PVB, EVA eller annat för att laminera glas?

Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2073
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

PVB, EVA eller annat för att laminera glas?

Inlägg av gunne »

Håller på att göra ett litet projekt i en kurs i industriell limningsteknik. Vi ska projektera för att laminera glas och har kommit fram till att PVB- eller EVA-film verkar vara det som gäller. Någon som har koll på dessa filmer?

Det jag har luskat fram är ungefär det här: Båda appliceras med vacuumsug och härdas med värme. PVB verkar vara lite känsligare för fukt och temperatur vid lagring än vad EVA är.

Det här behöver jag veta: Härdtid? Pris? Alternativa limmer?

Vi försöker hitta ett riktpris på nätet men det e omöjligt att hitta. Jag har ett nummer till en kille på 3M, men han har ju gått hem för dagen...

Finns det några andra alternativ? Någon UV-härdande variant kanske?

Det kanske inte finns så många limexperter här, men man kan ju testa...

/g
buscalle
EF Sponsor
Inlägg: 57
Blev medlem: 24 juli 2006, 14:23:04
Ort: Malmö

Epoxi rules!

Inlägg av buscalle »

Jag har limmat glas med epoxi. Närmare betsämt 6 stk 3 mm glas som front glas till en undervattenshus för videokamera. Glaset läckte inte.

Viskös epoxi långsamhärdande obs lösningsmedelsfri! och inget sånt där femtonminuters grejs. Vacuumsug länge och saedan är det bara att limma och se glad ut. Tänk på att epoxin är ett spaltlim och härdar inte rätt om du får för tunn fog.

// Christian
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Japp, epoxi fungerar fint. Har bara provat en gång, men det sitter riktigt bra och det syns inte att det är limmat. Dvs epoxin blir helt glasklar utan bubblor.
Skriv svar