Svarvstål/vändskärshållare till liten hobbysvarv?

EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Svarvstål/vändskärshållare till liten hobbysvarv?

Inlägg av EPG »

Jag köpte mig en liten begagnad hobbysvarv från ett dödsbo för något år sedan.
Jag skulle vilja komplettera denna med lite fler skärverktyg.

Jag har ju inte sysslat så mycket med maskinbearbetning sedan jag gick i gymnasiet runt millennieskiftet så jag är ju relativt grön inom detta.
Det jag vet är att det ska finnas matning på svarven men detta är bortkopplat av någon anledning, det följde med en låda med några kugghjul i plast men det saknas säkert något så vi får se om jag gör något åt detta senare.

Däremot är planen att sätta dit en frekvensomformare så jag kan styra varvtalet "steglöst" (eller nåja i 256 steg eller något sådant iaf.).

Det följde med lite smågrejer till svarven som t.ex. 2-3 vändskärshållare, en excenterchuck, spännhylsor dubborrschuck, snabbfästen för svarvstålen (däremot finns inte själva hållaren till snabbfästerna).

Som sagt så är jag ju ganska mycket nybörjare så då frågar man sig ju:
Vilken storlek ska jag ha? Hur mäter man? Vad innebär 8mm, 10mm, 12mm etc?
Har sett att det finns set med 6-8 olika typer av vändskärshållare att köpa från bland annat verktygsboden men är det lagom storlek eller ska jag kolla på blocket/tradera/ebay/wish/banggood/aliexpress?

Det vore ju trevligt om man kan välja en storlek så att vändskären går att få tag i någorlunda enkelt och att storleken/modellen inte är allt för special menar jag.
20201227_130006.jpg
20201227_130047.jpg
20201227_130125.jpg
Avståndet till dubbhållaren.
20201227_130147.jpg
Och tillslut lite av tillbehören.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av EPG 27 december 2020, 16:09:37, redigerad totalt 3 gånger.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Svarvstål/vändskärshållare till liten hobbysvarv?

Inlägg av jihe »

Det beror ju på hur stor maskinen är. Liten är ju rätt subjektivt, vad är det för svarv? Och vad är det för verktyg du har nu?
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Svarvstål/vändskärshållare till liten hobbysvarv?

Inlägg av EPG »

Jag la in några bilder i orginalinlägget.
Har absolut ingen aning om vilken tillverkare eller modell det rör sig om, det enda jag vet är att den är grön :P
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Svarvstål/vändskärshållare till liten hobbysvarv?

Inlägg av grym »

det är mycket smidigare med snabbfästen till verktygen, kostar lite men ska man svarva med flera verktyg så är detså pass smidigare att man vill ha det

hur är det med höjdinställningen på den där?
har faktiskt inte annvänt svarv utan snabbfästen :oops:

några snabbstålsverktug är trevligt till plast och trä

sedan är grunden ungefär
vanligt stål 90 graders, vanligt stål 45 grader
ett stickstål för att kapa,
en invändigt
har man det så brukar man kunna gör en hel del

välj stålhållare som man lätt köper skär till, kolla runt en del på ebay o.s.v
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Svarvstål/vändskärshållare till liten hobbysvarv?

Inlägg av Glenn »

EPG skrev: 27 december 2020, 12:29:24 Som sagt så är jag ju ganska mycket nybörjare så då frågar man sig ju:
Vilken storlek ska jag ha? Hur mäter man? Vad innebär 8mm, 10mm, 12mm etc?
Har sett att det finns set med 6-8 olika typer av vändskärshållare att köpa från bland annat verktygsboden men är det lagom storlek eller ska jag kolla på blocket/tradera/ebay/wish/banggood/alexpress?
Det är hur tjocka skaften är på hållarna till skären, rent generellt tycker jag man ska ha så kraftiga som ens fäste klarar av.

OBS! Tänk på attd et inte enbart handlar om vad som fysiskt får plats, utan även att skäret inte får komma för högt.

På min CJ18-svarv så passar tex 12mm skärhållare fysiskt, men i original verktygsfästet så hamnar skäret för högt så max i praktiken är 10mm.

MEN, köper man ett snabbfäste (och jag håller med övriga om att det vill man ha!) så passar 12mm då dom går att justera ner lägre.

Jag skulle gissa på bilderna att det är nåt liknande på din svarv, runt 10mm nånstans.


Tänk även på att dessa grejer finns riktigt billigt från kina numera..

exempel:

kit med fyra olika hållare , inkl skär AV SAMMA SORT (så man slipper köpa en massa olika) för 220:- inkl frakt: https://www.banggood.com/Machifit-10pcs ... 63771.html

Dessa är då 12mm men det finns mindre varianter med.

Här är ett enkelt snabbfäste med för 360:- : https://www.banggood.com/Mini-Quick-Cha ... 983345.htm

Likadant som jag har, dock är detta ganska enkelt, det finns betydligt stadigare saker som då kostar mer.

En stor fördel med detta fäste är dock att hållarna är billiga, och du vill ha flera (jag har 12 tror jag): https://www.banggood.com/14-12-Turning- ... 59166.html

Jag gav dock ca 60kr inkl frakt för mina.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Svarvstål/vändskärshållare till liten hobbysvarv?

Inlägg av säter »

Jag inbillar mig att stål till längdsvarvar skulle passa bra till sådana här "småttingar".
msp3
Inlägg: 89
Blev medlem: 24 mars 2008, 15:18:39
Ort: Skåne

Re: Svarvstål/vändskärshållare till liten hobbysvarv?

Inlägg av msp3 »

Kan ju vara läge att skaffa en skiva som lämpar sig att slipa HSS sparstål med på bänkslipen och en avrivare till denna samt lära sig lite grundläggande slipning av svarvstål. Det kommer man långt med och du kan specialtillverka verktyg efter behov.

Engelska Chronos säljer annars HM stål start set till en billig peng.

https://www.chronos.ltd.uk/product-cate ... the-tools/

Dessa riktar sig ofta till hobbyister så de tar samma skär för alla stål.

Här kan du också köpa HSS stål.


Finns ju massor av böcker om svarvningen annars. Exempelvis:



Typen av hållare du har på maskinen nu kan hålla fyra stål men kräver att du använder folie/underlägg för att få rätt höjd på verktygen.

Höjden på stål du behöver är från botten av stålfästet upp till centrum av spindeln. Lägre är ok men behöver underlägg, högre funkar inte.


Personligen skulle jag inte investera alltför mycket pengar på dylik svarv i form av snabbfästen och dylikt. Bäst att läsa på lite innan man köper på sig för mycket. :)
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Svarvstål/vändskärshållare till liten hobbysvarv?

Inlägg av NULL »

Du behöver absolut ta reda på vad den heter, det kan ju finnas en manual till den. 8)
msp3
Inlägg: 89
Blev medlem: 24 mars 2008, 15:18:39
Ort: Skåne

Re: Svarvstål/vändskärshållare till liten hobbysvarv?

Inlägg av msp3 »

Är det inte en Clas Ohlson svarv?

Hobby 450?

Bild




Se även: https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 0ccd3eed8c
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Svarvstål/vändskärshållare till liten hobbysvarv?

Inlägg av Glenn »

Det var ju extremt likt.

Dock lär ju clas ohlson köpt den av nån annan så den kan ju mycket väl vara annat fabrikat.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Svarvstål/vändskärshållare till liten hobbysvarv?

Inlägg av EPG »

msp3 skrev: 29 december 2020, 16:34:49 Är det inte en Clas Ohlson svarv?

Hobby 450?

Bild




Se även: https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 0ccd3eed8c
Jo det är det ta me tusan!
Dock är den jag har inte särskilt komplett jämfört med den på bilden :)
Men bra, då har jag något att utgå ifrån.

Edit:
Kollade på Classes hemsida nu, den excenterchucken Clas Ohlson: 50-8055 som de säljer är en likadan som den jag har och den verkar passa till någon hobbysvarv som heter HQ-500C Clas Ohlson: 30-6757. Dock verkar inte den heller finnas på hemsidan men eftersom att det är samma grejer så är nog den de säljer nu (fast som just nu är slut på lager) någon uppdaterad modell av den jag har.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Svarvstål/vändskärshållare till liten hobbysvarv?

Inlägg av EPG »

Nu har jag förkovrat mig lite till i ämnet.
Det verkar som att svarven i fråga är baserad på en modell som heter EMCO Compact 8.
Sedan verkar den modellen ha piratkopierats både lite här och lite där.
Clas Ohlsons modell verkar ju heta kort och gott: Hobby 460 men kollar man runt lite så finns den även under namnen HONDEN L-450, FERM MD350, Hobbymat etc. och verkar ha vidareutvecklats genom åren och senaste utgåvan verkar gå under varmärket Proxxon som säljs på Bauhaus och lite överallt.
thomas_gbg
Inlägg: 115
Blev medlem: 19 mars 2010, 17:43:15

Re: Svarvstål/vändskärshållare till liten hobbysvarv?

Inlägg av thomas_gbg »

Hade en sådan svarv och den hette Fu san 450 och var en kopia på EMCO Compact 8. Så det stämmer det du skriver. Byggde en del ångmaskiner med den. Både egenkonstruerade och gjutgods från Eskader. Ganska så bra maskin om man sköter om den. Bifogar en bild på en egenkonstruerade maskin jag byggde med den.
TIM_0017.JPG
TIM_0008.JPG
Skriv svar