ett tag sedan?
De va krav på precision iaf, minns inte så mycket mer.

Har du 316L så funkar det ihop med det mesta rostfria, iaf som jag stött på. Även 321.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23620
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: MIG + RF tråd + CO2 hur blir det?

Inlägg av Henry »

Jo det var jag. Hade bara varit att smälta ihop sidorna och ingen filler behövdes, sammanlagd längd var knappt en 5 cm men ingen ville. Ingen direkt precisionen eller så utan mer att man fick ha lite koll så att inte en knivegg skulle påverkas av värmen från TIGen så det var ingen mm precison som behövdes eller så utan mer bara hålla koll på kniveggen.

Var då tvungen att göra det med MAGen istället som jag visste inte var bra för detta och det höll på att gå åt fanders. Det sprätter ju en del med ren CO2 så kniveggen skadades då 2 loppor hamnade rakt på den och smälte den yttersta kanten vilket absolut inte fick hända, även när jag täckt över det hela med högtemp filt. Det gick dock att svarva till med nöd och näppe som tur var.

Detta var innan jag fått tag på RF pinnar som nog hade fungerat lite bättre i i alla fall stänk avseendet. Bra 316L funkar till det mesta.
bearing
Inlägg: 11255
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: MIG + RF tråd + CO2 hur blir det?

Inlägg av bearing »

Anledningen till att jag fyllde Argon var att jag ville prova att TIG-svetsa. Jag har ett slangpaket för TIG, samt en ESAB Miggy 125. Min plan var att bygga elektronik som skulle matas av Miggy 125 (spänningskälla), och ge ut konstant ström för TIG-svetsning. Först ville jag bara testa om det ens skulle funka att tända ljusbågen, så jag ordnade "konstant ström" genom att bygga ett effektmotstånd av rostfri ståltråd och koppla i serie med slangpaketet med hjälp av några startkablar. Det funkade! jag kunde TIG-svetsa! men det blev en ganska svag värme. Då testade jag att helt enkelt ta bort motståndet. Och det visade sig fungera ännu bättre. Var kul att TIG-svetsa, och efter lite träning blev resultatet hur bra som helst.

Men man måste ha Argon. Jag testade först med MISON 18. Det var svårt att tända och behålla ljusbågen. Dessutom blev elektroden och munstycket belagda av ett tjockt lager kol efter ett tag. Med Argon var det hur enkelt som helst. Bara en kort skrapning så tändes bågen, och hölls tänd utan några som helst problem. Med MISON 18 var jag tvungen att ha ett högt gasflöde för att få till en ljusbåge, så flaskan tog slut fort. Med Argon kunde jag ha så lågt flöde som regulatorn klarar att ge. Det är bara precis så att man kan höra gasen börja sippra ut, och sedan en aning mer. Tyvärr glömde jag stänga kranen på Argon-flasken innan semestern, så nu är den slut, då jag har ett lätt läckage i systemet. Det har bara hänt en gång tidigare på 15 år att jag glömt kranen. Så det var ju rätt surt, med 600 spänn ut i atmosfären. Nu skaffade jag en konverterad brandsläckare att MAG:a med, och väntar med att fylla Argon tills jag har behov av att TIG:a igen.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23620
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: MIG + RF tråd + CO2 hur blir det?

Inlägg av Henry »

Ja TIGa hade varit väldigt kul. När jag skulle fixa ihop vakuumgrejen så visste jag att det skulle bli svårt att MAGa ihop pga sprutet så jag testade då först att använda MAGen som en TIG så jag tog en 1.5 mm volframelektrod (inte alls för en TIG utan det var bara en ren volframtråd på 1.5 mm) och slipade till den lite så den blev rund. Sedan satte jag elektroden i hålet för tråden i MAGen och tryckte till så det satt och så har man automatiskt en gasdysa och således så nära en TIG man kan komma.

Jag hade sedan innan köpt en liten flaska helium (Teknikmagasinet för hutlösa summor) som skulle vara till helt andra grejer men det var den enda inerta gasen som jag hade. Kopplade in den på MAGen så jag fick gas i dysan och kopplade inverter trafon för pinnsvetsning till rätt kablage så styrkan var reglerbar.

Det var ett helvete att tända bågen för bågen slocknade hela tiden om den ens tändes men efter säkert nära 10 försök med olika strömstyrka och petig avståndshållning och vet inte alls så fick jag en fin fog på ca 2.5 cm längd, sedan var gasen slut.

Detta var bara ett test för att se om det gick och sedan TIG svetsa vakuumgrejen men hade jag vetat att det var så här fruktansvärt lite gas i dessa flaskor hade jag svetsat på rätt ställe direkt men det hann jag alltså inte. Men det var kul det lilla det blev och hade jag haft mer gas hade det varit 100% möjligt att TIG-svetsa grejen på detta vis. Sedan kostar visserligen inte en TIG-sats så mycket, men gas kommer alltså att saknas så det blir MAG och CO2 en tid framåt.
bearing
Inlägg: 11255
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: MIG + RF tråd + CO2 hur blir det?

Inlägg av bearing »

Det behövs högre spänning för att svetsa med helium. Har för mig att ljusbågen har spänningsfall runt 25V med helium, och runt 10V med Argon. Jag har en flaska helium också, men har inte lyckats tända bågen med Miggy som spänningskälla.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23620
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: MIG + RF tråd + CO2 hur blir det?

Inlägg av Henry »

Ok, kan vara förklaringen då. Att inte sedan volframtråden hade torium i sig gjorde ju säkert också en liten del för min del.
bearing
Inlägg: 11255
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: MIG + RF tråd + CO2 hur blir det?

Inlägg av bearing »

Vad gör Toriumet?

Jag minns inte om min elektrod hade torium.
Skriv svar