Forma plåt

peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Min är gjuten i ett stycke, tung som f-n.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

dom få gångerna jag har behövt ha en större sådan så lånar jag en 60tons variant, klart smidigt att annvända när man behöver

skulle gärna ha en i garaget och ha lite olika formverktyg , men nu får jag knappt in ett pappersark till i garaget, suck

men prova med stålkula och gummiannhåll, går at dunka till med slägga om man inte är så nogräknad
idiotdea
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 juli 2006, 16:11:34
Ort: Vasa, Finland
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Sedan behövs det knappast 5 ton för att buckla en plåt lite. Det beror ju förstås på plåttjockleken, men om man antar att den är 1mm (vilket är rimligt till ett chassi) så kan jag inte tänka mig att det skulle behövas 5 ton.

Min intuition säger mig att du kan bygga en ram av 4*4" virke, eller liknande. Vad gör det fast det bångnar lite, när du ändå har slaglängd så det räcker till? Se bara till att bygga ramen så liten som möjligt...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Nej det är ju klart att det inte behövs några 5 ton eller så för det menar mer att jag tycker att det kan vara väldigt smidigt då man har bra koll och det inte behövs mycket kraft för att få en stor kraft.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Inlägg av Fräsen »

När man gör sådana omformningar av plåten som i det här fallet så är det praxis att man gör hålet först. Därefter trycker man till så att "gropen" bildas. Borra ett hål, kanske lite mindre än skruven, placera en kula i lagom storlek (enklast med kula) och dräm till med slägga med en vanlig spånskiva under. Du behöver inte göra grop i underlaget för det kommer att formas ändå.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29992
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Men plåten runt omkring då som inte ska forma sig, kommer inte den åka upp?
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Inlägg av Fräsen »

Nej, det brukar den inte göra. Det är ungefär som när man friformar med en hård gummidyna med bara ett "öververktyg". Skillnaden blir att spånet inte fjädrar tillbaka som gummit.
Användarvisningsbild
Spruft
Inlägg: 840
Blev medlem: 6 mars 2006, 16:33:24
Ort: Stockholm

Inlägg av Spruft »

Köp en sån här på Rusta :D

Var är det för något? Ser ut som om det ligger en form under och att pinnen pressar ned rund om någon mm per varv. Häftigt!
Skriv svar