Mjuka upp aluminium

Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Mjuka upp aluminium

Inlägg av Uttis »

Skulle behöva mjuka upp några aluminium plåtar jag har men har inte riktigt koll på hur man gör.
Har sökt lite och fått lite olika svar, vad gäller för aluminium ska man värma upp det och kyla det snabbt för att mjuka upp eller ska det svalna sakta?

Har sett detta gjorts och då rödvärmdes plåten med gas sen ner i vatten men somsagt några säger ditt andra säger datt.

Har nog inte möjlighet att värma riktigt så varmt som man ska men jag tänkte lägga det i en ugn som kanske håller ~300C kan det ge nått eller är det bortkastat?
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Rödvärma Al är nog svårt eftersom den smälter innan den blir röd. Hårheten beror av legeringen. Det kanske är lite knappt med 300 grader jag skulle tro att mellan 500-600 grader är optimalt. Om du kyler efteråt spelar nog ingen större roll. Speciellt för Al är att den återfår sin hårdhet när den legat i fred några dygn.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

http://www.yrt.se/Dokument/Aluminium_oc ... ingar.html

Där står allt du vill veta om alu..
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Intressant!!, men oj vad mycket särskrivningar. Någon lite mer språkbegåvad än författaren borde ha gått igenom texten innan publicering då tom. lätt dyxlexiska jag reagerar på detta...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

;)
Författaren var bättre på materiallära än på Svenska, men men - mycket info finns det på sidan iaf...
Skriv svar