Bra borr för betong/sten?

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bra borr för betong/sten?

Inlägg av TomasL »

Skall man borra i berg, så är vanliga borrhammare tämligen meningslösa, hyr en tryckluftsdriven cobra i stället, så blir det lite resultat.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Bra borr för betong/sten?

Inlägg av Teknikern »

jihe skrev: 24 april 2021, 22:26:26 Ni som skärper borren, borrar ni i betong eller granit?
Både ock, granit och andra bergarter fungerar hur bra som helst att få hål i med en Hilti TE27, det är en sån jag har och den har ätit mycket sten genom åren men som sagt, vassa och framförallt raka skär som inte är slitna i sidan är en förutsättning för att det ska funka och jag kör upp till 32mm utan problem.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Bra borr för betong/sten?

Inlägg av Teknikern »

GastonDeVille skrev: 25 april 2021, 10:58:57 Lärde mig den hårda vägen att låta borret svalna mellan hålen. Blev lite för ivrig i början. Det är bra att ha 2-3 stycken att växla mellan. Och kör man konstant kan maskinen behöva sig en paus också. Nu råkade jag få låna en kraftig Metabo som pallade att köra nästan konstant.
Behöver man inte bry sig om att det blir blött så lägg vattenslangen bredvid hålet och låt en tunn vattenstråle kyla och smörja, det gör underverk och då håller sig skäret vasst längre samt att det går fortare att borra.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bra borr för betong/sten?

Inlägg av Glenn »

Jag försökte kyla när jag borrade med berborren, men det gick fan inte, det blev så otroligt kladdigt och inget blev egentligen bättre av det.

Men visst, det är väl kanske skillnad då det är en bensindriven bergsborr som trycker ut kaxet med hjälp av avgaserna.

Dessa borrar är väl kanske också mer gjorda för långvarig drift.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bra borr för betong/sten?

Inlägg av säter »

säter skrev: 24 april 2021, 20:59:47 man ska inte trycka på för hårt med en borrhammare.
Maskinen ska göra jobbet.
Det är här många gör felet.
Trycker man på som en idiot, då övergår borrhammaren till att bli en slagborrmaskin.
Då blir det hett och till slut smälter lödningen till hårdmetallskären.
Skriv svar