Torktid kretskortslack? PRF 202

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Torktid kretskortslack? PRF 202

Inlägg av JimmyAndersson »

Go kväll. :)

Jo, det här med torktiden på kretskortslack:
Jag lackade för ca 4 timmar sedan och det är fortfarande lite klibbigt.
Börjar bli lite ..lack. :roll:
Så hur lång tid tar det? (Hittade bara säkerhetsdatabladet.)

Jag testade lite med hårtork, men jag har aldrig riktigt tyckt att det fått något man målat att torka fortare.
Sedan är ju den här lacken genomlödningsbar, så man vill ju inte elda på för mycket...


Vad jag lackade?

Öhmpf... mina glasögonskalmar. :oops:

Långa eller korta förklaringen på det?

Ok:
Färgen har lossnat sedan en (för lång) tid tillbaka och idag tröttnade jag och tänkte måla om dem.
Rengjorde allt som en hyperpedantisk kirurg och skulle just spraya. Men den tänkta färgen var slut. Då tar vi väl svart då...!
Men där var det stopp i munstycket. Försökte rengöra med allt från aceton och en smal ståltråd, till tryckluft och hett vatten, men icke. Hade inte heller något annat munstycke av rätt sort på någon annan sprayburk.
Så då fick jag lösa färgproblemet med.... Gissa?
Nä, fel. Det blev kretskortslack. :mrgreen:

Apropå det: Nån som vet torktiden för kretskortslack?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Torktid kretskortslack? PRF 202

Inlägg av JimmyAndersson »

Det verkar ta tid...

10 timmar sedan jag lackade och det är fortfarande lite klibbigt. Inte riktigt lika mycket som när jag startade tråden, men ändå...

Att värma var en dum idé. Provade lite i ugnen runt 21-tiden. 60-70 grader i några minuter och lacken blev väldigt klibbig.

Utan glasögon ser jag suddigt på allt som är mer än 20cm bort. Så det har inte blivit mycket gjort idag. :)

Men jag testade att polera mina andra, repiga, glasögon (plast). Det gick ganska bra. Tandkräm var en bra polerpasta, men tyvärr är det mycket repor som är så pass djupa att man måste slipa ner mer. Trots att man inte känner dem. (Det känns helt blankt.)
Så det fick jag tyvärr ge upp, för den här gången i allafall.
(Har inget finare våtslippapper än 1200. Och stegen innan är 1000 och 600.)
Men det vore kul att lära sig.

Nåja, skalmarna till mina vanliga glasögon kanske torkar tills i morgon.....
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Torktid kretskortslack? PRF 202

Inlägg av Klas-Kenny »

Det var då inte lätt att hitta någon teknisk info alls om den där lacken. Undrar hur de kan sälja något alls av den mer än till privatpersoner med dålig koll.. :humm:
Framgår ju inte ens vilken typ utav lack det är.

Den lack vi brukar använda på jobbet, Electrolube APL, har i alla fall specad torktid på 24h vid 20°C.
Så om din lack är liknande, så tar det sin lilla tid.
Där emot torkar den på bara 4h vid 60°C och 2h vid 90°C. Så din tanke om att värma var kanske inte helt fel. Men det beror ju på lack-typ, och sen kanske den "strålande" värmen på väldigt nära håll ifrån en ugn är lite fel, vet inte.



Men vad jag verkligen undrar är, hur tusan tänkte du egentligen? :rofl
Om problemet var att färgen var avskavd, på vilket sätt hjälper det att lägga på en transparent kretskortslack?
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Torktid kretskortslack? PRF 202

Inlägg av Fortran »

Det är inte så att lacken ska härdas med UV-ljus?
Det gör mina kretskortslacker.
Skriv svar