Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av säter »

Men visst du kan lätt kontrollera att spindeln linjerar med supporten
Ja, det är i den änden man ska börja.
Står spindeldockan snett, då åker man ju på justeringen av dubbdockan igen.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Palle500 »

@Säter du är kungen av punchlines :-)
Ja det är bra att börja i rätt ända, men hur man än justerar på en liten billig svarv så är man lätt tillbaka på ruta ett efter div justeringar, det liksom ger sig själv när allt är lite glappt och skevt. Men för Glenn's behov är det en skaplig svarv. Fast ju bättre maskin en nybörjare använder ju bättre blir resultatet.
@Glenn kul att du envist kämpar på med svarven och fräsen, du passerar snart tröskeln när allt faller på plats och då kan du tillverka div roliga delar i maskinerna.
Ett tips är att köpa lite svarvämnen av plast (delrin) och aluminium även automatstål är lättsvarvade material.
https://www.tradera.com/profile/items/3 ... kencotrade

När jag började på 80 talet fanns det mycket bra utbildningshäften som verkar ha försvunnit och inte blivit digitaliserade, inte ens YT har någon spännande film om svarvens inställningar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av säter »

Man kan ju fixa till det som går.
Det blir så mycket roligare att använda maskinen då.
punchlines
Vad är det för något?
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Palle500 »

Att du oftast endast skriver en rad i dina inlägg, ibland med en rolig knorr på texten. Man får även dra svaren ur dig.

Vad betyder punchline?
(engelska punch line) komisk slutkläm, snärtig poäng (i komisk text, revynummer eller dylikt)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Glenn »

Det handlar ju alltid att göra det bästa med de förutsättningarna man har.

Ska göra lite tester och se vad som står fel och vad man kan göra åt det. Även om maskinen är klen vill man ju få allt så rakt och rätt som möjligt.

Fräsen är lite värre, glappet och avsaknaden av finmatning på Z stör mej oerhört mycket, skulle verkligen vilja ha en bättre, men för närvarande så står den där den står.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Palle500 »

Här har du en tråd på maskinisten om en ombyggnad av en Julafräs
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=23150
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av säter »

Glenn skrev: 7 november 2020, 14:52:28 Ska göra lite tester och se vad som står fel och vad man kan göra åt det. Även om maskinen är klen vill man ju få allt så rakt och rätt som möjligt.
Det är exakt så jag menar också.
I brist på en kontrolldorn kan du hjälpligt sätta en vanlig axel i chucken och mäta, med lite handpåläggning.
Nu var det ju problem med chucken också, kanske backskivan kan fungera bättre?
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Kulla »

Glenn skrev: 7 november 2020, 14:52:28 Det handlar ju alltid att göra det bästa med de förutsättningarna man har.

Ska göra lite tester och se vad som står fel och vad man kan göra åt det. Även om maskinen är klen vill man ju få allt så rakt och rätt som möjligt.

Fräsen är lite värre, glappet och avsaknaden av finmatning på Z stör mej oerhört mycket, skulle verkligen vilja ha en bättre, men för närvarande så står den där den står.
Du kan lösa finmatning med den här, så planerar jag göra med. Har redan fixat snäckväxel för det.

https://www.tradera.com/item/302433/426 ... ansportor-
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Glenn »

säter skrev: 7 november 2020, 15:14:57 Det är exakt så jag menar också.
I brist på en kontrolldorn kan du hjälpligt sätta en vanlig axel i chucken och mäta, med lite handpåläggning.
Nu var det ju problem med chucken också, kanske backskivan kan fungera bättre?
Fast vad jag förstå är alltid trebackschuckar så ?

Såg nån youtubefilmigår där dom proklamerade att man ALLTID ska spänna i samtliga "nyckelhål" också ? jag brukar bara spänna i ett ?

Iaf har jag ju noterat att det blir stor skillnad från gång till gång, om man lossar ämnnet och spänner det igen kan det gå från 0,08 till 0,02 i kast, så mäter man efter man fäster nåt och spänner om tills det blir bra så kan man ju få en mycket bättre centrering. Går säkert att få det ännu bättre med fyrbacksskivan, men det tar ju ett tag, ..Fast är det för en mätning kan man ju lägga lite tid.

kulla: Jo det går väl, men den har ju andra problem med, exempelvis att huvudet vrider sej på axeln, och glappet i spindeln osv.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Palle500 »

Skall altid finnas ett tydligt märke på den nyckelplats man skall dra åt chucken för att den skall centrera bäst.
Du kan behöva rucka lite lätt på axeln när du drar åt, kanske några lätta slag med blyhammaren kan korrigera kastet? Mäter du 0.08 vid chucken eller typ 100 mm från chucken?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av säter »

Glenn skrev: 7 november 2020, 18:23:08 Såg nån youtubefilmigår där dom proklamerade att man ALLTID ska spänna i samtliga "nyckelhål" också
Du ska inte tro på allt du ser på Youtube.

Palle har helt rätt.
Jag brukar stansa en "nolla" på det nyckeltag man ska använda.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Glenn »

Jag kan inte se nån markering, så det brukar bli det närmaste, jag kanske ska testa ut det och markera ?

0,02 och 0,08 var när jag testade förut, då spände jag fast en 12mm pinnfräs baklänges i chucken och mätte kasnke 10mm ut från backarna med mätklocka.

Det var då jag insåg vilken skillnad det blev, efter det losar jag, rör lite på ämnet och spänner igen om jag mäter för mycket kast. (lite beroende på vad man ska göra förstås)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av säter »

Jag tror fortfarande att backarna spretar utåt.
Då blir det ingen repeternoggrannhet över huvud taget.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Teknikern »

säter skrev: 7 november 2020, 18:46:03
Glenn skrev: 7 november 2020, 18:23:08 Såg nån youtubefilmigår där dom proklamerade att man ALLTID ska spänna i samtliga "nyckelhål" också
Du ska inte tro på allt du ser på Youtube.

Palle har helt rätt.
Jag brukar stansa en "nolla" på det nyckeltag man ska använda.
Exakt, jag har också stansat en nolla samt en etta på min gamla glappa chuck, nollan för att spänna inåt och ettan för att spänna utåt då dom är dom enda som funkar samt ska jag spänna fast en axel så måste jag böja den neråt när jag spänner åt, då finns det inget kast alls.
Chuckar är "personligheter" beroende på många parametrar och min är ett gammalt elände som ska pensioneras om den inte går att renovera, den är glapp åt alla håll så troligen blir det skrottunnan nästa.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Glenn »

Men hur listar man ut vilken ? testar, mäter, testar, mäter osv tills man märker vilket som fungerar bäst ?
Skriv svar