Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Nerre »

Jag är ju uppvuxen med en finmekanisk verkstad i källaren, och hårdmetallskär var inte direkt vanligt i slutet av 80-talet. Så jag är ju van vid farsans lådor med högar med olika HSS-stål slipade på olika sätt.

"Tyvärr" var jag mer intresserad av elektronik så jag lärde mig (tycker jag nu) alldeles för lite på den tiden. Å andra sidan får jag väl erkänna att ja faktiskt inte saknat verkstan så mycket som jag trodde jag skulle göra när jag flyttade hemifrån. Men det känns lite vemodigt ändå när man är där och hälsar på och ser hur farsan så sakteliga avvecklar firman. (Han har sånt tre av fyra NC-maskiner, den enda han har kvar är den första han köpte, en Abene TNC-145.)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Glenn »

Apropå slipa, då jag har hållare för HSS-stickstål så köpte jag ett sådant.

Men jag antar att dessa är att betrakta som " tool blanks" ? alltså nåt man slipar till ett verktyg av ? för det kändes väldigt slött "ut ur lådan".

Hur slipar man då stickstål ? vanliga stål hittar man många beskrivningar på men inte stickstål ?

..Man kanske borde köpa nån lärobok i maskinbearbetning, jag har iofs karlebo handbok men den känns mer som ett uppslagsverk.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av tecno »

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Glenn »

Återupplivar denna tråden.

Jag har ju i princip enbart svarvat i plast/mässing/alu med svarven sen jag köpte den, testade med nåt billigt rundstål och det bblev dåligt
men folk sa att dessa inte är så bra att svara i.

Nu köpte jag "automatstål" 11SMn30+C/SS-1912 som tydligen ska vara lämpligt.

Men det blir skit när jag försöker svarva i det..
svarvyta.jpg
Var svårt att fokusera på ytan men det syns väl iaf vad problemet är.

Vad är det som gör att det blir såhär ?

Fel material ?
Fel spindelhastighet ?
Fel matningshastighet ?
För stort skärdjup ?
Fel höjd på skäret ?
Fel sorts skär ? (använder hårdmetall, samma som i inlägget ovan, testade även med annat HM-skär)
För klen/glapp svarv ?


Man känner att maskinen vibrerar fast man tar väldigt små skär, utsticket från chucken är typ 20mm, och diametern på ämnet är 16mm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av X-IL »

Såg en bra video från Joe Pie på ämnet häromdagen:


Men ja en anledning är väl för liten nosradie kontra matning, det ser ut att ha varit ett väldigt spetsigt skär? Eller har det kanske till och med gått flisor i det? Tycker inte det ser ut som ringningar och om de mått du angav stämde tror jag inte på det heller.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Glenn »

Det är 0,4mm nosradie.

Jag kan ju iofs vända på det eller byta det, men det blir ju mer "okej" i mässing, om än inte perfekt.

Jag ska kika på videon och se om det ger nåt.

Satt f.ö och tittade på this old tony angående slipning av HSS-skär, han brukar vara bra på att förklara..



Men helst skulle jag använda HM ändå.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Palle500 »

Ta en bild när axeln är uppsatt i svarven och man ser stålets placering. Även en bild så man ser stålets höjd relativt axeln.
Hur som höjden skall vara i princip mitt i centrum.
Om du kör med liten släppvinkel så blir skären snyggare, även om detta kanske inte helt är enligt läroboken.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av säter »

Vart det att fixa chucken någon gång?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Teknikern »

Hårdmetallskär lämnar bara bra resultat i en stabil produktionssvarv där det går att köra med rejäl matning och allt är überstabilt, släpp hårdmetallen och börja använd snabbstål istället samt lär dig slipa skären, dessutom finns det inget "rätt eller fel" när det gäller slipning, det måste man lära sig själv var gränserna går och vad som funkar.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av jihe »

Jag tycker ytan ser ut som när man har ett flisat skär. Men du hade ju testat två.

Sen har du ju ett en kort bit som verkar ha bättre yta, med lite större diameter, i slutet av skäret. Hur såg resten av det passet ut?
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av svanted »

För klen/glapp svarv ?
mycket troligt, min kinsvarv är för klen och det blir åckså så där,
att t.e.x. sticka av en stång går inte den börjar tjuta av vibrationer så att den nästan hoppar ut på golvet.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av säter »

Glenn skrev: 6 oktober 2022, 13:23:02 SS-1912
Automatstål är en av det mest tacksamma som finns att svarva i.
Det är svårt att avgöra på en bild, men jag tycker att det ser ut som att detaljen har vibrerat, inte stålet.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Glenn »

Nu är jag i svarvartagen igen..
säter skrev: 7 oktober 2022, 12:57:24 Automatstål är en av det mest tacksamma som finns att svarva i.
Det är svårt att avgöra på en bild, men jag tycker att det ser ut som att detaljen har vibrerat, inte stålet.
Hmm, vad skulle kunna orsaka det då ? spindellager ? transmissionen ?

Idag skulle jag försöka använda stickstål, jag har ett HSS som kanske skulle vara bäst egentligen, men eftersom jag inte vill blanda in slipfel i ekvationen så skipapde jag det och använder ett av hårdmetall istället.

Jag försöker använda det på en bit alu som går fint att svarva i med vanliga HM-skär, men just stickstål vill bara inte.

Hur fina skär jag än tar så "tar" det inte, allt börjar vibrera precis som om man matar på för hårt, visserligen avverkas material men det hörs tydligt att det inte går bra, trots att jag tar det så lugnt,
jag har testat både med hög och låg spindelhastighet, men det verkar inte göra nån skillnad.

Har ställt höjden på samma sätt som andra skär, alltså precis i centrum, ska det vara det även när man sticker ?

Tog en liten film jag ska försöka krångla upp..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Glenn »

Sådär..



Som synes är det brutet skär(?), men det borde väl inte inverka ?

Det ser rätt ok ut, men jag rör knappt på veven alls, notera hur liten skillnad på djup det är före och efter.
verkstaden
Inlägg: 572
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av verkstaden »

Vilket varvtal kör du på och vad är det för diameter på ämnet? Är det aluminium?
Skriv svar