Oberth-maskin, hur enklast fästa stålkulor i sytråd?

Theseus
Inlägg: 17
Blev medlem: 23 februari 2021, 09:53:40

Oberth-maskin, hur enklast fästa stålkulor i sytråd?

Inlägg av Theseus »

Jag vill demonstrera Oberth-effekten, som jag tycker verkar kontraintuitiv, att samma kraft ger mer acceleration ju högre fart det som accelereras redan har. Ingen verkar känna till något sätt att demonstrera detta konkret annat än inom rymdfart. Så jag tänkte försöka göra det genom att filma en pendel (som Newtons vagga) med två kulor som kolliderar.

Jag har beställt stålkulor med diameter 20-30 mm. Innan jag som är ohändig börjar pula själv, hur skulle ni göra för att hänga upp en stålkula i sytråd?

T.ex. skulle man kunna knyta ihop trådarna till en slags "bur" som kulan läggs i. Eller så skulle man kunna lägga kulan på en bricka som man knyter fast trådarna i.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Oberth-maskin, hur enklast fästa stålkulor i sytråd?

Inlägg av Henry »

Tråd + superlim/epoxy = fixat.

Förstår dock sedan inte hur du tänkt uppvisa denna effekt med två kulor.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Oberth-maskin, hur enklast fästa stålkulor i sytråd?

Inlägg av Klas-Kenny »

Men alltså, nu har jag väldigt dålig koll på Oberth-effekten egentligen. Men nog är det inte så enkelt som "samma kraft ger mer acceleration ju högre fart det som accelereras redan har.", Det hade ju helt gått emot Newtons andra lag F=m*a.

Det är väl snarare hur det som accelereras påverkas av gravitation som ger effekten?
Således väldigt svårt att demonstrera i liten skala då små objekt inte ger mycket till gravitation.

Edit: Var tvungen att googla. Det är ju inte att det blir mer acceleration. Det är att den resulterande rörelseenergin ökar mer, med högre ursprungsfart. Vilket är en direkt konsekvens av det olinjära förhållandet mellan fart och rörelseenergi Ek=mv²/2.
Senast redigerad av Klas-Kenny 29 april 2021, 10:26:47, redigerad totalt 1 gång.
PF013
Inlägg: 319
Blev medlem: 6 december 2007, 08:44:23
Ort: Linköping

Re: Oberth-maskin, hur enklast fästa stålkulor i sytråd?

Inlägg av PF013 »

Är det inte inte så att du missförstått Oberth-effekten? Som jag förstår den så säger den att samma kraft under samma tid ger en högre ökning i kinetisk energi om hastigheten är högre, inte att accelerationen blir högre vid högre hastighet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Oberth_ef ... ms_of_work
Theseus
Inlägg: 17
Blev medlem: 23 februari 2021, 09:53:40

Re: Oberth-maskin, hur enklast fästa stålkulor i sytråd?

Inlägg av Theseus »

Jag spänner fast en gummisnodd runt kulan, som klämmer fast upphängningstrådarna.

Det är sant att det är tiden kraften verkar som ger Oberth-effekten, så det fungerar nog inte med stålkulor som är inelastiska med momentan kraftöverföring vid stöt. Hur ska den då demonstreras i vår vardag? Med en pysande luftballong?
Skriv svar