Mäta hårdhet på gummi, Hur???

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Mäta hårdhet på gummi, Hur???

Inlägg av TomasL »

Hur fasiken mäter man hårdheten på en färdig gummi-produkt och översätter detta till Shore.
Standard Shore går ju inte.

Skulle vilja mäta hårdheten på nina TTY Hammargummin, så man kan hitta ett material för att kunna skriva ut sådana.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Mäta hårdhet på gummi, Hur???

Inlägg av hummel »

Med en "Durometer", hårdhetsmätare. https://www.mcmaster.com/durometer välj rätt skala.
Det finns billiga kinesiska som troligen är tillräckligt bra.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mäta hårdhet på gummi, Hur???

Inlägg av TomasL »

Problemet är att hårdhetsskalorna är baserade på ett visst utförande av ett prov, för shore har jag för mig att det skall vara 30mm i diameter och 6 mm tjockt.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Mäta hårdhet på gummi, Hur???

Inlägg av hummel »

Vilken shore-skala ska du använda? 00, A och D är vanliga för gummi/plast.

https://en.wikipedia.org/wiki/Shore_durometer
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mäta hårdhet på gummi, Hur???

Inlägg av TomasL »

Vedt ej, det som filiamenttillverkarna använder på sina flexibla material. Gissar att de flesta anger Shore A.

Det här har jag hittat https://www.ndsseals.com/knowledgebase/hardness-rubber/
The most commonly used method is the Shore A measurement. This measurement follows the ISO 7619-1 standard, where the test material has a thickness of 6 mm. A disadvantage of this method is that for smaller and thin products it is not possible to measure the hardness of the rubber. Therefore the hardness in Shore A is measured on specially produced test plates. These test plates are manufactured from the same material as the articles themselves. This is done by means of special laboratory equipment with a standard production method. In this way, the data from different recipes can be easily compared with each other. A comparison between different products is hardly possible. The shape of the product influences the measurement when it is carried out on the final product, despite the fact that the different products are made from the same basic material.
ENligt denna texten så kan man inte mäta på en befintlig produkt.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Mäta hårdhet på gummi, Hur???

Inlägg av hummel »

Jag mäter ofta på svampgummidäck för miniracing och då det intressantast att mäta gummit limmat på fälgen, dvs verkligheten.

Jag har Ninjaflex Shore 85A och Formlabs flexible 80A.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mäta hårdhet på gummi, Hur???

Inlägg av TomasL »

Om jag skickar upp ett hammargummi till dig, kan du då på nått sätt fastställa vad som kan vara lämpligt.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Mäta hårdhet på gummi, Hur???

Inlägg av hummel »

Det kan jag troligen, 3D-skrivarna har lätt tillgängligt material från 50A till 95A, jag råkar även ha rulle PLA flex från Ultimaker som är avsevärt hårdare.
Jag kan skriva ut i olika material och jämföra med originalet även om man inte kan fastställa hårdheten efter korrekt standard.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mäta hårdhet på gummi, Hur???

Inlägg av TomasL »

Då gör vi så, blir väl inte förrän efter helgen, pma mig dina adressuppgifter.
Skriv svar