Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av arvidb »

säter skrev: 6 november 2020, 20:32:25 Är det morsekona i spindeln?
Japp, MK3 i spindeln och MK2 i dubbdockan om jag inte minns fel.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Palle500 »

@Säter, tack för hjälpen med toppsliden.
Även tack till er andra som håller med att man kan använda en kantavkännare, men det är lite ovanligt, det håller jag med om. Tex måste man ta höjd för felet som blir om stålet inte är i centrumhöjd.
Jag har svarvat till och från i bara 40 år och har gått verkstadsutbildning samt även blivit upplärd av en verktygsmakare som i och för sig inte svarvar så mycket vid verktygsmakeriet. Men han kunde sina verkstadsmaskiner.
Men mycket konstigt att vissa som svarvat i 50 år inte kan se hur man skulle kunna använda en kantavkännare i en svarv. Speciellt när svaret gällde en fräsmaskin då frågan var missuppfattad och en kompetent verkstadsarbetare direkt hade sett detta missförstånd så som tex Säter gjorde.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av tecno »

Men då, visa hur man linar upp spindel / pinol-dubb med en kantavkännare som ju hela tiden varit frågan.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Palle500 »

@Glenn tror att Säter menar att du sätter i en dubb i spindeln och en i dubbdockans pinol sen sätter du spetsarna mot varandra och kontrollerar att dom möts spets mot spets.
Obs! Ha pinolen nästan i botten och lås fast den.
Du borde även kunna sätta en vippindikator i svarvchucken och låta den rotera runt den cylindriskt slipade delen av en dubb monterad i pinolen. Då ser du var det kastar och således centrumfelet.
Edit
@techno hemsk vad du vill att jag skall lära dig hur man använder en svarv. Trodde du kunde svarva?
verkstaden
Inlägg: 572
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av verkstaden »

Glenn skrev: 6 november 2020, 20:22:55 Jag har ställt min genom att sätta ett 1-2-3-block mellan den och chucken, borde ju bli ganska rakt, men kanske inte tillräckligt ?

Använd indikatorklocka och magnetarm, sätt magneten på växellåda/stativ och mätspetsen mot någon bearbetad yta på sidan av toppsliden, veva Z fram och tillbaka. Avläs och justera toppsliden
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av tecno »

Nej tack Palle, vill inte bli lärd av dig men du kan ju visa din metod till Glenn som ställt frågor så han kan komma vidare med din metod.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Palle500 »

Har precis förklarat för Glenn hur han kan göra, men du kanske behöver hjälp med den förklaringen?
@Verkstaden helt rätt beskrivet. Men om jag fattat rätt så har Glenn en svarv som kanske inte är av högsta kvalité och då är det inte säker att slidens rörelse är parallella med en "kina" slipad yta.
Det jag vill varna Glenn för är att han måste tänka på att det är lätt att toppsliden oftast inte är parallell med suportens rörelse och då ger ett konisk resultat.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Glenn »

Ja, det är mycket riktigt MK3 i spindeln och MK2 i dubbdockan.

Jag beställde faktiskt en MK3 dubb men fick den aldrig, delvis för att kunna testa "spets mot spets" och delvis för att kunna svarva med dubb i båda ändarna.

Iaf lyckades jag idag efter mycket klurande på den maskinöversatta manualen kalibrera min inclinometer, och kan då konstatera att en cylindrisk axel som jag justerat till hyfsad centrering i chucken med indikatorklocka ligger i våg med bädden. Vet inte hur exakt en sånhär inclinometer är dock.

Skruvade även isär dubbdockan, inte riktigt gjort för att shimsa men jag försöker iaf, har tyvärr inte ett sortiment tolkstål så jag får väl försöka klippa läskburkar eller nåt till att börja med.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Glenn »

Dock, ska man juster in spets mot spets, så kan ju fortfarande dubbdockan sitta snett, bara för att spetsen är rätt behöver det ju inte betyda att den sitter i våg så att säga..
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Palle500 »

På en proffssvarv så är dubbdockan tillverkad att man kan förskjuta den lite i sidled för att tex svarva lite koniskt på långa stycken.
När det gäller lodräta centrering/linjering av dubbhöjden så tror jag man gör detta på spindelsidan.
För att kolla parallelliteten på pinolen så kolla spetsarna vid invevad pinol och vid utvevat läge. Kan även köra med en vippa/klocka monterad i supporten och mäta parallelliteten längs pinolens översida och sidan mot dig.
Edit
lite syftningsfel
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Palle500 »

En bild på en Kinasvarv som har justerbar dubbdocka i sidled.
IMG_1118.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Palle500 »

Måste skapa ny post om jag skall lägga in bilder. Forumbug via TP.
Här har du en tråd från maskinisten om hur man ställer in en svarv
https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 29611&lv=0
Och en stulen bild från den tråden
IMG_1119.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Glenn »

palle500: den ska jag absolut läsa.

Jag har ju jobbat med dubbdockan ikväll, den är faktiskt också justerbar i sidled upptäckte jag, om än om än inte så enkelt.

Efter många isärtagningar, tillklippta plåtbitar, ihopmontering, mätning, justering osv så linjerar dom fanemej perfekt, såväl med helt invevad som utvevad dubb.

Hade hellre gjort det med en MK3-dubb i spindeln än något fastspänt i chucken men nu hade jag bara den möjligheten.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av säter »

Palle500 skrev: 6 november 2020, 21:53:00 tror att Säter menar att du sätter i en dubb i spindeln och en i dubbdockans pinol sen sätter du spetsarna mot varandra och kontrollerar att dom möts spets mot spets.
Nej, jag tänkte på att sätta en kontrolldorn i spindeln för att kolla om spindeldockan står rakt.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Palle500 »

@Glenn bra jobbat.
@Säter berätta mera hur du gör?
Ett kontrolldorn är dyrt. Men visst du kan lätt kontrollera att spindeln linjerar med supporten. Samt tänker du dig att Glenn skall kontrollera att dubbspetsen i dockan linjerar med dubbhålet i kontrolldornet?
Skriv svar