Har du oljefläckar på kläder? I got the solution!

anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Har du oljefläckar på kläder? I got the solution!

Inlägg av anton »

Har du fått en oljefläck på något kläderplagg? Testat alla tidigare metoder, då har jag nog lösningen.

Biltemas bromsrengöring! Endast 39,90:-

Har hittils bara testat det på en blå sommarjacka och ett par vanliga ljusa jeans . Båda med två stora (~4-5cm/dam) kolsvarta oljefläckar som har legat och dragit in någon månad. Jeansen säkert ett år. Sprayen är självdunstande så man får hålla ganska nära och spruta på så det blir blött och sedan gnugga intensivt och spruta lite till och hålla på så. Fråga mig inte hur jag kom på att testa bromsrengöring på mina byxor men! Det fungerar, dock vet jag inte om det blir några fula fläckar på vissa material så ta det lungt och testa först lite på något ställe.

Bild

Man har ju nästan lust att beställa hem ett kompani, byta ettikett och sälja en tia dyrare! Skulle sälja som smör! ;D

EDIT: Wops, vet inte om detta har hamnat rätt.. Såg att någon annan tipsat om tjärspray så jag tänkte att jag skulle tipsa om detta också då.. men ni får väl flytta om inte annars..
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor
Inlägg: 236
Blev medlem: 6 juli 2004, 19:19:53

Inlägg av Lindqvist »

Hmm, på jobbet tvättar vi håret med bromsspray, när man har lyckats att grisa ner det ordentligt...

Håret sitter kvar och tappar inte färgen! :D
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

Haha, Undra om biltema vet vilken universalspray dom faktiskt lyckats gjort!? :D :lol:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Anledningen till att fungerar är nog för att det är så tunnflytande så det löser upp det mesta i oljeväg och det fungerar faktisk rätt bra med vanlig motorolja kan jag intyga dock inte lika bra som tunnflytande oljor. Annars så skulle jag starkt rekommendera avfettning på sprayflaska istället, det tar bort allt som har med fett, smuts och olja att göra och dessutom är det miljövänligt om man tar naturavfettning vilket jag alltid gör då den är billigast här på macken.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Olja gör det även lättare att få bort rost.

Man blir lite nyfiken på hur bra den här bromsrengöringsprayen är på sitt ursprungliga användningsområde. Det vore lite kul om den vore bra till allt möjligt annat förutom att rengöra bromsar med.. :)


Bra tips, Anton!
Tråden hade passat bra i Guider /FAQ --> Tips & Trix, men det fixar säkert någon moderator. :)
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Jag brukar tvätta bort oljefläckarna med lite lacknafta.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Jag kan sätta ett motstånd på att det är fotogen i dendär biltemaburken.

Avdelningen för värdelöst vetande: Man kan använda tändvätska istället för fotogen i fotogenlyktor :)
Khaki
Inlägg: 268
Blev medlem: 12 januari 2007, 01:04:13
Ort: Mölndal

Inlägg av Khaki »

Bromsrengöring är ett underskattat rengöringsmedel.
Det är mycket effektivt, även på bromsar!

Dock anser jag att Biltemas hör till dom sämre fabrikaten.
Verkar vara lite "vattnigt" och inte lika mycket fart i som
dom mer proffessionella fabrikaten. Man får väl vad man
betalar för.

Sedan luktar det gott också! :shock:
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor
Inlägg: 236
Blev medlem: 6 juli 2004, 19:19:53

Inlägg av Lindqvist »

Det är därför brudarna flockas runt mig! :D

Men så kör jag med Würth bromsrengöring, inte Biltemas.

Blev nyfiken på vad rengöringssprayen innehåller. Tabellen nedan kommer från Wurths säkerhetsdatablad.

Etanol 10-30%
2-Propanol 5-10 %
Nafta (petroleum), vätebehandlad lätt(<0,1% bensen) 60-100%
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

rehnmaak: Min erfarenhet är att tändvätska inte ersätter fotogen på ett bra sätt. Det brinner för dåligt. Snabbtändningen vill inte riktigt, och jag har hört att det sätter igen munstycken snabbare. Men du kanske menade att man kan ersätta lampoljan i en vanlig vek lampa. Där kör jag bara med tändvätska. Lampolja och tändvätska i princip samma sak, jag har inte märkt någon skillnad.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Jag menade just en sån lampa med veke som man kan skruva upp och ner för att reglera ljusstyrkan.
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor
Inlägg: 541
Blev medlem: 6 mars 2005, 13:54:31
Ort: Bromma

Inlägg av mrOh »

Jag rengör med BRÄKLEEN. Inbillar mig att den är orginalet, funkar iaf hur bra som helst.
Däremot försöker jag undvika långvarig kontakt med huden, så som hårtvätt är den utesluten :)

Dessutom anser jag att fläckborttagningsmedel fungerar utmärkt för att ta bort oljefläckar på kläder, om man följer anvisningarna.
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Något tändvätska är bra på att lösa upp är kåda, har inte hittat något som funkar bättre. Däremot är det även riktigt bra på att torka ut huden, händerna blir helt vita.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kontaktspray fungerar däremot ganska bra om man har mycket olja på händerna.

Bräkleen är toppenbra. Undrar hur CRC kommer på namnen egentligen.. :D
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Låter lika fånigt som HägenDasz.
Skriv svar