Dremel klotrasp

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dremel klotrasp

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är ledsen men jag fattar inte vad du säger, skicka gärna en ritning :)

MVH/Roger
PS
Annars har jag tänkt nyttja såg i morgon, bifogar bilder på hur långt jag kommit.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Dremel klotrasp

Inlägg av MadModder »

Va... :D
Det är ju hur simpelt som helst. Biten är ju för liten för att fräsen ska vara stadig, och för liten för att hålla i samtidigt, eller hur?
Bygg upp med brädlappar runt om så anliggningsytan för fräsen blir större, och så tejpar du fast lilla biten så den inte lyfter.

Eller så skruvar du fast den i skruvhålen på en större bit och använder tvingarna på stora biten. För du ska väl inte fräsa genom skruvhålen?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dremel klotrasp

Inlägg av Spisblinkaren »

Krångligt :D

Ikväll har jag sågat ena sidan på ena brädans kanal.

Blev bättre än vad jag hoppats och definitivt bättre än första försöket ovan.

Detta duger för mig, farfar och hans primitiva verktyg skulle varit stolt över mig :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Dremel klotrasp

Inlägg av MadModder »

Krångligt? Det beror på hur man ser det.
Med fräsen hade du varit klar på 10 minuter, i torsdags. ;)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dremel klotrasp

Inlägg av Spisblinkaren »

Vet du vad?

En go vän våldgästade mig idag, han är som du mycket händig.

Så när jag frågade hur jag skulle kunna nyttja min Dremel handöverfräs så tog han ett gäng plyfa-pinnar jag hade liggande och visade mig.

Först då förstod jag vad du dravlade ( :D ) om.

Tyckte att hans bästa tips var att nästa gång skulle jag göra dom längre och kapa dom i efterhand för då kan man nämligen tvinga fast dom säger jag som om du var en idiot :D

Jag är superkass på allt vad mekanik, spegelvänt, uppochner och negativa tal innebär (minus minus, hur fan kan det bli plus? :humm: )

Har lyckats såga klart ena CT nu, blev mycket bra märkligt nog förutom att jag kört i sågen så att det blivit märken i ena 32mm-hålets kanter, nästa CT har jag tejpat med eltejp och kommer såga åtminstone ena slitsen i morgon.

Jag tvingade sågen lite idag så det kärvade, i morgon ska jag lyssna mer på vad min kära farfar alltid sa dvs "låt sågen göra jobbet".

MVH/Roger
PS
Jag kommer köpa ditt tips till en annan dag men en anledning till att jag svarade så dumt är att alla typer av inköp, som inte går att fixa i butik, är knöliga för mig då jag, helt frivilligt, inte äger några bankkort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dremel klotrasp

Inlägg av TomasL »

Tja, du kan gå till närmaste BauHaus och över disk köpa en överhandsfräs tillsats till din Dremel, och betala kontant.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dremel klotrasp

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit lite längre nu.

Idag fick jag sågat färdigt båda bitarna och nyttjade mitt stämjärn.

Gick enklare än jag trodde kanske för att jag stoppat sågningen vid toppen av en lamell.

Stämjärnandet blev riktigt bra faktiskt, vilade objektet mot min tågrälsbit och knackade med handen bara, sen har jag två 32mm-hål kvar att borra också där jag idag bara borrade två (ganska jobbigt faktiskt, man får vicka på borrmaskinen för att centrumborret ska ta).

Det enda som eventuellt inte blev så bra var att nu lyser skåran "rött".

Eventuellt målar jag över det med nån furufärg men jag tror inte det för det skall ändå synas kablar i typ regnbågens färger.

MVH/Roger
PS
På ett lite envist sätt har jag nu tjänat 200 spänn :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar