Söker 32mm 6-vägs rörkoppling i plast

Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Söker 32mm 6-vägs rörkoppling i plast

Inlägg av Oskar »

Allt finns ju på Ebay, men skall något sådant här verkligen inte finnas i butiker i sverige?
pvc_koppling.png
PVC 6-way

Det närmaste jag hittat är https://www.conbrait.se/product/test-ro ... vags-20mm/
De verkar dock bara ha en 20mm variant och det är lite för klent för min applikation.

Jag skall ge mig på att bygga en passiv Lindenblad antenn och ett sådant där "kors" vore så smidigt att använda. Den här artikeln beskriver principen, jag kommer dock bygga för mycket lägre frekvens, så de passiva elementen blir tyngre och måste sitta längre från det drivna elementet. 32mm rör kändes som en dimension som har förutsättning för att tåla lite snö, is vind.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Söker 32mm 6-vägs rörkoppling i plast

Inlägg av AndLi »

Har du kollat bauhaus aluminiumprofil byggsystem? De har några hörn och grejor... iof inte exakt det du frågar efter.. och jo jag tror skarvbitarna är i plast...
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Söker 32mm 6-vägs rörkoppling i plast

Inlägg av Oskar »

Tack för tipset!
Kollade nu och jag hittar ingenting mer än 4-vägs, och då ser de ut så här:
https://www.bauhaus.se/skarvbeslag-m-90
Ett annat problem jag får är att hitta icke-ledande profiler om jag väljer en lösning med fyrkantiga profiler, så jag tror inte jag går den vägen.

Ett alternativ hade varit att såga ut och bearbeta fram ett kors i plast och sedan klämma fast rören på det, men jag är lat och vill att detta skall gå snabbt.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Söker 32mm 6-vägs rörkoppling i plast

Inlägg av bobobo »

Ett vedträ som du borrar 6 hål i är ju snabbt och lätt?
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Söker 32mm 6-vägs rörkoppling i plast

Inlägg av Oskar »

I så fall gör jag det hellre i någon plast, typ POM i fräsen på jobbet. Men .. då skall jag få tag på en passande plastbit som är tillräckligt tjock samt stå vid fräsen, troligen i flera timmar, eftersom jag är ovan. Jag föredrar något jag kan sno ihop hemma med få verktyg och snabbt.
Med tanke på att det skall sitta uppe utomhus år efter år ogillar jag tanken på att använda trä.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Söker 32mm 6-vägs rörkoppling i plast

Inlägg av hcb »

Detta är en vild chansning, men kan båttillbehörsfirmor ha något? Det är inte helt olikt kopplingsstycken för båtkapell/däckställningar. Fast litet för många "uttag" tror jag tyvärr.


Edit: det var nog inte den bästa idén jag haft i år. Jag tittade in på Hjertmans.se men där fanns inget vettigt. Ursäkta villospåret.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Söker 32mm 6-vägs rörkoppling i plast

Inlägg av Oskar »

Ingen fara ...
Jag välkomnar alla slags spår, även villospår :mrgreen:

Jag beställde Ebay detaljen för några dagar sedan, så en lösning är på väg, även om det lär ta tid. Det gör nog ändå inget .. jag har inga problem att sysselsätta mig under tiden.
Skriv svar