Hur fästa laminatgolv på MDF-skiva?

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Hur fästa laminatgolv på MDF-skiva?

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har en kartong med golvlaminat som jag ska fästa på en MDF-skiva.
Laminatet är av märke Logoclick och har en ganska blank undersida som inte går att slipa av speciellt lätt. (I övrigt är laminatet gjort av MDF.)

Laminatgolv ska ju inte limmas, så jag kan inte vänta mig någon info från leverantören
och när jag söker på andra som använt laminatgolv till annat än golv, så hittar jag att de verkar använt montagelim, med blandade erfarenheter.

Jag har ett minne av att någon på forumet (kan det ha varit Huggbävern?) som i någon tråd skrev att trälim fungerar. Men det kanske bara gäller laminat med matt baksida.

Dubbelhäftande tejp fungerar nog, men jag ville skapa tråden för att kolla om det finns någon som limmat blankt laminat och hittat något som fungerar.
Så vad säger ni? :)

edit:
Det kommer att bli lite bitar över, så jag har möjlighet att testa olika metoder i förväg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Hur fästa laminatgolv på MDF-skiva?

Inlägg av AndLi »

Jag bör ha använt PL400 när jag gjorde luckan till vår krypgrund. Jag är dock inte helt säker på vad baksidan av det golvet är gjort av...
Använde också något montagelim som än så länge håller uppe pärlspont..

Men på slät blankt laminat hade jag nog attackerat baksidan först med vinkelslipen eller annat verktyg för att få upp en ojämnare yta för limmet att fastna på.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur fästa laminatgolv på MDF-skiva?

Inlägg av Glenn »

det är svårlimmat, jag försökte använda överblivet laminat till annat förut och få saker fäster på baksidan.

Jag har varit nyfiken på vad golvet på luckan ner i krypgrunden är limmat med för det verkar sitta.. ..tills jag var nere sist och det lossnade med en smäll..

på utseendet ser det ut som nån typ av montagelim, men beige..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Hur fästa laminatgolv på MDF-skiva?

Inlägg av JimmyAndersson »

Ni var snabba! Kul! :tumupp:
”Svårlimmat” var precis vad jag var rädd för. Tack... :mrgreen:
Men det skulle kanske gå med montagelim alltså.
Någon lite seg variant kanske.

Vinkelslip med flapdisc(?) (typ sandpapperbitar) var en bra idé. Kan vara värt att testa.


Kan passa på med de kommande funderingarna redan nu:
Jag behöver såga och fräsa laminatet. Sliter det mycket på verktygen? Någon risk för att kanterna på laminatet splittras, som med melanin? (Går iofs att undvika med tejp.)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hur fästa laminatgolv på MDF-skiva?

Inlägg av mrfrenzy »

Det är inte säkert att MDF och laminat rör sig på samma sätt över årstiderna.
Jag skulle använt något flexibelt montagelim.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur fästa laminatgolv på MDF-skiva?

Inlägg av Glenn »

när man sågar det sågar man ju antingen med ett "felvänt" blad (avsett för just laminat) eller så sågar man uppochner så splittringen sker på baksidan.

Jag slet ner flera blad när jag la in laminatgolv i mitt lilla elektroniklabb så jag skulle säga att det sliter ganska hårt.
PF013
Inlägg: 319
Blev medlem: 6 december 2007, 08:44:23
Ort: Linköping

Re: Hur fästa laminatgolv på MDF-skiva?

Inlägg av PF013 »

Japp, laminatgolv sliter ordentligt på fräsar, även hårdmetall (i alla fall billiga från Jula och Biltema).
_R_
Inlägg: 47
Blev medlem: 18 oktober 2020, 11:10:47

Re: Hur fästa laminatgolv på MDF-skiva?

Inlägg av _R_ »

Casco Superset är mitt bästa tips. Extremt "kletigt" innan det härdat. Lär gå att applicera även under vatten (ej testat).
Får det härda länge (gärna längre än vad som står angivet) under press blir det riktigt starkt men ändå flexibelt. Finns på Bauhaus.

/R
Skriv svar