Problem med att borra upp en låsbult

jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Problem med att borra upp en låsbult

Inlägg av jihe »

Ja, det där var djupt, det krånglar ju till det. Har du en slagmejsel? Inte för att jag har en absolut känsla av att det skulle funka, men att jacka upp skruven med en dremel och sen köra med ett rakt bits i en slagmejsel skulle nog vara något jag skulle testa innan jag transformerade fälgen till spån. Med en stor jäkla slägga.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Problem med att borra upp en låsbult

Inlägg av Glenn »

de flesta slagskuvmejslar brukar ha ett 1/2" fyrkantsfäste om man plockar bort "chucken" f.ö.
Användarvisningsbild
BallInPlay
Inlägg: 429
Blev medlem: 5 november 2004, 18:23:55
Ort: Julita
Kontakt:

Re: Problem med att borra upp en låsbult

Inlägg av BallInPlay »

Glenn -> Fabrikatet på filarna verkar vara 'Procut' det är allt jag kan utläsa på förpackningen. Något 5-pack med vi hade på jobbet som togs ut på 'Hyrmaskiner' lokalt här i stan.
Används bla till att kapa lagerbanor på rasade kullager så nog ganska hårda. Körde nog med rund-nos ha 1cm grov rakt in bara med 'miljonvarvaren'. Visir o handskar på såklart.

Ett annat 'bonnknep' är att lossa övriga bultar o sen köra runt lite med lite kurvtagningar så brukar det kunna hjälpa till att få låsbulten att släppa med. Passa så du inte tappar hjulet bara ;)
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Problem med att borra upp en låsbult

Inlägg av jihe »

Att köra med en skruv skulla jag också testa, men jag vågade inte föreslå det.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: Problem med att borra upp en låsbult

Inlägg av RDX* »

Jag hörde med den lokala däck firman vad de gjorde. Där körde de med en avdragningshylsa. Men de gällde att de kunde slå på hylsan ordentligt. Egentligen ville de inte hålla på med sådant. Så de brukade skicka kunderna till en liten bilmekaniker i kvarteret. Där bedömde de först om det gick med hylsa. Om inte det gick så borrade de och sedan gick lös med en slipmaskin. Oftast fick man slipa bort största delen av skallen, där problemet satt.

Jag har nu köpt lite stift för hårdmetall, och en rasp som kanske också fungerar.
verkstaden
Inlägg: 572
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Problem med att borra upp en låsbult

Inlägg av verkstaden »

Jag skulle slipa ett betongborr riktigt vasst och borra hål i centrum rätt genom svets och allt, sedan slå in en rejäl torx/tolvkanttapp i hålet. Det är i alla fall ett billigt sätt att testa...
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Problem med att borra upp en låsbult

Inlägg av Teknikern »

Billigaste betongborren, spetsen slipad som vanlig borr och låååågt varvtal med maximalt tryck kör jag med när jag ska få bort "glasbitar" aĺa avdragarpinnar, grispittar och annat som folk lyckats dra av i div. bultar. Är materialet snett avdraget gäller slipning så anliggningsytan blir rak i centrum och borrbussning som styr borren annars är det dödsdömt. Borrbussningen får man tillverka själv med dom mått som krävs.

Jag börjar aldrig svetsa på avdragna bultar, kan jag inte få in värme, slå på en för liten hylsa, då är det bara att svarva borrbussning och borra som gäller och det är hit grejerna kommer när verkstäderna gett upp eller dömt ut det hela. Jag har räddat mycket gods, sist var det ett topplock för 20,000:- som fick en avdragen utdragarpinne som satt i ett glödstift fixat.
Skriv svar