Epoxigranit

janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Epoxigranit

Inlägg av janaf »

Jag startar en ny samlingstråd för epoxigranit, EG för idéer, funderingar, frågor runt materialet.

Det finns en utmärkt tråd av krille356 http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=44084 men vi som håller på med andra projekt borde väl skriva på annan håll.

Själv så har jag lite funderingar här:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=57482

EDIT: Epoxigranit, även kallat epoxybetong är ett finbetongliknande material som man får genom att blanda sten/grus/sand med epoxy. Om den är välgjord så har den en del egenskaper som påminner om gjutjärn: bra inre dämpning, ungefär samma elasticitetsmodul och tryckhållfasthet. Epoxigraniten kryper dessutom inte när den härdar.

Epoxigranit lämpar sig därför bra för att bygga enstaka maskinstativ då man i princip kan gjuta det själv.
Senast redigerad av janaf 5 mars 2012, 07:27:09, redigerad totalt 2 gånger.
janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Re: Epoxygranit

Inlägg av janaf »

Enligt krille356 så är en vibrator för EG-gjutning med 18000 vibrationer per minut för snabb. Det fungerar bättre med lägre frekvens. 18000/min

Den här http://www.wamgroup.com/contents/rangeM ... &codlang=1 borde ge 3000/min
Det finns två sådana till salu på en nätauktion i Stockholm och jag tänkte lägga ett bud. Får jag den till ett bra pris så kan jag avvara en och kanske en till när jag är klar med mina gjutningar.

Den drivs med 3-fas, 180W, väger 7kg, mått ca 100x200mm. Jag har en omformare för variabelt varvtal som jag kan köra en sådan på, enfas in, trefas ut.
danielpublic
Inlägg: 280
Blev medlem: 21 oktober 2011, 17:18:41
Ort: Krabbledes kring dig. *snap* *snap*

Re: Epoxygranit

Inlägg av danielpublic »

Finfint initiativ! :tumupp:
Kommer definitivt ha nytta av tråden framöver, jag hoppas dock att kunskapen kommer för resurserna. Det är som förhoppningsvis inte bekant så jobbigt när man begriper att man inte begrep bättre. Passar på att lägga till RepRap-wikins sida om just Epoxy granit, då det finns/kommer dyka upp något matnyttigt där!
janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Re: Epoxygranit

Inlägg av janaf »

Att nosa upp priser och läsa datablad är jag rätt bra på :-)

Jag har letat efter:

- Lösningsmedelsfri, för att den inte ska krympa under härdningen
- Låg viskositet, för att kunna blanda väl
- Lång öppettid för att hinna, långsam härdning för att hålla härdtemperaturen nere.

Här är några alternativ från PoxiSystem, Tyskland. Allt är för ca 13kg epoxi, som bör räcka till ca 130kg EG.

12-14kg är en kvantitet som bör kunna skickas med vanligt postpaket eller DHLs billigare varianter.....

Alla dessa tre kan man få potlife på 3-5 timmar, härdning på 24 timmar. Efterhärdning vid ca 50-60 grader ger starkare laminat.

"Tool-cast resin P", svart, för gjutning.
12.5kg, viskositet 10Pa/s, ca EUR 265 inkl tysk moms
Inte såååå lättflytande.

"Waterclear" Glasklar, för gjutning. Lösningsmedelfri.
13.7kg, viskositet 0.95Pa/s, 227 EUR inkl tysk moms
Lättflytande.

L1100 lamineringsepoxy med långsam härdare.
13kg, viskositet 1.6 Pa/s, Ca 204 EUR inkl tysk moms.

Jag tycker att priserna är väldigt bra! Viskositetsvärdena. Hmm, har ingen känsla för det.

Jag har letat lite efter jämförbara viskositeter men det enda jag hittat är att sirap ligger runt 10Pa/s och ricinolja run 1Pa/s
Biltemas epoxy är angivet som 0.1-0.2Pa/s ?!?

Edit: ändrat Pa*s till Pa/s

Edit: Biltemas epoxi säljs i burkar om 4.5 liter vilket bör vara ca 5-5.5kg, för 1000:-
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Re: Epoxigranit

Inlägg av Eson »

janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Re: Epoxigranit

Inlägg av janaf »

Jag behöver göra en del uppskattningar. Är det vettigt att räkna med

- densitet på ungefär 2.2 (kg/liter) på färdig EG?
- medeltal av 12% (vikt) epoxi?

Termiska expansionen verkar lite högre för EG än för stål (lägre än aluminium och gjutjärn). Är det så mycket så att man behöver fundera på det när det gäller armering och kulskenor?

Termisk expansion i m/C *10e-6

Kod: Markera allt

Aluminium      23
E-G            20
Rostfritt      17
Stål           12
danielpublic
Inlägg: 280
Blev medlem: 21 oktober 2011, 17:18:41
Ort: Krabbledes kring dig. *snap* *snap*

Re: Epoxigranit

Inlägg av danielpublic »

För att citera random snubbe på cnczone, kan/verkar plasticizer & superplasticizer för vanlig hederlig cement/betong vara något. Förr™byggdes bla betong-svarvar (.pdf sid.2), då det var enklare, snabbare & billigare än ja.. alternativen.

Mänskligheten verkar inte löst den biten uppenbarligen, även om nu utvecklingen i dubbel mening går framåt. Men det hindrar inte en från att köra lite "oldschool", speciellt om det nu kan dra ned kostnaderna/slit när maskinen/tillämpningen inte nödvändigtvis behöver gudalikakrafter för syftet. Man/jag vet med mig själv att jag blir så blind bland all data/kunskap som ska destilleras till något vettigt. [/rambling]

I vilket fall kan man nog använda det där till mycket kul om man nu blir lite kreativ av sig. Massan blir väldigt lättflytande (video), då man använder mindre vatten == en mycket mer kompakt och mindre porositet == starkare material.
janaf skrev:...- densitet på ungefär 2.2 (kg/liter)
- medeltal av 12% (vikt) epoxi?...
Räkna hellre högre, för det känns som man får göra en massa testgjutningar osv tills man begriper lite mer vad man pysslar mer. Samma sak där med volym, men jag har för mig någon i Fet-tråden ovan använde sig av ris för att uppskatta dito.

Förvånade nog verkar det som jag kommer prova på att gjuta något själv med, tidigare än jag själv är bekväm med höll jag på att säga.. ;P Nä men... jag ska använda mig av material jag har hemma (sand och blästermedel), göra en liten testgjutning med "billig" epoxy och skaffa något större än den mes/lillsudon jag har nu.
danielpublic
Inlägg: 280
Blev medlem: 21 oktober 2011, 17:18:41
Ort: Krabbledes kring dig. *snap* *snap*

Re: Epoxigranit

Inlägg av danielpublic »

Sådär ja, den skonsamma *bumpen*. Sitter och kollar priser, fann det här paketet: €55 Epoxy-resin L hardener-W300 för 3.3kg, pottid 300, härd viskositet 700. Sen då frakt på det, något annat smått osv, ~700kr för epoxyt. Inget nämns ang frakt till landet. Hursomhelst, verkar ha rätt egenskaper för ändamålet och räcker till måånga kilo. Kommer nog köra på bauhaus engelska sjösten och biltema lek-sand, "rätt" kostnadseffektivt att få erfarenhet och nån amatöröverbyggd maskin "bara för att", tills, eller snarare innan man begriper bättre. Det gamla vanliga: "Ah, but a man's reach should exceed his grasp, Or what's a heaven for?" osv. Man lär ändå fastna i ett, tu, tre maskinbudget == genomsnittlig årslön.

Bra verktyg för volym & vikt beräkningar:
· Aqua-calc; One to all measurement unit conversions.

Vad som jag däremot funderar på, är det här med vibration-behandlingen. Jag har inte någon kompressor, däremot har jag någon intet ont anande stepper-motor som man nog skulle kunna misshandla/offra för ändamålet?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Epoxigranit

Inlägg av TomasL »

Kolla med företag typ Hagmans, efter produkter såsom Golvepoxy och liknande.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Epoxigranit

Inlägg av Uttis »

Har någon hittat nått ställe att handla epoxy från? Mitt lager är nästan slut, har handlat av kompositfabriken tidigare men dom verkar ha lagt igen.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Epoxigranit

Inlägg av Glenn »

borde det inte vara bättre med stenmjöl av granit ?

det kostar ju typ ingenting heller om man fixar transporten själv.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Epoxigranit

Inlägg av Krille Krokodil »

danielpublic skrev:Vad som jag däremot funderar på, är det här med vibration-behandlingen. Jag har inte någon kompressor, däremot har jag någon intet ont anande stepper-motor som man nog skulle kunna misshandla/offra för ändamålet?
Kolla med maskinuthyrningsfirmor, när jag hyr mindre elmaskiner brukar det röra sig om någon hudralapp per dygn.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Epoxigranit

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lite OT, men om man ska göra, typ chassin kan man ju pröva flytspackel. Jag har en fundering på att göra en massiv bricka ca 20 mm tjock som överdel till en förstärkare. Mycket jobb får göras för att få alla hål på plats, gjuta in skruvar och muttrar och annat.
Ska armera med metallnät och ev slänga i lite småsten.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Epoxigranit

Inlägg av tecno »

slänga i lite småsten
det är bra för utfyllnad så man sparar på de dyra dropparna ;)
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4809
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Epoxygranit

Inlägg av gOry »

janaf skrev:Enligt krille356 så är en vibrator för EG-gjutning med 18000 vibrationer per minut för snabb. Det fungerar bättre med lägre frekvens. 18000/min
Hur länge måste man vibrera formen? När jag göt bordsskiva i betong så vibrera jag ur all luft med hjälp av slagborren i "billäge" och satte stora bilmejseln i sidan av formen och körde på flera ställen! Inte ett ända spår av luftbubblor i ytan.
Men de kanske är lättare att slå ur luften ur betong än epoxy!

Detta är ju intressant ifall man kan gjuta så man slipper planfräsa!
Skriv svar