Val av material

Chael Sonnen
Inlägg: 5
Blev medlem: 9 juli 2020, 17:45:38

Val av material

Inlägg av Chael Sonnen »

Jag är fortfarande i idéstadiet, trots att tankarna har funnits där ett par år nu, med ett projekt och jag skulle behöva lite råd.

Jag vill göra en Thors hammare med en inbyggd elektromagnet och som man därmed kan slå igång och då fastnar den på stålplattan som ska vara dess ställning. Det är själva "huvudet" som jag funderar på vad jag ska använda mig av för material då jag vill att det ska vara som ett skal där det finns plats inuti för ett batteri och elektromagneten. Mina förslag hittills har varit epoxiharts, zink eller aluminum. Så kom gärna med egna förslag samt för & nackdelar med de olika materialen och om det är något annat jag bör tänka på.

Önskemål:
* Låg vikt
* Icke magnetiskt
* Inte för sprött så att det inte uppstår sprickor när man sätter ned hammaren
* Inte för tänjbart så att det inte deformeras om man försöker lyfta hammaren när magneten är igång
* Möjligt att gjuta själv, så max 1100 °C eller så
* Rimligt pris
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Val av material

Inlägg av Glenn »

Hur tänkte du lösa att få in batteri osv ? en lucka ? gjord hur ? ..det påverkar materialvalet en del tycker jag.
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Val av material

Inlägg av vaxfan »

Batteri han man väl ha i handtaget alá stavficklampa.
Inga problem att få in ett par 18650 celler i serie, om det nu inte ska vara en minihammare.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Val av material

Inlägg av GastonDeVille »

Kom att tänka på aramidfiber även känd som Kevlar

Önskemål:
* Låg vikt = ja!
* Icke magnetiskt = ja!
* Inte för sprött så att det inte uppstår sprickor när man sätter ned hammaren = går inte att spräcka... nja själva epoxiplasten kanske men inte fibrerna.
* Inte för tänjbart så att det inte deformeras om man försöker lyfta hammaren när magneten är igång = beror på men går att göra rätt styvt.
* Möjligt att gjuta själv, så max 1100 °C eller så = ja.
* Rimligt pris = beror på vad man jämför med men om man jämför egenskaper så.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Val av material

Inlägg av TomasL »

Ursäkta en idiotisk fråga, men vad är en "Tors Hammare", förutom en skröna och ett verktyg i nordisk mytologi.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Val av material

Inlägg av säter »

Jag tänker direkt på Ingemar Johansson.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Val av material

Inlägg av Gimbal »

TomasL skrev: 12 mars 2021, 14:12:50 Ursäkta en idiotisk fråga, men vad är en "Tors Hammare", förutom en skröna och ett verktyg i nordisk mytologi.
Inget, det är precis vad det är. Han vill förmodligen bygga en egen liknade den som kan ses i diverse Hollywood filmer.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Val av material

Inlägg av TomasL »

Ok, dvs en kopia av den som används i filmerna THOR mfl.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Val av material

Inlägg av rvl »

Skulle alvarligt fundera på att sätta magneten i "ställningen" i stället, med möjlighet till kraftigare strömförsörjning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Val av material

Inlägg av TomasL »

Eller också gör man en som inte behöver någon strömförsörjning
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Val av material

Inlägg av hummel »

TomasL skrev: 12 mars 2021, 14:12:50 Ursäkta en idiotisk fråga, men vad är en "Tors Hammare", förutom en skröna och ett verktyg i nordisk mytologi.
Tror det är en sådan här
Chael Sonnen
Inlägg: 5
Blev medlem: 9 juli 2020, 17:45:38

Re: Val av material

Inlägg av Chael Sonnen »

Glenn skrev: 12 mars 2021, 09:59:14 Hur tänkte du lösa att få in batteri osv ? en lucka ? gjord hur ? ..det påverkar materialvalet en del tycker jag.
Antingen bygger jag in batteriet och leder kablar genom handtaget/skaftet så att man kan ladda upp det eller så får jag ha en lucka av något slag, beroende på materialval så kan jag tänka mig att skära ut ett hål och sedan montera något lämpligt gångjärn.
GastonDeVille skrev: 12 mars 2021, 14:10:50 Kom att tänka på aramidfiber även känd som Kevlar

Önskemål:
* Låg vikt = ja!
* Icke magnetiskt = ja!
* Inte för sprött så att det inte uppstår sprickor när man sätter ned hammaren = går inte att spräcka... nja själva epoxiplasten kanske men inte fibrerna.
* Inte för tänjbart så att det inte deformeras om man försöker lyfta hammaren när magneten är igång = beror på men går att göra rätt styvt.
* Möjligt att gjuta själv, så max 1100 °C eller så = ja.
* Rimligt pris = beror på vad man jämför med men om man jämför egenskaper så.
Helt klart intressant! Ska absolut ta och kolla upp det. Har du någon erfarenhet av att arbeta med det själv eller tips på leverantörer?
rvl skrev: 12 mars 2021, 14:29:06 Skulle alvarligt fundera på att sätta magneten i "ställningen" i stället, med möjlighet till kraftigare strömförsörjning.
Jag har gått i de tankarna också men jag har svårare att se hur jag ska kunna sätta igång/stänga av magneten lite stealthy om den sitter på ställningen och inte på hammaren. Men i och med att den inte kommer att "användas" allt för ofta så kanske det är värt att tänka över detta en gång till då det skulle underlätta en del precis som du säger.
TomasL skrev: 12 mars 2021, 14:42:30 Eller också gör man en som inte behöver någon strömförsörjning
Hur tänker du att man ska ha en elektromagnet utan strömförsörjning?
hummel skrev: 12 mars 2021, 15:08:52
TomasL skrev: 12 mars 2021, 14:12:50 Ursäkta en idiotisk fråga, men vad är en "Tors Hammare", förutom en skröna och ett verktyg i nordisk mytologi.
Tror det är en sådan här
Det är precis en sån jag menar!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Val av material

Inlägg av TomasL »

Hur tänker du att man ska ha en elektromagnet utan strömförsörjning?
Naturligtvis inte, men varför elektromagneter, vanliga neodym-magneter funkar bättre till det du villl uppnå.
Chael Sonnen
Inlägg: 5
Blev medlem: 9 juli 2020, 17:45:38

Re: Val av material

Inlägg av Chael Sonnen »

TomasL skrev: 12 mars 2021, 18:32:30
Hur tänker du att man ska ha en elektromagnet utan strömförsörjning?
Naturligtvis inte, men varför elektromagneter, vanliga neodym-magneter funkar bättre till det du villl uppnå.
Det jag vill uppnå är att man inte ska kunna lyfta hammaren om man inte stänger av magneten. Så att barnen kan få testa lyfta och då känna sig värdiga.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Val av material

Inlägg av TomasL »

Du kan göra exakt samma sak med vanliga magneter, rätt vanligt med sådana verktyg inom verktadsindustrin, dessutom väldigt enkellt att tillverka.
Skriv svar