Gravera mässing?

SeniorLemuren
Inlägg: 7771
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Gravera mässing?

Inlägg av SeniorLemuren »

Skall gravera text på en mäsingskylt. Gravyrstiftet är 30 grader (15 x2 ) med 0.1 mm spets och 3.175 mm skaft. Varvtal, maxdjup, matningshastighet? Tecknen skall bli 0.5 mm djupa när det är klart.
carving nife.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hummel
Inlägg: 2256
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Gravera mässing?

Inlägg av hummel »

Vad är det för material i skäret?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8257
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Gravera mässing?

Inlägg av X-IL »

Det står Carbide i bilden så nån form av hårdmetall antar jag att det är. Mässing är lite svårt tycker jag, precis som alu så är vissa legeringar väldigt besvärliga. Var bra länge sen jag körde nåt nu så har inga siffror i huvudet, men med en så tunn spets så skulle jag nog inte gå speciellt djupt varje varv, så skulle nog dela 0,5mm i minst två delar.
ToPNoTCH
Inlägg: 4845
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Gravera mässing?

Inlägg av ToPNoTCH »

Diamonddrag tycker jag blir fint på mässing.
SeniorLemuren
Inlägg: 7771
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Gravera mässing?

Inlägg av SeniorLemuren »

hummel skrev: 7 maj 2021, 13:52:02 Vad är det för material i skäret?
När man anger Carbide så är det underförstått VolframCarbide som avses när det gäller skärande verktyg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6942
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Gravera mässing?

Inlägg av Teknikern »

Jag har en gammal "handjagare", en Gravograph och sist körde jag i rostfritt med just hårdmetall av nåt slag och mitt råd är kör lagom långsamt, gärna fram och åter i spåren för då blir det bäst resultat när det gäller metall.
hummel
Inlägg: 2256
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Gravera mässing?

Inlägg av hummel »

SeniorLemuren skrev: 8 maj 2021, 08:44:23
hummel skrev: 7 maj 2021, 13:52:02 Vad är det för material i skäret?
När man anger Carbide så är det underförstått VolframCarbide som avses när det gäller skärande verktyg.
Tänkte på dess kvalitet, är det ett högkvalitativt skär eller "kinaskit"?
Jag upplever det som stor skillnad i prestanda beroende på dess kvalitet.
SeniorLemuren
Inlägg: 7771
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Gravera mässing?

Inlägg av SeniorLemuren »

Kinaskit. Intressant påstående. För att komma fram till en sådan slutsats så krävs det en hel del erfarenhet av likadana stål från Kina respektive "högkvalitativ källa" och det har du förstår jag. Har du några exempel på typ av frässtål som du genom egen erfarenhet konstaterat är kinaskit, eller gäller det samtliga stål från samtliga Kinesiska leverantörer?

Dessutom så är jag naturligtvis hel införstådd med att man inte kan få exakta uppgifter på fräsdata m.m. Det beror ju självklart även på maskinens stabilitet. Jag trodde nog att de flesta skulle förstå att jag är ute efter "mellan tummen och stortån" när det gäller de efterfrågade parametrarna. Det är ju ingen verkstadsproduktion jag håller med på, det trodde jag de flesta visste.
Skriv svar